6 lipca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (Defense Security Cooperation Agency, DSCA) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż 27 kołowych transporterów opancerzonych M1126 Stryker do Argentyny. Wartość pakietu wraz z powiązanym wyposażeniem wyceniono na maksymalnie 100 mln USD (395,3 mln zł).

Jeśli umowa międzyrządowa zostanie podpisana, Argentyna stanie się drugim użytkownikiem eksportowym Strykerów, po Tajlandii która zamówiła 60 pojazdów, w tym 50 nieodpłatnie. Nie można wykluczyć podobnej procedury także w przypadku Argentyny / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Jeśli umowa międzyrządowa zostanie podpisana, Argentyna stanie się drugim użytkownikiem eksportowym Strykerów, po Tajlandii która zamówiła 60 pojazdów, w tym 50 nieodpłatnie. Nie można wykluczyć podobnej procedury także w przypadku Argentyny / Zdjęcie: Departament Obrony USA

 

Rząd w Buenos Aires wnioskował, oprócz samych pojazdów, o możliwość zakupu dwudziestu siedmiu 12,7-mm karabinów maszynowych M2HB Browning w wersji Flex, a także nieujawnionej liczby noktowizyjnych przyrządów obserwacyjnych kierowcy AN/VAS-5 DVE, jednokanałowych radiostacji AN/VRC-91E SINCGARS, wyrzutni granatów dymnych M6 (każdy pojazd jest wyposażony w 6 wyrzutni tego typu, więc w puli powinno znaleźć się ich minimum 162) oraz wyposażenie podstawowe M1126 ICV.

Pakiet zawiera również specjalne narzędzia i wyposażenie testowe, szkolenie personelu na miejscu,  części zamienne i naprawcze, instrukcje i dokumentacje techniczną oraz wsparcie techniczne i logistyczne.

Analiza
Głównym wykonawcą umowy ma być spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) z Anniston w Alabamie, gdzie znajdują się również magazyny amerykańskich wojsk lądowych (Anniston Army Depot). Oznacza to, że pojazdy będą pochodzić z nadwyżek sprzętowych US Army, gdyż producentem pojazdów jest spółka General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) z London w kanadyjskiej prowincji Ontario (Wznowienie dostaw LAV 6.0 do Arabii?, 2020-04-15).

Wojska lądowe Argentyny (Ejército Argentino, EA) dysponują kilkoma typami amerykańskiego wyposażenia takimi jak 134 pojazdy z rodziny HMMWV (w wersjach M988, M1025A2 i M1097A2) czy 499 gąsienicowych transporterów piechoty M113A1/A2 (oraz 28 pojazdów M548A1 do transportu ładunków). 

Jeśli umowa międzyrządowa zostanie podpisana, Argentyna stanie się drugim użytkownikiem eksportowym Strykerów, po Tajlandii która zamówiła 60 pojazdów, w tym 50 nieodpłatnie (początkowo USA miały sfinansować dostawę 37 z nich). Nie jest jasne czy i w tym przypadku część bądź całość zamówienia nie zostanie dostarczona nieodpłatnie np. w ramach programu pomocowego EDA (Excess Defense Articles). W ubiegłym roku ujawniono, że USA proponowały pojazdy tego typu Ukrainie, lecz ta dwukrotnie odmówiła (Ukraina nie chciała Strykerów?, 2019-07-04; Strykery dla Tajlandii, 2019-07-27).

Transportery rodziny Stryker mają być również oferowane sojusznikom amerykańskim z Peru i Kolumbii. Wcześniej nie udało się sprzedać nowo wyprodukowanych pojazdów do Kanady (66 w wersji M1128 Mobile Gun System), Izraela (trzy testowano w 2004) i na Litwę, która wybrała niemiecko-holenderskie GTK Boxer (Litewskie Vilkasy opóźnione, 2019-12-28).