Przejdź do serwisu tematycznego

Koniec epoki: Sęp i Bielik wycofane ze służby

W Porcie Wojennym w Gdyni miała miejsce uroczystość opuszczenia bander na okrętach podwodnych OORP Sęp (295) i Bielik (297) typu 207 Kobben (projektu IKL IK29).

14 grudnia br. w Porcie Wojennym w Gdyni miała miejsce uroczystość opuszczenia bander na okrętach podwodnych OORP Sęp (295) i Bielik (297) typu 207 Kobben (projektu IKL IK29). Informacja o planach rychłego wycofania jednostek pojawiła się 20 stycznia br. Okręty zostaną przekazane do Agencji Mienia Wojskowego (AMW) (Kobbeny do wycofania w 2021).

ORP Sęp (295) służył w norweskiej marynarce wojennej jako HNoMS Skolpen (S306) w latach 1966-2001. Następnie przekazany polskiej Marynarce Wojennej, gdzie wszedł do służby 16 sierpnia 2002

Uroczystość odbyła się z udziałem Kompanii i Orkiestry Honorowej Marynarki Wojennej. Zgodnie z ceremoniałem bandery i proporce opuszczone przez dowódców okrętów trafią do Muzeum Marynarki Wojennej. W uroczystości wziął udział Inspektor Marynarki Wojennej (MW RP) wiceadmirał Jarosław Ziemiański, Dowódca 3. Flotylli Okrętów (3. FO) kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec, kadra dywizjonu Okrętów Podwodnych (dOP), matka chrzestna ORP Bielik Jolanta Banach i załogi okrętów oraz zaproszeni goście.

Wtorkowa uroczystość miała charaktery symboliczny, gdyż oba okręty zostały zdezaktywowane w maju br., po tym jak wyokrętowano z nich baterie akumulatorów Sunlight 2X38ST10A wraz z oprzyrządowaniem, na podstawie umowy o wartości 999 999 zł brutto z 16 lutego br. pomiędzy Gdańską Stocznią Remontową im. Piłsudskiego a Komendą Portu Wojennego w Gdyni (Ostatni rejs ORP Bielik, Usuwanie akumulatorów z Kobbenów).

Jedynym zatem okrętem podwodnym pozostającym jeszcze w służbie Marynarki Wojennej RP pozostaje ORP Orzeł (291) projektu 877E Pałtus (w kodzie NATO: Kilo), choć od 3 listopada br. przechodzi naprawy bieżące w doku pływającym PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Tak więc w tym momencie Marynarka Wojenna RP nie posiada żadnego aktywnego okrętu podwodnego (ORP Orzeł w PGZ Stoczni Wojennej).

Zgodnie z aktualnym Planem Modernizacji Technicznej SZ RP, do 2034 mają zostać zakupione dwa nowe okręty podwodne w ramach programu Orka (brane pod uwagę są typ Scorpène od Naval Group, typ 212CD od TKMS lub A26 od Saab), po fiasku pomostowego zakupu szwedzkich HSwMS SödermanlandÖstergötland, zmodyfikowanego typu A17 Södermanland (Szwedzkie okręty dla Polski?, Przyszłość Orki i Miecznika).

ORP Bielik (297) służył w norweskiej marynarce wojennej jako HnoMS Svenner (S309) w latach 1967-2001. Następnie przekazany polskiej Marynarce Wojennej, gdzie wszedł do służby 8 września 2003 / Zdjęcia: 3. FO

Okręt podwodny ORP Sęp wybudowany został w niemieckiej stoczni Nordseewerke dla Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii. W 1966 wszedł do służby w Marynarce Norweskiej jako HNoMS Skolpen. Po zakończeniu służby w Marynarce Wojennej Norwegii został przekazany polskim siłom zbrojnym. Po raz pierwszy na okręcie podwodnym o numerze burtowym 295 biało-czerwoną banderę podniesiono 16 sierpnia 2002. Uroczyste nadanie imienia i chrzest okrętu odbył się w Porcie Wojennym w Gdyni, a matką chrzestną jednostki została Małgorzata Szmajdzińska, żona ówczesnego Ministra Obrony Narodowej. W ciągu ponad 19 lat służby pod biało-czerwoną banderą przebył ponad 30 000 mil morskich, wykonując 296 zanurzeń i spędzając 320 dni na morzu (z czego 149 w zanurzeniu). OPR Sęp uczestniczył w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach m. in. Anakonda, Baltops, Crown Eagle, Smer/Medex, Bold Monarch, Dynamic Monarch, Danex, Passex, Dragon oraz Ostrobok.

Okręt podwodny ORP Bielik został zwodowany 27 stycznia 1967 w niemieckiej stoczni Nordseewerke. Do służby w norweskiej marynarce wojennej jednostka weszła w 1967 jako HNoMS Svenner, a po wycofaniu ze służby w 2001, okręt został przekazany Polskiej Marynarce Wojennej. Podniesienie biało-czerwonej bandery nastąpiło 8 września 2003 w bazie Marynarki Wojennej Norwegii w Bergen, a wcielenie do służby i nadanie imienia 24 października 2003 w Porcie Wojennym w Gdyni. Matką chrzestną okrętu została Jolanta Banach, ówczesna sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. W ciągu ponad 18-letniej służby pod biało-czerwoną banderą OPR Bielik trzykrotnie (14.01 – 29.04.2004 r.; 11.10.2006 r. – 30.03.2007 r.; 28.10.2010 r. – 25.02.2011 r.) brał udział w natowskiej operacji antyterrorystycznej Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. W trakcie swojej służby w Marynarce Wojennej RP przebył prawie 57 000 mil morskich, wykonując 186 zanurzeń i spędzając 879 dni na morzu (z czego 334 w zanurzeniu). OPR Bielik uczestniczył w największych międzynarodowych manewrach na Bałtyku pk. Baltops, a także w wielu krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach m. in. Joint Maritime Course, Crown Eagle, Anakonda, Smer/Medex, Bold Monarch, Dynamic Monarch, Danex, Passex, Dragon oraz Ostrobok (Naprawa ORP Bielik).

Pozostałe dwa polskie Kobbeny, eks-ORP Sokół (294) i Kondor (297), wycofano z eksploatacji, odpowiednio, 8 czerwca 2018 i 20 grudnia 2017. Ten pierwszy został przekazany w ubiegłym roku do Muzeum Marynarki Wojennej (ORP Sokół w Muzeum Marynarki Wojennej).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X