Przejdź do serwisu tematycznego

Indie: Embraer i Mahindra z C-390 Millenium dla programu MTA

Brazylijska spółka Embraer podpisała protokół ustaleń (MoU) z indyjską grupą Mahindra w celu wspólnego zaoferowania tamtejszym wojskom lotniczym średnich samolotów transportowych o napędzie odrzutowym C-390 Millenium.

W piątek, 9 lutego, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że w Ambasadzie Brazylii w New Delhi został podpisany protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z indyjską grupą Mahindra w celu wspólnego zaoferowania tamtejszym wojskom lotniczym (Bhartiya Vāyu Senā) średnich samolotów transportowych o napędzie odrzutowym C-390 Millenium w ramach programu MTA (Medium Transport Aircraft). Zapotrzebowanie określono na od 40 do 80 samolotów.

Zdjęcie i grafika: Embraer

Jesteśmy zaszczyceni ogłoszeniem protokołu ustaleń z firmą Mahindra. Indie mają zróżnicowany i silny przemysł obronny i lotniczy, dlatego wybraliśmy Mahindrę na naszego partnera do wspólnej realizacji programu MTA – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security. Indie są kluczowym rynkiem dla Embraera i w pełni popieramy indyjskie ambicje dotyczące programu „Atmanirbhar Bharat”. Postrzegamy to partnerstwo jako symbol wzmocnienia stosunków między Brazylią a Indiami oraz sposób na wspieranie współpracy na rzecz Krajów Globalnego Południa.

Embraer i Mahindra będą współpracować z indyjskimi wojskami lotniczymi w celu określenia kolejnych etapów programu MTA, a także skontaktują się z lokalnym przemysłem lotniczym w Indiach w celu rozpoczęcia opracowywania planu uprzemysłowienia projektu.

Vinod Sahay, prezes działu lotnictwa i obrony oraz członek zarządu grupy Mahindra, powiedział:

Jesteśmy dumni z rozpoczęcia współpracy z Embraerem, firmą znaną z doskonałości inżynieryjnej oraz wyjątkowego portfolio samolotów i systemów. C-390 Millennium to najbardziej zaawansowany wojskowy transportowiec powietrzny na rynku i wierzymy, że to partnerstwo nie tylko zwiększy sprawność operacyjną indyjskich sił powietrznych, ale także zapewni wydajne rozwiązanie w zakresie industrializacji, które płynnie wpisuje się w cele polityki “Make in Indie”.

Protokół ustaleń został podpisany przez Embraer Defence & Security i Mahindra Defence Systems, spółkę zależną należącą w 100% do grupy Mahindra, która koncentruje się na pojazdach opancerzonych (np. Armado ALSV 4×4) i produktach związanych z bezpieczeństwem narodowym, w tym elektronice.

Embraer ma ugruntowaną pozycję w Indiach w obszarach obronności, lotnictwa komercyjnego i rządowego. W sierpniu 2023 r. Embraer zorganizował Dzień C-390 Millenium w New Delhi w Indiach, aby pogłębić współpracę z lokalnym przemysłem lotniczym, w którym indyjski ekosystem żywo uczestniczył.

Program MTA

W lutym 2023 roku dowództwo Bhartiya Vāyu Senā opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w programie o kr. MTA na średnie samoloty transportowe o ładowności od 18 do 30 ton. Początkowy termin składania wniosków o udział w nim przedłużono z grudnia 2022 do 31 marca 2023. Nowe samoloty zastąpią nawet 103 An-32 (w tym 40 zmodernizowane w Ukrainie An-32RE na podstawie umowy o wartości 400 mln USD z 2009). Oczekiwane jest rozpoczęcie dostaw pierwszych egzemplarzy w ciągu 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. We wniosku RFI zapytano oferentów o sporządzenie ofert do ewentualnego pozyskania 40, 60 lub 80 egzemplarzy.

Jak informowano 23 lipca 2023, konkurencyjne oferty w programie MTA złożyły amerykańska spółka Lockheed Martin z samolotami C-130J Super Hercules oraz europejska Airbus Defence and Space z A400-180 Atlas (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii, Centrum serwisowe Super Herculesów w Indiach).

C-390 Millenium

Jak dotąd na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 1 z 5 zamówionych), Węgry (2 zamówione, w tym jeden oblatany), Królestwo Niderlandów (5 zamówionych), Austria (4 zamówione), Czechy (2 zamówione) i Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim (Produkcja i serwis C-390 Millenium w Arabii Saudyjskiej).

Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, wspomnianym Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop), a na rynku cywilnym, także bez sukcesu, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).

Od czasu wejścia do służby w brazylijskich wojskach lotniczych w 2019 i portugalskich wojskach lotniczych w 2023, flota samolotów ma nalot ponad 11 500 godzin, przy dostępności operacyjnej na poziomie około 80% i wskaźniku ukończenia misji powyżej 99%, co świadczy o wyjątkowej wydajności w tej kategorii.

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X