W poniedziałek, 22 lipca 2024, podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow w Wielkiej Brytanii, Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów i Austrii wspólnie zamówiły w brazylijskiej spółce Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) 9 średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium.
Wspólna flota umożliwi obu państwom współpracować i czerpanie korzyści z synergii w obszarach takich jak szkolenia, logistyka i przyszły rozwój platformy. Królestwo Niderlandów otrzyma pięć samolotów, a Austria cztery / Zdjęcia: Embraer
Pierwszego dnia targów, Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów podpisało umowę na zakup dziewięciu samolotów Embraer C-390 Millennium. W ramach programu Replacement of Tactical Airlift Capacity kontrakt polega na wspólnym zakupie, we współpracy z Austrią, pięciu samolotów dla królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht; KLu) i czterech samolotów dla wojsk lotniczych Austrii (Österreichische Luftstreitkräfte).
Szczegóły współpracy niderlandzko-austriackiej były negocjowane w ciągu ostatnich kilku miesięcy, a finalizacja umowy miała pierwotnie nastąpić w pierwszej połowie 2024. Dostawa pierwszego samolotu przewidywana jest w ciągu dwóch–trzech lat od daty podpisania kontraktu. Choć nie ujawniono szczegółów, oczekuje się, że dzięki wspólnemu zamówieniu dziewięciu C-390 cena za jeden samolot będzie niższa.
To wspaniale, że możemy podpisać tę umowę zarówno dla Austrii, jak i Królestwa Niderlandów. Cieszę się, że możemy kupić te samoloty o tych samych specyfikacjach. To dobry przykład współpracy w Europie pomiędzy krajami. Konstruktywne wsparcie spółki Embraer odegrało kluczową rolę w pomyślnej realizacji tej umowy. Doceniamy wkład Embraera i nie możemy się doczekać udanej współpracy – powiedział wiceadm. Jan Willem Hartman, dyrektor Dowództwa Materiałowego i IT (COMMIT, Commando Materieel en IT; czyli dawna agencja zamówień wojskowych DMO; Defensie Materieel Organisatie) Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów.
Witamy Królestwo Niderlandów i Austrię jako najnowszych członków rosnącej grupy krajów, które zamówiły C-390 Millennium, najbardziej wydajny i nowoczesny wojskowy transport taktyczny obecnie będący w użyciu, powiedział Bosco da Costa Jr, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense and Security. Ten samolot to najlepszy wybór na rynku, oferujący niezrównane połączenie wysokiej wydajności, zaawansowanej technologii i niskich kosztów cyklu życia.
Od chwili rozpoczęcia służby w Brazylii w 2019 i w Portugalii w 2023, globalnie flota ma nalot ponad 13 000 godzin, przy wskaźniku zdolności do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźniku ukończenia misji powyżej 99%.
6 czerwca br. Embraer podpisała porozumienia z niemiecką grupą Rheinmetall AG na temat rozszerzenia współpracy w zakresie prowadzenia szkoleń personelu na C-390, zdobywające nowe zamówienia w Europie.
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m
Przypomnijmy, że 16 czerwca 2022 Królestwo Niderlandów ogłosiło plan zakupu pięciu C-390M jako następców dla czterech Lockheed Martin C-130H/C-130H-30 Hercules z dostawami od 2026. 30 listopada 2023 Embraer podpisała protokół ustaleń z niderlandzką organizacją rządową NIDV (Netherlands Industries for Defence & Security) w sprawie zacieśnienia współpracy przy C-390, ale i przy lekkich samolotach szturmowych A-29 Super Tucano.
Z kolei 20 września 2023 Ministerstwo Obrony Austrii zdecydowało się na zakup czterech C-390, które zastąpią trzy egzemplarze C-130K. Wartość przyszłego kontraktu była szacowana na około 600 mln EUR (wówczas 2,77 mld zł).
Jak dotąd, poza Królestwem Niderlandów i Austrią, na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 2 z 5 zamówionych), Węgry (2 zamówione, w tym jeden oblatany), Czechy (2 zamówione) i Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop).
https://twitter.com/embraer/status/1815397696771170453
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.