W 1969 r. Korea Południowa otrzymała pierwsze sześć F-4D Phantom II w ramach pożyczki za udział w wojnie w Wietnamie, a w 1976 r. zamówiła kolejne 19 F-4E. W czwartek. 25 stycznia, południowokoreański urzędnik wojskowy poinformował w mediach, że w tym roku oficjalnie zostaną wycofane wszystkie F-4E Phantom.
Korea Południowa całkowicie wycofała starsze F-4D Phantom 16 czerwca 2010 roku, 41 lat po ich wprowadzeniu do służby, ale nadal używa trochę młodszych F-4E i F-5E/F Tiger II. F-4E Phantom II są nadal wykorzystywany jako samoloty doświadczalne, wolne od problemów związanych z integracją i licencjonowaniem, podczas opracowywania nowego uzbrojenia lotniczego. Z kolei F-5E/F Tiger II są nadal wykorzystywane do startów alarmowych w ramach misji air policing.
Test pocisku Chenryong z F-4E Phantom II / Zdjęcie: DAPA
Jednak od 2000 roku, gdy wskaźnik wypadków myśliwców F-4D/E i F-5E/F wzrósł z powodu ogólnego starzenia się konstrukcji, zaproponowano plany zastąpienia myśliwców F-4E samolotami wielozadaniowymi Lockheed Martin F-35A Lightning II, a F-5E/F samolotami własnej konstrukcji, które obecnie znane są jako KF-21 Boramae (Korea: Produkcja seryjna KF-21 Boramae w tym roku, Korea Płd. zamówiła 20 kolejnych F-35A – mniej niż oczekiwano).
W rezultacie tylko 153. Eskadra Myśliwska ROKAF z bazy lotniczej Suwon dysponuje obecnie 19 F-4E Phantom II, które zostaną wycofane ze służby w pierwszej połowie tego roku. Z kolei F-5E/F zostaną wycofane ze służby w 2030 roku i przewiduje się, że 18. Skrzydło Myśliwskie z bazy lotniczej Gangwon będzie pierwszym, które otrzyma KF-21 Block-I, począwszy od 2026 roku.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.