W ubiegłym tygodniu ministerstwo obrony Słowacji rozszerzyło kręgi swoich zainteresowań na kandydatów na nowe bojowe wozy piechoty o austriacko-hiszpańskie ASCOD 2 i szwedzkie CV90. Wcześniej w marcu br. Jako pierwsi bwp KF41 Lynx zaprezentowali Niemcy. Władze w Bratysławie szukają dostawcy pojazdów, które zastąpią wozy typów BVP-1, BVP-2 i BVP-M (Słowacja szuka nowych bwp).
Podczas wizyty w Szwecji, delegacja słowacka miała okazję przyjrzeć się rodzinie bwp BAE Systems Hägglunds CV90
W ramach badania rynku, resort obrony prowadzi wstępne negocjacje z wybranymi przedsiębiorstwami w celu zebrania informacji i zaproszenia do składania ofert wstępnych. 13 kwietnia wiceminister obrony Marian Majer złożył wizytę w Szwecji. Razem z przedstawicielami tamtejszych sił zbrojnych z zastępcą dowódcy wojsk lądowych gen. bryg. Laurą Swaan Wrede, delegacja słowacka złożyła wizytę w zakładach spółki BAE Systems Hägglunds w Karlskodze. Przedmiotem wizyty była rodzina wozów opancerzonych na platformie CV90 (Combat Vehicle 90). Majer rozmawiał także z sekretarzem stanu w ministerstwie obrony Szwecji, Janem-Olofem Lindem (Więcej CV90 dla Norwegii).
Dwa dni później, 15 kwietnia na słowackim poligonie instytutu technicznego VTSÚ (Vojenský technický a skúšobný ústav) w Záhorie miała miejsce z kolei prezentacji kolejnego kandydata, czyli austriacko-hiszpańskiego ASCOD 2 (Austrian Spanish Cooperation Development), oferowanego przez spółkę GDELS (General Dynamics European Land Systems). W prezentacji wzięli udział minister obrony Jaroslav Nad’ wraz z zastępcą Marianem Majerem, szef sztabu generalnego sił zbrojnych gen. Daniel Zmeko oraz dyrektor generalny sekcji modernizacji biura zamówień w ministerstwie obrony Jozef Zekucia (Umowa na izraelskie radary 3D dla Słowacji).
Celem wydarzenia było zaprezentowanie właściwości i parametrów taktyczno-technicznych i użytkowych pojazdu poprzez konkretne scenariusze prowadzenia ognia i jazdy terenowej. Następnie urzędnicy resortu obrony i przedstawiciele GDELS przeprowadzili wstępne rozmowy dotyczące ewentualnego zaangażowania słowackiego przemysłu obronnego w produkcję i dostawę ASCOD 2 dla wojsk lądowych (Pozemné sily Slovenskej republiky).
Bojowy wóz piechoty GDELS ASCOD 2 został zaprezentowany na słowackim poligonie instytutu technicznego VTSÚ w Záhorie / Zdjęcia: ministerstwo obrony Słowacji
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, Słowacja potrzebuje minimum 164 nowych bwp do 1. Brygady Zmechanizowanej (Brygady Ciężkiej Piechoty Zmechanizowanej – przyp. red). Według szacunków program całościowo może kosztować nawet 1,5 mld EUR (6,81 mld zł), zaś do 2030 planowane jest wydanie z tego 450 mln EUR (2,04 mld zł). Uwzględniając jeszcze potrzebę zakupu 6 bojowych wozów rozpoznawczych o kryptonimie BPsVI i 34 bojowych wozów opancerzonych, co zawarto w zeszłorocznym Przeglądzie Obronnym, może się okazać, że najekonomiczniejszy będzie wybór wspólnej platformy i wielkość zamówienia wzrośnie do 204 wozów.
W międzyczasie, 23 marca br. minister obrony Jaroslav Nad’ informował w mediach lokalnych, że resort poszukuje również dostawcy 32 nowych czołgów i 17 mostów czołgowych na tym samym podwoziu, które zastąpią 17 czołgów T-72M1A. Resort obrony chciałby rozpoczęcia dostaw już w 2023.
Co ciekawe, wszyscy trzej dotychczasowi kandydaci w programie słowackich bwp: KF41 Lynx, ASCOD 2 i CV90 (w wersji CV90 MkIV) są również oferowani w ramach postępowania o nazwie Bojowy wóz piechoty i jego modyfikacja – zakup w sąsiednich Czechach, z kolei wozy niemieckie zostały zakupione w liczbie 218 egzemplarzy ubiegłym roku przez Węgry (Budowa zakładów KF41 Lynx na Węgrzech, COVID-19: Program czeskich bwp zagrożony).
Potencjalną ofertą w słowackim programie mógłby być nowy bojowy pływający wóz piechoty (NBPWP) Borsuk, wyposażony w Zdalnie Sterowany System Wieżowy ZSSW-30, opracowywany w kooperacji pomiędzy Hutą Stalowa Wola (HSW), Grupą WB oraz podmiotami Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jednakże, dopóki prototyp nie zakończy badań poligonowych i nie zostanie wdrożony na wyposażenie Wojska Polskiego oraz biorąc pod uwagę słowacki harmonogram, nie będzie raczej możliwy jego eksport (Borsuk na poligonie w Drawsku Pomorskim).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.