27 maja minister obrony Słowacji Jaroslav Naď poinformował w mediach społecznościowych o anulowaniu postępowania przetargowego na zakup 404 pojazdów opancerzonych 4×4 o kryptonimie VTV (Viacúčelove Takticke Vozidlo) dla sił zbrojnych z opcją na 20 kolejnych dla jednostek specjalnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Słowacja poszukuje pojazdów 4×4, 2019-06-07).

Według obecnego ministra obrony Słowacji, poprzednie kierownictwo resortu faworyzowało ofertę krajowego holdingu HTC Investments / Zdjęcie  Jaroslav Naď, Twitter

Według obecnego ministra obrony Słowacji, poprzednie kierownictwo resortu faworyzowało ofertę krajowego holdingu HTC Investments / Zdjęcie Jaroslav Naď, Twitter

 

Szef resortu obrony argumentuje, że latem ubiegłego roku wówczas jako polityk opozycyjny podnosił kwestię małej przejrzystości realizowanego od 6 czerwca 2019 postępowania. Twierdzi, że przedstawiciele współrządzącej wówczas Słowackiej Partii Narodowej (Slovenská národná strana, SNS) faworyzowali w nieprzepisowy sposób ofertę krajowego holdingu HTC Investments z pojazdami Zetor Engineering CZ Gerlach. Dodał również, że zakup pojazdów tej klasy nie jest teraz priorytetem rządu (MSPO 2018: Prezentacja Zetor Gerlach, 2018-09-11).

Co istotne, swoje zastrzeżenia do warunków zapisanych w postępowaniu zgłaszał również Urząd Zamówień Publicznych (Úrad pre verejné obstarávanie), ale resort obrony z Peterem Gajdošem z SNS oprotestował tą decyzję.

29 lutego 2020 w wyborach do Rady Narodowej (parlamentu) zwyciężyła konserwatywna partia Zwyczajni Ludzie i Niezależne Osobistości (Obyčajní Ľudia a nezávislé osobnosti, OľaNO), która zawiązała koalicję z ugrupowaniami Jesteśmy Rodziną, Wolność i Solidarność oraz Za ľudí. Na czele rządu stanął Igor Matovič. Zakup VTV 4×4 jest pierwszym tak ważnym przetargiem anulowanym przez nowy rząd, ale zapowiedziano stopniowe zwiększanie wydatków na obronę do wymaganego przez NATO poziomu 2% PKB.

Setki nowych pojazdów opancerzonych, zakupionych w ramach 10-letniej umowy ramowej o szacowanej wartości 320 mln EUR (1,42 mld zł), miały zastąpić przede wszystkim w wojskach lądowych (Pozemné sily Slovenskej republiky) modele BAE Systems RG-32M Scout, Kerametal Aligator i BRDM-2.

Słowacko-czeskie pojazdy Zetor Engineering CZ Gerlach były jedną z ofert w programie VTV na zakup 404 pojazdów opancerzonych 4x4 dla sił zbrojnych z opcją na 20 kolejnych dla MSW / Zdjęcie: Krzysztof Kluza

Słowacko-czeskie pojazdy Zetor Engineering CZ Gerlach były jedną z ofert w programie VTV na zakup 404 pojazdów opancerzonych 4×4 dla sił zbrojnych z opcją na 20 kolejnych dla MSW / Zdjęcie: Krzysztof Kluza

Rozpoczęcie formalne przetargu nastąpiło po zakończeniu prób poligonowych, trwających od 8 października 2018, ośmiu platform: słowackiej Karemetal Aligator Master 2, czeskiej Excalibur Army 815 Patriot MATMMV, czeskiej SVOS Perun, czesko-słowackiej Zetor Engineering CZ Gerlach, tureckich Otokar Cobra 2 i Ejder Yalçın, szwajcarskiej GDELS Eagle oraz francuskiej Renault Sherpa Light. Program miał na celu unifikację pojazdów będących na wyposażeniu sił zbrojnych oraz wsparcie dla krajowego przemysłu, gdyż jego szeroki udział był jednym z warunków przetargu (Testy 815 Patriot MATMMV 4х4, 2018-05-14).

Jaroslav Naď zadeklarował, że resort obrony nadal jest zainteresowany zakupem 17 trójwspółrzędnych stacji radiolokacyjnych za równowartość około 156 mln EUR (691,6 mln zł). Zapytanie o informację skierowano do 13 państw, z których 10 pozytywnie odpowiedziało: Francja, Hiszpania, Izrael, Niderlandy, Polska (prawdopodobnie spółka PIT-Radwar), Turcja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy i USA. Szczegółowe rozmowy rozpoczęto z trzema: Francją, Izraelem i USA.