Przejdź do serwisu tematycznego

ORP Orzeł powrócił do służby operacyjnej

Jedyny polski okręt podwodny, ORP Orzeł (291), znowu może wykonywać w pełni bezpieczne zanurzenia, co w praktyce oznacza powrót do służby operacyjnej i szkoleń załogi.

W sobotę, 9 marca, Marynarka Wojenna RP opublikowała w mediach społecznościowych nagranie wideo z pierwszego od zakończenia remontu i napraw bieżących pełnego zanurzenia okrętu podwodnego ORP Orzeł (291) projektu 877E Pałtus (w kodzie NATO: Kilo) z dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów (3. FO). W praktyce oznacza powrót do służby operacyjnej i szkoleń załogi.

ORP Orzeł jest okrętem podwodnym trzeciej generacji projektu 877E Pałtus. Został zbudowany w sowieckiej stoczni Krasnoje Sormowo w Gorki w 1985. Okręt ma 72,6 m długości, 9,9 m szerokości, 2460 t wyporności na powierzchni, 3180 t wyporności w zanurzeniu. Zanurzenie testowe wynosi 250 m, a maksymalne 300 m / Zdjęcie: Michał Pietrzak, 3. FO

ORP Orzeł powraca! Ciężką pracą załogi oraz specjalistów stoczniowych nasz 291 zakończył pełne odbiory podwodne i rozpoczyna intensywną działalność morską! – czytamy w opisie nagrania wideo ukazującego działanie jedynego polskiego okrętu podwodnego w jego naturalnym środowisku operacyjnym.

Jak poinformowano, załoga wykonała pełne odbiory podwodne na różnych głębokościach (…) w tym: peryskopowej, w pełnym zanurzeniu na różnych głębokościach oraz pływanie pod chrapami.

Okręt znajdował się w naprawach i remontach praktycznie od prawie 10 lat, począwszy od czerwca 2014. W marcu 2015 lewa burta Orła została uszkodzona podczas wyprowadzania go z doku pływającego, a 27 września 2017 doszło do pożaru w przedziale z akumulatorami. Od tego czasu naprawami pojedynczych systemów zajmowało się wielu wykonawców, ale okręt nie odzyskał pełnych zdolności. Ostatnie postępowania dotyczyły naprawy wyrzutni torped, zewnętrznego urządzenia załadowczego i bloku sterującego automatyką systemu uzbrojenia Murena-E (umowa z 19 maja 2020 o wartości 730 tys. zł brutto z Zakładem Hydrauliki Siłowej Hydromech) czy kompleksu hydroakustycznego MGK-400E Rubikon (umowa z 11 maja 2020 o wartości 4,12 mln zł brutto z JT Ship Service Tomasz Jatkowski).

3 listopada 2021 okręt wszedł do doku pływającego w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, celem napraw bieżących na podstawie umowy z 1 października 2020 o wartości 22,5 mln zł zleconą przez Komendę Portu Wojennego w Gdyni.

29 kwietnia br. ORP Orzeł będzie świętował 38. rocznicę podniesienia bandery. Obecnie pozostaje jedynym polskim okrętem podwodnym w służbie operacyjnej, po wycofaniu 14 grudnia 2021 jednostek OORP Sęp (295) i Bielik (297) typu 207 Kobben (projektu IKL IK29). Tymczasem, w grudniu ub. r. dawny ORP Sokół (294) został ostatecznie przekształcony w okręt-muzeum.

Od ubiegłego roku trwają wstępne konsultacje rynkowe dotyczące pozyskania okrętów podwodnych nowego typu pod kryptonimem OrkaZgłosiło się do nich 11 podmiotów: Hyundai Heavy Industries, SAAB Technologies Poland, Navantia, Naval Group; ThyssenKrupp, Hanwha Ocean, Fincantieri, Aycomm, Volue Industrial IoT, Babcock International Group i JFD.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X