W środę, 10 stycznia, południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformował, że po pomyślnym zakończeniu wstępnej oceny testowej prototypów samolotów bojowych nowej generacji KF-21 Boramae (pol. Jastrząb), podpisze pierwszy kontrakt na masową produkcję z Korea Aerospace Industries (KAI) w 2024 roku. Dzięki temu rozpocznie się produkcja seryjna samolotów w wersji KF-21 Block 1 (Korea opracowuje pocisk krótkiego zasięgu dla KF-21).
Dwumiejscowy prototyp nr 004 podczas testów środowiskowych w wysokiej temperaturze / Zdjęcie: DAPA
Przedstawiciele DAPA stwierdzili, że prototypy KF-21 położyły podwaliny pod uruchomienie masowej produkcji poprzez wstępną ocenę zdolności bojowych po pomyślnym zakończeniu wstępnej oceny testowej poprzez różne testy, takie jak oblot, lot naddźwiękowy i testy pocisków rakietowych powietrze-powietrze w 2023 roku (Korea: Oblot ostatniego prototypu KF-21 Boramae).
DAPA poinformował również, że tegoroczny plan będzie polegał na kontynuowaniu testów w locie, aby przyspieszyć rozwój systemów KF-21, z szerszym zakresem programowym. Obecnie centrum lotnicze Haemi koreańskiej Agencji Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development) przeprowadza testy środowiskowe samolotów, które weryfikują poprawne działanie w ekstremalnych warunkach, takich jak niska temperatura, wysoka temperatura, opady deszczu i mróz. Potrwają one do lutego br.
Montaż prototypu / Zdjęcie: KAI
Jednak produkcja seryjna KF-21 wciąż pozostaje kwestią otwartą. Zgodnie z pierwotnym planem programu KF-X (Korean Fighter eXperimental), w latach 2024-2028 miało zostać dostarczonych 40 egzemplarzy samolotów w wersji przewagi powietrznej (Block I), a następnie 80 egzemplarzy w wersji wielozadaniowej (Block II), która rozszerzy możliwości wykorzystania radaru z anteną AESA i szerszego wachlarza uzbrojenia, do 2032 roku.
Jednak w październiku 2023 r. koreański instytut analiz obronnych KIDA (Korea Institute for Defense Analytics) przedłożył rządowi raport ze studium wykonalności programu dotyczący produkcji małoseryjnej KF-21, stwierdzając: Proponujemy zmniejszenie masowej produkcji z 40 do 20 egzemplarzy, ponieważ KF-21 pod kątem technicznym nie został jeszcze ukończony, a weryfikacja wydajności zdolności powietrze-powietrze i powietrze-ziemia nie zostały jeszcze zakończone.
Raport został następnie przedłożony Zgromadzeniu Narodowemu (parlamentowi) i ujęty w przeglądzie budżetu państwa w listopadzie, przez co stał się przedmiotem debaty politycznej w zakresie bezpieczeństwa i został negatywnie oceniony ze względu na ekonomiczne skutki kosztów produkcji i pilną potrzebę zastąpienia myśliwców F-4 Phantom II i KF-5.
Po pierwsze, koreańskie Zgromadzenie Narodowe zatwierdziło budżet programu w wysokości 238,7 mld KRW (722,86 mln zł), który zakładał produkcję 40 KF-21 Block I, a DAPA stwierdził na początku tego roku, że określi zakres produkcji małoseryjnej KF-21, biorąc pod uwagę raporty programowe, budżet i politykę rządu.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.