Przejdź do serwisu tematycznego

Wzrosły koszty nowych szwedzkich okrętów podwodnych

Saab otrzymał kolejne środki na budowę dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji.

27 sierpnia szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 5,2 mld SEK (2,33 mld zł) z Agencją ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV) w programie budowy dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen), HSwMS BlekingeSkåne.

Saab otrzymał kolejne środki na budowę dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge dla marynarki wojennej Królestwa Szwecji / Grafika: Saab Defence and Security

Powyższe oznacza, że wzrosły koszty ich budowy z ok. 8 mld SEK (3,59 mld zł) do łącznie 13,2 mld SEK (5,93 mld zł) – pierwotna umowa w tej sprawie została zawarta w czerwcu 2015. Wydłużył się również harmonogram dostaw – z planowanych lat 2024 i 2025 na, odpowiednio, 2027 i 2028 (co ciekawe, to kolejne opóźnienie, gdyż pierwotnie planowano dostawy na lata 2022 i 2023). W związku z tym umowa bazowa musiała zostać renegocjowana.

Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab Defence and Security, powiedział:

Saab buduje obecnie najbardziej zaawansowany konwencjonalny okręt podwodny na świecie. Nowe możliwości, które mają zostać zaimplementowane do A26, zapewnią dodatkową przewagę między innymi w systemach uzbrojenia i technologiach skrytego działania. Dzięki wsparciu wykwalifikowanych pracowników i inwestycji Saaba przywrócono ważną zdolność przemysłową związaną z budową okrętów podwodnych w Szwecji.

Zgodnie z raportem agencji FMV, powodami wzrostu kosztów i opóźnienia dostaw obu okrętów wiążą się z wydłużeniem prac badawczo-rozwojowych (B+R) oraz dodatkowymi zamówieniami na lekkie torpedy zwalczania okrętów podwodnych TS47 (TorpedSystem 47; Saab Lightweight Torpedo). Oprócz tego, odkupiona w 2014 od niemieckiej spółki ThyssenKrupp Marine Systems stocznia Kockums w Karlskronie wymagała dodatkowego doinwestowania, związanych z przywróceniem zdolności produkcyjnych.

Opis

Okręty podwodne nowej generacji HSwMS BlekingeSkåne zastąpi w służbie trzy jednostki typu A19 Gotland: HSwMS Gotland (Gtd), Upland (Upd) i Halland (Hnd), których modernizacja MLU (Mid-Life Upgrade) zlecona w 2015 w ramach programu HTMGtd (Halvtidsmodifiering Gotland) zakończyła się cztery lata później. Okręty służą w 1. Flotylli Okrętów Podwodnych (Första ubåtsflottiljen, 1. ubflj) (Upland zmodernizowany).

Jednostki typu A26 Blekinge mają liczyć po 65 m długości, 6,4 m szerokości, 6 m zanurzenia i 1930 t wyporności. Konstrukcja będzie modułowa (okręt może składać się z maksymalnie 9 głównych modułów). Dzięki napędowi diesel-elektrycznemu wraz z silnikami Stirlinga (niezależny od powietrza układ napędowy) i technologii GHOST (Genuine HOlistic STealth) zapewni prędkość podwodną 12 w., autonomiczność od 18 do 45 dni i zanurzenie ponad 200 m. Załoga ma liczyć od 18 do 26 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania dodatkowych 11 osób). Uzbrojenie mają stanowić ciężkie torpedy 533 mm i lekkie 400 mm (wspomniane TS47) oraz miny morskie. Szacowany okres eksploatacji to 30 lat.

Saab ma w swojej ofercie powiększony wariant oznaczony jako A26 Oceanic Extended Range (3000 t wyporności i załoga 50-osobowa) oraz pomniejszony A26 Pelagic (50 m długości i 1000 t wyporności). Wcześniej, Australii w programie SEA 1000 Future Submarine proponowano rozwinięcie A26 o nazwie Type 612, który miał wypierać około 4000 t. Bazowy model eksportowy, A26 Oceanic, oparty na wariancie szwedzkim, jest proponowany Polsce w ramach programu Orka. Saab, we współpracy z Damen Naval, uczestniczy też w niderlandzkim programie następcy okrętów podwodnych typu Walrus. Wersje eksportowe są oferowane z 18-tubowymi wyrzutniami pocisków manewrujących UGM-109 Tomahawk.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Przeczytaj sugerowany następny artykuł

Wojsko

Upland zmodernizowany

Saab zakończył modernizację HSwMS Upland, drugiego z trzech szwedzkich okrętów podwodnych typu A19 Gotland.

przejdź do artykułu

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X