Przejdź do serwisu tematycznego

Embraer C-390 Millenium do zadań specjalnych

Brazylijska spółka Embraer podpisała porozumienie z dowództwem rodzimych wojsk lotniczych na rozpoczęcie badań dotyczących adaptacji konstrukcji samolotu transportowego C-390 Millenium na potrzeby misji zwiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych (ISR).

W środę, 10 kwietnia 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że podczas Międzynarodowej Wystawy Lotniczej i Kosmicznej FIDAE w Santiago w Chile podpisała porozumienie z dowództwem rodzimych wojsk lotniczych (Força Aérea Brasileira, FAB) na rozpoczęcie badań dotyczących adaptacji konstrukcji m.in. samolotu transportowego C-390 Millenium na potrzeby misji zwiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance, ISR).

Zdjęcia i Grafika: Embraer

Brazylijskie Siły Powietrzne stale monitorują zdolności do pełnego wypełnienia swoich misji w obecnym kontekście, jednocześnie przyglądając się przyszłym wyzwaniom i ewolucji technologii. Badanie zgodności i możliwości adaptacji platform Embraer do przyszłych wyzwań związanych z tymi misjami to oczekiwany sposób na maksymalizację ujednolicenia floty i autonomii technologicznej – powiedział gen. Marcelo Kanitz Damasceno, dowódca FAB.

Embraer ma udane doświadczenie w dostosowywaniu swoich platform do różnych celów. Wspólne badania pozwolą na poszerzenie portfolio rozwiązań w celu zaspokojenia potrzeb operacyjnych misji zwiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych Brazylijskich Sił Powietrznych oraz potencjalnych klientów międzynarodowych. To kolejny ważny krok w długoterminowej współpracy Embraera z FAB – dodał Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security.

Dzień wcześniej spółka podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z rodzimą korporacją pocztowo-telegraficzną Correios do Brasil (formalnie: Empresa Brasileira de Correios e Telégrafos, ETS) w sprawie współpracy w zakresie lotniczego transportu towarowego i oferty z samolotami transportowymi, w tym cywilnym wariantem C-390 Millenium (C-390 Millenium dla brazylijskiej poczty?).

C-390 Millenium

Tymczasem, jak dotąd na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 1 z 5 zamówionych), Węgry (2 zamówione, w tym jeden oblatany), Królestwo Niderlandów (5 zamówionych), Austria (4 zamówione), Czechy (2 zamówione) i Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.

Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, wspomnianym Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop).

Proponowany wariant patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych C-390 MPA

Od czasu wejścia do służby w brazylijskich wojskach lotniczych w 2019 i portugalskich wojskach lotniczych w 2023, flota samolotów ma nalot ponad 11 500 godzin, przy dostępności operacyjnej na poziomie około 80% i wskaźniku ukończenia misji powyżej 99%, co świadczy o wyjątkowej wydajności w tej kategorii.

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X