Przejdź do serwisu tematycznego

Budowa pierwszego szwedzkiego okrętu podwodnego A26 Blekinge

W stoczni Saab Kockums w Karlskronie odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszego z dwóch zamówionych konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji.

30 czerwca br. w stoczni Saab Kockums w Karlskronie odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszego z dwóch zamówionych konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen).

W stoczni Saab Kockums w Karlskronie odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszego z dwóch zamówionych konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji

Podczas ceremonii pierwsze sekcje kadłuba (dwie duże sekcje rufowe) zostały umieszczone jedna za drugą przed spawaniem. W ceremonii, która była ważnym wydarzeniem dla programu, wzięła udział Veronica Wåtz, kierownik projektu A26 w Agencji ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV), Patric Hjorth, szef programów morskich w FMV, Lars Tossman, dyrektor generalny Saab Kockums oraz dowódca 1. Flotylli Okrętów Podwodnych (Första ubåtsflottiljen, 1. ubflj) komandor Fredrik Lindén.

Co ciekawe, uroczystość odbyła się prawie dokładnie w 7 lat po zamówieniu okrętów (zostały zamówione w czerwcu 2015).

Kompetencje do budowy okrętów podwodnych plasują Szwecję wśród jednego z niewielu państw na świecie, który ma zdolność budowania nowoczesnych i zaawansowanych jednostek. Ceremonia jest nie tylko kamieniem milowym dla HSwMS Blekinge, ale jest także dowodem na to, że Szwecja odzyskała tę zdolność. Z niecierpliwością czekamy, kiedy jego siostrzany HSwMS Skåne podąży jego śladami, powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny spółki Saab Defence and Security, do której należy stocznia Kockums.

Według FMV, okręt podwodny nowej generacji typu A26 Blekinge jest obecnie budowany w stoczni Saaba Kockums w Karlskronie. Dwa okręty podwodne powstają z pięciu głównych sekcji. Podczas czwartkowej ceremonii ułożono pod kilem pierwsze dwie główne sekcje pierwszej jednostki, HMS Blekinge. Okręt ma zostać dostarczony do szwedzkiej marynarce wojennej w 2027, podczas gdy drugi okręt podwodny, HSwMS Skåne, ma zostać dostarczony w 2028. Co ciekawe w programie budowy szwedzkich okrętów uczestniczą dwie polskie spółki: Base Group i Famor.

27 sierpnia 2021 Saab informował o zawarciu dodatkowej umowy o wartości 5,2 mld SEK z FMV z powodu wzrostu kosztów programu A26. Koszty wzrosły zatem z pierwotnych ok. 8 mld SEK do łącznie 13,2 mld SEK. O przyczynach tego wzrostu więcej tutaj Wzrosły koszty nowych szwedzkich okrętów podwodnych.

Zdjęcia: Saab Defence and Security

Opis

Okręty podwodne nowej generacji HSwMS BlekingeSkåne zastąpią w służbie trzy jednostki typu A19 Gotland: HSwMS Gotland (Gtd), Upland (Upd) i Halland (Hnd), których modernizacja MLU (Mid-Life Upgrade) zlecona w 2015 w ramach programu HTMGtd (Halvtidsmodifiering Gotland) zakończyła się cztery lata później. Okręty służą we wspomnianej 1. Flotylli Okrętów Podwodnych (Upland zmodernizowany).

Jednostki typu A26 Blekinge mają liczyć po 65 m długości, 6,4 m szerokości, 6 m zanurzenia i 1930 t wyporności. Konstrukcja będzie modułowa (okręt może składać się z maksymalnie 9 głównych modułów). Dzięki napędowi diesel-elektrycznemu wraz z silnikami Stirlinga (niezależny od powietrza układ napędowy) i technologii GHOST (Genuine HOlistic STealth) zapewni prędkość podwodną 12 w., autonomiczność od 18 do 45 dni i zanurzenie ponad 200 m. Załoga ma liczyć od 18 do 26 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania dodatkowych 11 osób). Uzbrojenie mają stanowić ciężkie torpedy 533 mm i lekkie 400 mm (wspomniane TS47) oraz miny morskie. Szacowany okres eksploatacji to 30 lat.

Saab ma w swojej ofercie powiększony wariant oznaczony jako A26 Oceanic Extended Range (3000 t wyporności i załoga 50-osobowa) oraz pomniejszony A26 Pelagic (50 m długości i 1000 t wyporności). Wcześniej, Australii w programie SEA 1000 Future Submarine proponowano rozwinięcie A26 o nazwie Type 612, który miał wypierać około 4000 t. Bazowy model eksportowy, A26 Oceanic, oparty na wariancie szwedzkim, jest proponowany Polsce w ramach programu Orka. Saab, we współpracy z Damen Naval, uczestniczy też w niderlandzkim programie następcy okrętów podwodnych typu Walrus. Wersje eksportowe są oferowane z 18-tubowymi wyrzutniami pocisków manewrujących UGM-109 Tomahawk.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X