Przejdź do serwisu tematycznego

Południowokoreańskie F-4E Phantom II do wycofania w tym roku

Korea Południowa wycofa swoje dotychczas używane samoloty myśliwskie McDonnell Douglas F-4E Phantom, co oficjalnie potwierdza rozpoczęcie produkcji seryjnej samolotów wielozadaniowych nowej generacji KAI KF-21 Boramae w 2024 roku.

W 1969 r. Korea Południowa otrzymała pierwsze sześć F-4D Phantom II w ramach pożyczki za udział w wojnie w Wietnamie, a w 1976 r. zamówiła kolejne 19 F-4E. W czwartek. 25 stycznia, południowokoreański urzędnik wojskowy poinformował w mediach, że w tym roku oficjalnie zostaną wycofane wszystkie F-4E Phantom.

Zdjęcie: ROKAF

Korea Południowa całkowicie wycofała starsze F-4D Phantom 16 czerwca 2010 roku, 41 lat po ich wprowadzeniu do służby, ale nadal używa trochę młodszych F-4E i F-5E/F Tiger II. F-4E Phantom II są nadal wykorzystywany jako samoloty doświadczalne, wolne od problemów związanych z integracją i licencjonowaniem, podczas opracowywania nowego uzbrojenia lotniczego. Z kolei F-5E/F Tiger II są nadal wykorzystywane do startów alarmowych w ramach misji air policing.

Test pocisku Chenryong z F-4E Phantom II / Zdjęcie: DAPA

Jednak od 2000 roku, gdy wskaźnik wypadków myśliwców F-4D/E i F-5E/F wzrósł z powodu ogólnego starzenia się konstrukcji, zaproponowano plany zastąpienia myśliwców F-4E samolotami wielozadaniowymi Lockheed Martin F-35A Lightning II, a F-5E/F samolotami własnej konstrukcji, które obecnie znane są jako KF-21 Boramae (Korea: Produkcja seryjna KF-21 Boramae w tym roku, Korea Płd. zamówiła 20 kolejnych F-35A – mniej niż oczekiwano).

W rezultacie tylko 153. Eskadra Myśliwska ROKAF z bazy lotniczej Suwon dysponuje obecnie 19 F-4E Phantom II, które zostaną wycofane ze służby w pierwszej połowie tego roku. Z kolei F-5E/F zostaną wycofane ze służby w 2030 roku i przewiduje się, że 18. Skrzydło Myśliwskie z bazy lotniczej Gangwon będzie pierwszym, które otrzyma KF-21 Block-I, począwszy od 2026 roku.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

USA: Redefinicja programu samolotu 6. generacji NGAD z powodu kosztów

Sekretarz amerykańskich wojsk lotniczych Frank Kendall poinformował, że program budowy samolotów wielozadaniowych 6. generacji o kryptonimie NGAD wymaga redefinicji z powodu zbyt dużych…

Logistyczne wzmocnienie programu Pilica+. Kolejna umowa podpisana

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 1,4 mld zł z Konsorcjum PGZ-Pilica+ na dostawę pakietów logistycznego i szkoleniowego oraz wyposażenia laboratorium dla Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X