Defence & Space

Odprawa służb mundurowych na granicy Polski z Białorusią

Premier Donald Tusk, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz minister spraw wewnętrznych i koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak uczestniczyli w odprawie służb…

2025-03-22 | Redakcja | 9 minut

Australijskie Super Hornety zintegrowane z AGM-158C LRASM

Departament Obrony Australii poinformował o zakończeniu wstępnych testów operacyjnych F/A-18F Super Hornet z pociskami przeciwokrętowymi AGM-158C LRASM w ramach programu integracji tego uzbrojenia…

2025-03-22 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Słabości polskiego eksportu obronnego

Polski przemysł obronny mógłby sprzedawać bardzo dobry sprzęt za granicę. Problem w tym, że nie bardzo to wychodzi, natomiast poziom wsparcia polityków nie rozpieszcza. Obecny skok…

2025-03-21 | Sławek Zagórski | 5 minut

Tango z Niedźwiedziem: Rosyjskie gwarancje bezpieczeństwa dla Białorusi weszły w życie

Rosja i Białoruś zacieśniają współpracę w ramach bezpieczeństwa. Umowa między Rosją a Białorusią o gwarancjach bezpieczeństwa weszła w życie. W zasadzie umowa ma zapewnić Rosji przyczółek…

2025-03-14 | Sławek Zagórski | 5 minut

INSECON 2025 Międzynarodowy Kongres Cyberbezpieczeństwa już 2 i 3 kwietnia

W dniach 2-3 kwietnia br. w Poznaniu odbędzie się Międzynarodowy Kongres Cyberbezpieczeństwa INSECON. Jest to kluczowe wydarzenie w Polsce związane z tematem cyberbezpieczeństwa, gromadzące najważniejszych ekspertów…

2025-03-20 | Redakcja | 5 minut

MON: Kwantowa dystrybucja kluczy to przełom w bezpieczeństwie komunikacji podmiotów państwa

W Klubie Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie odbyła się prezentacji wyników badań nad użyciem kwantowej dystrybucji klucza w łączności państwa.

2025-03-17 | Redakcja | 8 minut

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprasza na nową wystawę stałą

Oddany do użytku w październiku 2024 r. Hangar nr 5 zapełnia się lotniczymi eksponatami. To właśnie tam – na imponującej powierzchni ekspozycyjnej ponad 3000 m2 powstaje nowa…

2025-03-18 | Redakcja | 5 minut

Szybowiec PW-5 Smyk: Nowy nabytek krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło swoje zbiory o wyjątkowy eksponat – prototyp szybowca PW-5 Smyk egz. K-01, nr rej. SP-8005.

2025-03-14 | Redakcja | 3 minuty

ICEYE wynosi na orbitę cztery nowe satelity, w tym nowego satelitę 4. generacji

Polsko-fińska spółka ICEYE z powodzeniem wystrzeliła cztery nowe satelity o rozdzielczości 25 cm, w tym pierwszego 4. generacji, wzmacniając tym samym największą na świecie…

2025-03-15 | Redakcja | 4 minuty

POLARIS Raumflugzeuge zbuduje samolot hipersoniczny dla Bundeswehry

Niemiecka spółka POLARIS Raumflugzeuge z Bremy otrzymała kontrakt od Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec na opracowanie pełnowymiarowego prototypu hipersonicznego samolotu wielokrotnego użytku.

2025-03-05 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Odprawa służb mundurowych na granicy Polski z Białorusią

Premier Donald Tusk, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz minister spraw wewnętrznych i koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak uczestniczyli w odprawie służb…

2025-03-22 | Redakcja | 9 minut

Kanada zainteresowana systemem M142 HIMARS

Jak poinformował kanadyjski dziennik Ottawa Citizen, pomimo napięć na linii Kanada-USA, tamtejsze wojsko rekomenduje Ministerstwu Obrony zakup amerykańskich wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych…

2025-03-21 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Kolejne CMV-22B Osprey dla US Navy

Departament Obrony USA zamówił w spółkach Bell Textron i Boeing kolejną partię zmiennowirnikowców CMV-22B Osprey, które zastąpią samoloty pokładowe Grumman C-2A Greyhound.

2025-03-22 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Pierwsza Wojskowa Specjalna Strefa Ekonomiczna w Polsce

Grupa Niewiadów otwiera nowe możliwości dla przemysłu obronnego. W Niewiadowie k. Ujazdu powstanie pierwsza w Polsce Wojskowa Specjalna Strefa Ekonomiczna (WSSE).

2025-03-22 | Redakcja | 3 minuty

Odprawa służb mundurowych na granicy Polski z Białorusią

Premier Donald Tusk, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz minister spraw wewnętrznych i koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak uczestniczyli w odprawie służb…

2025-03-22 | Redakcja | 9 minut

Budowany w Polsce kadłub fińskiego patrolowca gotowy

W czwartek, 20 marca 2025, z Gdańska wyholowano kadłub nowego fińskiego patrolowca. Jest to pierwsza z dwóch jednostek budowanych dla fińskiej Straży Granicznej (Rajavartiolaitos)…

2025-03-21 | Michał Szafran | 3 minuty

Australijskie Super Hornety zintegrowane z AGM-158C LRASM

Departament Obrony Australii poinformował o zakończeniu wstępnych testów operacyjnych F/A-18F Super Hornet z pociskami przeciwokrętowymi AGM-158C LRASM w ramach programu integracji tego uzbrojenia…

2025-03-22 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Pierwsza Wojskowa Specjalna Strefa Ekonomiczna w Polsce

Grupa Niewiadów otwiera nowe możliwości dla przemysłu obronnego. W Niewiadowie k. Ujazdu powstanie pierwsza w Polsce Wojskowa Specjalna Strefa Ekonomiczna (WSSE).

2025-03-22 | Redakcja | 3 minuty

Odprawa służb mundurowych na granicy Polski z Białorusią

Premier Donald Tusk, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz minister spraw wewnętrznych i koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak uczestniczyli w odprawie służb…

2025-03-22 | Redakcja | 9 minut

Australijskie Super Hornety zintegrowane z AGM-158C LRASM

Departament Obrony Australii poinformował o zakończeniu wstępnych testów operacyjnych F/A-18F Super Hornet z pociskami przeciwokrętowymi AGM-158C LRASM w ramach programu integracji tego uzbrojenia…

2025-03-22 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Polska Grupa Zbrojeniowa na The Competitiveness & Security Business Summit 2025

19 marca odbyło się wydarzenie The Competitiveness & Security Business Summit 2025 pod przewodnictwem Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Strategicznym partnerem…

2025-03-20 | Redakcja | 3 minuty

Airbus Helicopters na Verticon 2025

Podczas targów lotniczych Verticon 2025 w Dallas, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) zaprezentowała swoje flagowe śmigłowce i poinformowała o zawarciu nowych…

2025-03-17 | Rafał Muczyński | 7 minut
Shooting

Euro Target Show 2025: Kolba

Sklep Kolba po raz kolejny poszczycić się może rozległym stoiskiem, na którym obecne są produkty rynkowych liderów – dla strzelców, myśliwych oraz dla innych…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Q7 — Arktis, Snugpak, Haix

Euro Target Show to wydarzenie dla tych, którzy chcą wypróbować odzież i wyposażenie różnych producentów w jednym miejscu i czasie. Wśród wystawców znalazła się firma…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Kolba

Sklep Kolba po raz kolejny poszczycić się może rozległym stoiskiem, na którym obecne są produkty rynkowych liderów – dla strzelców, myśliwych oraz dla innych…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Janczewski z optyką ZeroTech

Na stoisku sklepu i rusznikarni Janczewski z Olsztyna zaprezentowano nową markę optyki — ZeroTech — oraz rodzimy produkt: skrzynki na amunicję Hornets Nest, zaprojektowane z myślą o strzelcach długodystansowych…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: PWS z bronią Messerschmitt

Na stoisku PWS zaprezentowano kolekcję broni palnej spod znaku marki będącej nowością na polskim rynku — Messerschmitt. Wśród niej karabinki AR-15, konstrukcje pochodne…

2025-03-22 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Hubertus Pro Hunting

Na dość rozlegym stanowisku Hubertus Pro Hunting zaprezentowano szeroką ofertę broni palnej, optyki oraz innego rodzaju akcesoriów. Wśród niej znalazło się sporo…

2025-03-21 | Michał Ihnatów | 1 minut

Targi Euro Target Show już w ten weekend

Tegoroczna edycja targów Euro Target Show odbędzie się w dniach 21-23.03 2025 roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Program targów podzielony został…

2025-03-18 | Michał Ihnatów | 4 minuty

Enforce Tac 2025: Laser Ammo

Laser Ammo, producent rozwiązań do treningu bezstrzałowego, zaprezentował na Enforce Tac 2025 nowości w ofercie obejmujące nowe tarcze, emiter huku symulujący wystrzał/detonację granatu…

2025-03-05 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Q7 — Arktis, Snugpak, Haix

Euro Target Show to wydarzenie dla tych, którzy chcą wypróbować odzież i wyposażenie różnych producentów w jednym miejscu i czasie. Wśród wystawców znalazła się firma…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Wyposażenie Tasmanian Tiger

Tasmanian Tiger to producent mający w swojej ofercie profesjonalne wyposażenie różnego rodzaju – od akcesoriów w postaci ładownic i kieszeni, przez plecaki po noszaki osłon balistycznych. Targi…

2025-03-22 | Michał Ihnatów | 1 minut

Ruger Mk IV: Droga do patentu strzeleckiego

Rozpoczęcie prawdziwej przygody ze strzelectwem broni wymaga wielu proceduralnych zabiegów. Najlepszą i najprostszą drogą, żeby pokazać, że trudno nas do tego zniechęcić, jest zrobienie pozwolenia na broń. Najlepszą…

2025-02-14 | Michał Ihnatów | 10 minut

Wywiad z Damianem Dudą – medykiem pola walki

Podczas kieleckich targów MSPO 2024 na stoisku firmy Mactronic – sponsora fundacji „W międzyczasie” – odbyto rozmowę z prezesem rzeczonej fundacji i medykiem…

2025-02-04 | Redakcja | 1 minut

Ponad 100-procentowy wzrost pozwoleń na broń w Polsce w 2024 roku

Policja udostępniła dane statystyczne dotyczące wydanych pozwoleń na broń palną za rok 2024. Wśród Polaków coraz więcej osób z pozwoleniem – wyraźny wzrost…

2025-02-20 | Michał Ihnatów | 6 minut

Legitymacja posiadacza broni w mObywatel na etapie analizy

Dnia 15 stycznia 2025 roku, Departament Spraw Parlamentarnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów otrzymał odpowiedź na interpelację nr 6498 w sprawie podjęcia działań nad digitalizacją…

2025-02-07 | Michał Ihnatów | 7 minut

Euro Target Show 2025: PWS z bronią Messerschmitt

Na stoisku PWS zaprezentowano kolekcję broni palnej spod znaku marki będącej nowością na polskim rynku — Messerschmitt. Wśród niej karabinki AR-15, konstrukcje pochodne…

2025-03-22 | Michał Ihnatów | 1 minut

Helikon-Tex Guardian z dwóch perspektyw

Guardian to nie tylko noszak od Helikon-Tex — to cały system składający się z szeregu akcesoriów w postaci różnych paneli, kieszeni oraz ładownic. Co użytkownik, to inna opinia, dlatego też…

2025-03-20 | Świętokrzyskie zgrupowanie 326 | 22 minuty

Zdobądź wejściówkę na Euro Target Show!

Euro Target Show to wspaniała okazja na rozpoczęcie przygody ze strzelectwem, łowiectwem, bushcraftem i survivalem. Zaciekawiony? Zdobądź wejściówkę!

2025-03-19 | Redakcja | 1 minut

Przygotuj się na ekstremalne wyzwanie! Nadchodzą zawody DEFCON ONE TACTICAL SHOOTING COMPETITION #2!

MILMAG, jako główny patron medialny z dumą zaprasza wszystkich entuzjastów strzelectwa taktycznego do wzięcia udziału w drugiej edycji zawodów DEFCON ONE organizowanych przez Pana…

2025-03-19 | Redakcja | 2 minuty
Adventure

Sprawdźmy Hogue Sig Sauer K320 Tanto

Wiecie, są takie rzeczy w życiu, które na początku wydają się całkiem zwyczajne. Jak kanapka z serem i pomidorem albo spacer po tym samym parku, który codziennie…

2025-03-19 | Michał Ihnatów | 1 minut

Koszula Helikon-Tex Warden – klasycznie, a lekko

Ocieplana koszula Helikon-Tex Warden w dniu swojej premiery wzbudziła różne emocje – jedni zachwycali się jej klasycznym stylem, inni z kolei wzburzeni…

2025-03-15 | Michał Ihnatów | 1 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Sprawdźmy Hogue Sig Sauer K320 Tanto

Wiecie, są takie rzeczy w życiu, które na początku wydają się całkiem zwyczajne. Jak kanapka z serem i pomidorem albo spacer po tym samym parku, który codziennie…

2025-03-19 | Michał Ihnatów | 1 minut

Enforce Tac 2025: Racje żywnościowe PRO RATION

Owocem pracy Adventure Menu oraz This1 są specjalistyczne racje żywnościowe PRO RATION, które w porównaniu do tradycyjnych wojskowych racji cechować się mają lepszym…

2025-03-05 | Michał Ihnatów | 1 minut

Recenzja kurtki Helikon-Tex Trooper Mk2

Tematem tejże recenzji jest nowa wersja jednego z najbardziej znanych produktów Helikon-Tex – kurtki softshell Trooper. Mając już doświadczenie ze starszym projektem,…

2025-03-10 | Michał Ihnatów | 1 minut
buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

2024-11-28 | Jerzy Dragoński | 7 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii…

2025-02-14 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Okręt podwodny Sokół już w muzeum

Okręt podwodny typu Kobben, dawny ORP Sokół w ostatnim tygodniu listopada znalazł się na swoim docelowym miejscu w Muzeum Marynarki Wojennej. Stanowi to zakończenie kolejnego etapu, trwających przeszło 5 lat, starań muzeum o udostępnienie jednostki do zwiedzania.

Przetransportowanie i umieszczenie Sokoła w miejscu ekspozycji było najbardziej skomplikowanym elementem całego przedsięwzięcia i trwało półtora tygodnia. Obecnie pozostały do wykonania prace związane z przygotowaniem okrętu do zwiedzania, odbudowaniem rozebranego wcześniej ogrodzenia, czy zbudowania pomostów pozwalających na wejście i wyjście na pokład Sokoła przez przygotowane w tym celu otwory w burtach.

Ostatnie minuty ORP Sokół w służbie – zbiórka na pokładzie całej załogi okrętu na chwilę przed ostatnim spuszczeniem bandery / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Sokół w polskiej służbie i po niej

ORP Sokół – eks-norweski okręt podwodny typu Kobben – pod polską banderą spędził 16 lat. Przyjęcie do służby jednostek tego typu było skutkiem umowy pomiędzy Rządem RP, a rządem Królestwa Norwegii z lutego 2002 roku w sprawie nieodpłatnego przekazania Polsce 5 okrętów podwodnych tego typu. Spośród nich 4 (Stord, Skolpen, Svenner i Kunna) miały trafić do dalszej eksploatacji, zaś piąty – Kobben – przeznaczony został do szkolenia oraz wykorzystania na części zamienne. Jako pierwszy, 26 maja 2002 roku, do Polski przyszedł Stord (w norweskiej służbie noszący numer taktyczny S 308) pod dowództwem norweskiego oficera z mieszaną załogą składającą się z 16 Polaków i 9 Norwegów. Tydzień później, 4 czerwca 2002 roku, w porcie wojennym na Oksywiu odbyła się uroczystość pierwszego podniesienia bandery oraz nadania polskiej nazwy i chrztu okrętu, który otrzymał miano ORP Sokół oraz numer burtowy 294. Należy dodać, że podobna łączona uroczystość miała miejsce jeszcze tylko raz 16 sierpnia 2002 roku w przypadku ORP Sęp. Dwa pozostałe okręty typu Kobben: OORP BielikKondor, które weszły do służby w 2003 i 2004 roku, przybywały do Gdyni już po wcześniejszym podniesieniu polskiej bandery w Norwegii (Koniec epoki: Sęp i Bielik wycofane ze służby).

Operacja transportu okrętu rozpoczęła się 16 listopada, kiedy to okręt umieszczony na toczniowych wózkach wprowadzony został na ponton TRD Voyager / Zdjęcie: zbiory autora

Przez kolejne 16 lat ORP Sokół służył w Marynarce Wojennej biorąc w tym czasie udział w licznych międzynarodowych ćwiczeniach m. in. Crown Eagle, Playex, Danex, Passex, Steadfast Jazz, a także pięciokrotnie w manewrach Baltops. W tym czasie przebył około 26 tysięcy mil morskich oraz wykonał 174 zanurzenia. Należy także wspomnieć, że część jego załogi w okresie 27 grudnia 2006 – 30 marca 2007 roku uczestniczyła w misji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym współtworząc ostatnią zmianę PKW Bielik.

Holowanie ze Stoczni Wojennej odbyło się sprawnie i bez przeszkód, w czym swój udział miała praktycznie bezwietrzna pogoda / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Ostatnie spuszczenie bandery na ORP Sokół odbyło się 8 czerwca 2018 roku. W tym miejscu trzeba wyjaśnić, że od tego momentu niezasadne jest używanie w stosunku do niego skrótowca ORP, który przysługuje jedynie okrętowi pozostającemu w służbie, czyli noszącemu banderę, dowodzonemu przez oficera MW i posiadającego stałą załogę. W momencie spuszczenia bandery było już wiadomo, że okręt nie zostanie zezłomowany. Jeszcze przed wycofaniem ze służby starania o przejęcie jednostki rozpoczęło Muzeum Marynarki Wojennej, na co uzyskało wstępną zgodę Ministerstwa Obrony Narodowej. Przekazywanie mienia ruchomego z zasobów ministerstwa wymaga jednak dopełnienia odpowiedniej procedury. W przypadku Sokoła formalna realizacja procesu przekazywania rozpoczęła się 11 października 2019 roku. Zatwierdzone zostało wówczas ogłoszenie o naborze wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia ruchomego, z terminem przyjmowania od 21 października do 22 listopada 2019.

Po około trzech kwadransach ponton z Sokołem zacumował przy nabrzeżu Pomorskim / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Pozytywne rozpatrzenie złożonego wniosku stanowił dopiero pierwszy krok. Kolejnym było podpisanie 28 lipca 2020 roku umowy przekazania Muzeum Marynarki Wojennej okrętu znajdującego się w tym czasie w zasobach Komendy Portu Wojennego Gdynia. Następne umowy związane już były z rozpoczęciem prac dostosowawczych do nowej roli. Pierwszą zawarto z PGZ Stocznią Wojenną 29 lipca 2020 roku i dotyczyła ona wyciągnięcia Sokoła na ląd, jego oczyszczenie oraz zabezpieczenie niezbędne do prowadzenia dalszych prac adaptacyjnych. Za nią następowały kolejne umowy, w tym ostatnia z 20 lipca 2022 roku, które obejmowały przystosowanie okrętu do roli eksponatu muzealnego, w tym między innymi przygotowania trasy zwiedzania z wycięciem na lewej burcie dwóch otworów w kadłubie – wejściowym w części dziobowej oraz wyjściowym w części rufowej, demontażu jednego z zespołów silnikowych (który trafi na oddzielną ekspozycję), zakonserwowanie osprzętu zewnętrznego: radaru, anteny, peryskopu, chrap i lamp sygnalizacyjnych wraz z ich wysunięciem, czy też przygotowaniem makiety torpedy (ORP Sokół w Muzeum Marynarki Wojennej).

W tym samym czasie trwały ostatnie prace przy przygotowywanej na przyjęcie okrętu betonowej niecce / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Od początku przewidywano, że Sokół znajdzie swoje miejsce niedaleko okrętu-muzeum ORP Błyskawica. Projekt zakładał umieszczenie go w zbudowanym w pobliżu suchym doku, który z jednej strony po zejściu na dno pozwalałby zwiedzającym na oglądanie całej jednostki od spodu, z drugiej strony z daleka okręt wyglądałby jakby był na wodzie, gdyż ponad powierzchnię gruntu wystawałaby jedynie część znajdująca się powyżej linii wodnej. Ten wariant wymagał jednak bardzo dużych środków finansowych, których Muzeum Marynarki Wojennej nie było w stanie zdobyć. Problem ten należało jakoś rozwiązać, tym bardziej że Sokół pozostawał w PGZ Stoczni Wojennej, co generowało dla muzeum dodatkowe koszty. Z tego powodu zdecydowano o przyjęciu rozwiązania, w założeniu tymczasowego, w postaci postawienia okrętu na terenie ekspozycji plenerowej muzeum przy bulwarze Nadmorskim.

Przygotowanie nowego miejsca dla Sokoła

Umieszczenie Sokoła na terenie skansenu wymagało wykonania szeroko zakrojonych prac adaptacyjnych. Teren Muzeum Marynarki Wojennej przylega bezpośrednio do bulwaru Nadmorskiego i praktycznie w całości wykorzystywany jest na cele ekspozycyjne. W jedynym możliwym miejscu posadowienia okrętu znajdowały się trzy śruby okrętowe, a także ekspozycja z trzema dawnymi działami okrętowymi. W celu przygotowania miejsca dla Sokoła niezbędne prace podzielono na dwa etapy. W pierwszej kolejności – 26 października 2022 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie miejsca posadowienia, z czym wiązało się przeniesienie wcześniej wymienionych eksponatów wraz z ich nowym rozmieszczeniem. Realizacja tego zamierzenia wymagała rozbiórki wielu istniejących elementów, między innymi kamienno-betonowych murów oporowych, podstaw pod eksponaty czy schodów czy późniejszego odtworzenia muru oporowego przesuniętego względem wcześniej istniejącego. Wykonania tych prac podjęła się sopocka firma Budomex Trójmiasto Sp. z o.o. za kwotę 334 033 zł.

Po weekendzie spędzonym na pontonie, we wtorek 21 listopada okręt został przesunięty na ląd, na przygotowane tam wsporniki / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Druga faza przygotowania nowego miejsca dla Sokoła miała już szerszy zakres gdyż zawierała budowę właściwej niecki wystawienniczej, w tym szczelnej żelbetowej płyty dennej oraz ścianki oporowej od strony bulwaru. Przetarg na tę część prac ogłoszono 27 czerwca 2023 roku, a wygrała go ponownie firma Budomex, która jako jedyna złożyła ofertę. Jej wartość wyniosła 1 404 660 zł, łącznie więc oba etapy przygotowania miejsca dla Sokoła kosztowały muzeum 1 738 693 zł. W wyniku wykonanych prac powstała żelbetowa niecka o długości 50 m oraz szerokości 6,8 m i głębokości 0,85 m, do której miał trafić okręt.

Transport

Przemieszczenie okrętu z terenu PGZ Stoczni Wojennej na miejsce ekspozycji bez wątpienia można uznać za najbardziej skomplikowaną część całego przedsięwzięcia. Wymagało ono zastosowania transportu kombinowanego: najpierw drogą wodną z terenu stoczni do nabrzeża Pomorskiego (w miejsce stałego postoju ORP Błyskawica) i dalej już drogą lądową aż do docelowego stanowiska w Muzeum Marynarki Wojennej. O ile etap pierwszy, choć odległościowo dłuższy, nie nastręczał większych trudności technicznych, o tyle w drugim należało przemieścić okręt o masie 351 ton (a uwzględniając podpory ok. 360 ton) na trasie lądowej o długości ok. 650 m prowadzącej przez turystyczne centrum Gdyni: aleję Jana Pawła II aleję spacerową na terenie parku, potocznie nazywaną aleją lipową oraz krótkim odcinkiem bulwaru Nadmorskiego.

Moment przygotowywania zestawu transportowego składającego się z 6 wieloosiowych modułowych wózków transportowych rodziny Kamag 2400. Każda z osi takiego wózka jest w stanie przenosić maksymalne obciążenie 34 ton / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Przetarg na realizację tego zadania ogłoszono 4 września 2023 roku i zawierało ono dwie odrębne części: transport wodny oraz lądowy. W przypadku przewozu wodnego kontrakt uzyskała firma Trend Projekt Sp. z o.o. Sp. komandytowa, która zaoferowało usługę za kwotę 953 250 zł. Za transport lądowy odpowiadała natomiast firma Poleko Budownictwo Sp. z o.o. i tu cena odzwierciedlała większe skomplikowanie przedsięwzięcia wynosząc 1 997 986,47 zł. Łącznie proces przemieszczenia okrętu kosztował blisko 3 mln zł, a dokładnie 2 951 236,47 zł. Operacja rozpoczęła się w czwartek 16 listopada. Wówczas to Sokół, ustawiony na wózkach stoczniowych przeznaczonych do transportu po wewnętrznym torowisku, przesunięty został na pełnomorski ponton TRD Voyager o długości 60 metrów, szerokości 20 metrów oraz nośności 3000 ton. Początkowo zakładano, że Sokół już w stoczni zostanie umieszczony na niskopodwoziowych, wieloosiowych samojezdnych wózkach transportowych tzw. SPMT (Self Propelled Modular Transporter lub Self Propelled Modular Trailer) i tak wjedzie na pokład pontonu. W efekcie jednak został on na pontonie umieszczony na przygotowanej w tym celu konstrukcji wsporczej. Po zabezpieczeniu okrętu, w piątek 17 listopada przed godz. 13.00 rozpoczęto proces holowania pontonu, w czym uczestniczyły dwa pchacze: Hetman oraz Tur-W-01. Ten pierwszy o tyle interesujący, że jest to przebudowany w 2011 roku kuter patrolowy SG-161 projektu 918, służącego wcześniej w Morskim Oddziale Straży Granicznej.

W czwartek 24 listopada nastąpiła najbardziej widowiskowa część transportu czyli przejazd po ulicach Gdyni / Zdjęcie: zbiory autora

Dzięki idealnej do tego celu pogodzie, czyli praktycznie braku wiatru, cały proces przebiegł bardzo sprawnie i już ok. godz. 13.40 ponton zacumował przy nabrzeżu Pomorskim w stałym miejscu postoju okrętu-muzeum ORP Błyskawica, który z tego powodu dzień wcześniej musiał zostać stamtąd odholowany. Nie był to jednak koniec etapu morskiego, gdyż zgodnie z umową, jego zakończenie miało odbyć się dopiero po podpisaniu protokołu przekazania gotowego do transportu lądowego okrętu z wykonawcą operacji transportu lądowego oraz inspektorem nadzoru hydrotechnicznego zamawiającego.

Najdłuższym prostym odcinkiem był przejazd przez przez parkową aleję zwaną aleją lipową / Zdjęcie: zbiory autora

Cały weekend okręt pozostawał na pontonie i w poniedziałek rano rozpoczęto przygotowania do przesunięcia Sokoła z pontonu na ląd. Wymagało to ustawienia na nabrzeżu odpowiedniej konstrukcji z szynami łączącymi ją z analogiczną konstrukcją na pontonie, aby przesunąć po nich okręt metodą ślizgową z użyciem hydrauliki siłowej. We wtorek 21 listopada nastąpiło przesunięcie z pontonu na nabrzeże. Był to wstęp do najbardziej widowiskowej części trasy, czyli ok. 700 m przejazdu (dłuższego niż teoretyczna trasa do pokonania, gdyż cały zestaw musiał po drodze zmienić kierunek jazdy) od nabrzeża do Muzeum Marynarki Wojennej. Wymagało to posadowienia okrętu na wieloosiowych modułowych wózkach transportowych, co trwało do czwartku 23 listopada. Wówczas przystąpiono do przejazdu na miejsce docelowe.

Po przywiezieniu Sokoła w pobliże niecki, kolejną czynnością było przesunięcie go na docelowe miejsce w betonowej niecce / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Operacja ta wykonana została przy pomocy, przystosowanych do transportu bardzo ciężkich ładunków, wózków transportowych rodziny Kamag 2400. Pojazdy tego typu występują w dwóch odmianach – dysponujących 4 oraz 6 osiami. Każda oś może przenosić maksymalne obciążenie 34 ton. Do przewozu Sokoła wykorzystano łącznie 6 takich modułów transportowych: 4 sześcioosiowe oraz 2 czteroosiowe. Połączono je w dwa zespoły po 3 moduły, tworząc dwa 16-osiowe szeregi, z których w efekcie powstał zestaw jezdny o długości 26,4 i szerokości 5,33 metra oraz masie własnej przekraczającej 150 ton. Teoretycznie taki zestaw mógłby przewieźć ładunek o masie maksymalnej nawet 474 ton, co z zapasem wystarczyło dla ok. 360 tonowego Sokoła (351 ton masy własnej plus podpory). Masa całego gotowego zestawu z ładunkiem przekraczała 500 ton, co wymagało wcześniejszego odpowiedniego przygotowania trasy dla jego przejazdu. Poza demontażem elementów małej architektury czy lamp ulicznych, trzeba było wzmocnić podłoże (szczególnie gruntowe w parku) poprzez położenie w wielu miejscach płyt kompozytowych, aluminiowych lub drewnianych. Występowanie na trasie podziemnych instalacji wymagało także budowy w tych miejscach konstrukcji o charakterze mostowym, aby uniknąć uszkodzeń spowodowanych zbyt dużym obciążeniem.

Gdy znalazł się na wyznaczonym miejscu pozostał ostatni etap prac transportowych, czyli opuszczenie okrętu / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Przejazd rozpoczął się ok. 11.00 i zajął kilka godzin. Następnego dnia okręt umieszczono na tymczasowej konstrukcji wsporniczej, analogicznej do tej zbudowanej przy wyładunku z pontonu, która posłużyła następnie do prostopadłego (burtą) przesunięcia Sokoła na docelowe miejsce w betonowej niecce. Ponownie zastosowano tę samą co wcześniej metodę ślizgową z wykorzystaniem hydrauliki siłowej. Już po zmroku okręt znalazł się w niecce, jednak nadal na wsparty na tymczasowej konstrukcji. Jego opuszczenie na dno niecki musiało więc poczekać do następnego tygodnia i realizację tego etapu rozpoczęto w poniedziałek 27 listopada.

Co dalej?

Umieszczenie Sokoła w niecce nie kończy jeszcze wszystkich przewidzianych prac. Do chwili obecnej wykonano najtrudniejszą część zadania związanego z przyszłą ekspozycją okrętu. Do zrobienia pozostało jeszcze wiele mniej efektownych, ale niezbędnych prac, począwszy od wykończenia wszystkich elementów niecki, poprzez odbudowanie rozebranego wcześniej muru, który odgrodzi okręt od bulwaru Nadmorskiego, po przygotowanie do zwiedzania samego okrętu – doprowadzenie do niego energii elektrycznej, przygotowanie wnętrza, opisów, tablic informacyjnych itd.

Jak poinformował nas dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej Tomasz Miegoń według obecnych zamierzeń planuje się zakończyć wszystkie prace do dnia obchodów przyszłorocznego Święta Marynarki Wojennej, czyli do 30 czerwca 2024 roku. Możemy jedynie trzymać kciuki, aby nic nie stanęło na przeszkodzie tym zamierzeniom i żebyśmy mogli za nieco ponad pół roku zwiedzać nowy i najbardziej efektowny eksponat Muzeum Marynarki Wojennej.

Sokół w Muzeum Marynarki Wojennej. Docelowo w miejsce tymczasowego ogrodzenia odbudowany zostanie istniejący tam wcześniej mur. W trakcie dalszych prac przygotowawczych Sokół ma w pełni odzyskać wygląd jaki miał w okresie służby, czyli m.in. numer i godło na kiosku widoczne na zdjęciu z dnia ostatniego spuszczenia bandery / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz

X