24 maja konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej i PGZ Stoczni Wojennej podpisało umowy z Komendą Portu Gdynia na naprawę główną i dokową fregaty rakietowej ORP Gen. Tadeusz Kościuszko (273), typu Oliver Hazard Perry i okrętu hydrograficznego ORP Arctowski (266), projektu 874. Wartość kontraktów wynosi, odpowiednio, 49 i 50 mln zł brutto. Prace wykona PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni.

ORP Gen. T Kościuszko ma 135,6 m długości, 13,7 m szerokości, 5,7 m zanurzenia i 4100 t wyporności pełnej. Napęd stanowią dwie turbiny General Electric LM2500 o mocy po 41 000 KM i dwa pędniki ABB Azipod o mocy 350 KM każdy do manewrów. Prędkość maksymalna wynosi 29 w., a zasięg to 5000 mil morskich. Załoga składa się z 215 oficerów i marynarzy. Wyposażenie lotnicze to śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Kaman SH-2G Super Seasprite.

ORP Gen. T Kościuszko ma 135,6 m długości, 13,7 m szerokości, 5,7 m zanurzenia i 4100 t wyporności pełnej. Napęd stanowią dwie turbiny General Electric LM2500 o mocy po 41 000 KM i dwa pędniki ABB Azipod o mocy 350 KM każdy do manewrów. Prędkość maksymalna wynosi 29 w., a zasięg to 5000 mil morskich. Załoga składa się z 215 oficerów i marynarzy. Wyposażenie lotnicze to śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Kaman SH-2G Super Seasprite.

Umowy zakładają przeprowadzenie prac naprawczych, remontowych, konserwacyjnych oraz modernizacyjnych. Ze strony konsorcjum umowę podpisali wiceprezes PGZ Sebastian Chwałek, członek zarządu PGZ Radosław Domagalski-Łabędzki, prezes PGZ Stoczni Wojennej Konrad Konefał. Zamawiającego reprezentował komendant Komendy Portu Wojennego w Gdyni kmdr Jarosław Wypijewski. Dzięki umowom fregata otrzyma m.in. nowe wyposażenie nawigacyjne, z kolei na jednostce hydrograficznej zostaną zmodernizowane m.in. systemy łączności.

ORP Arctowski ma 61,8 m długości, 10,8 m szerokości, 3,3 m zanurzenia i 1214 t wyporności pełnej. Napęd to dwa silniki wysokoprężne o mocy po 707 kW, wspomagane przez dwa silniki elektryczne o mocy po 75 kW i dziobowy ster strumieniowy o mocy 150 kW. Układ ten zapewnia prędkość maksymalną 13,7 w. Załoga składa się z 49 oficerów i marynarzy / Zdjęcia: 3. Flotylla Okrętów

ORP Arctowski ma 61,8 m długości, 10,8 m szerokości, 3,3 m zanurzenia i 1214 t wyporności pełnej. Napęd to dwa silniki wysokoprężne o mocy po 707 kW, wspomagane przez dwa silniki elektryczne o mocy po 75 kW i dziobowy ster strumieniowy o mocy 150 kW. Układ ten zapewnia prędkość maksymalną 13,7 w. Załoga składa się z 49 oficerów i marynarzy / Zdjęcia: 3. Flotylla Okrętów

Podpisanie umów remontowych zapowiedział 14 maja wiceprezes Chwałek na posiedzeniu komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w Sejmie. Poinformował wówczas, że w przypadku Kościuszki spodziewane są dostawy części zamiennych ze Stanów Zjednoczonych, które pozwolą na utrzymanie okrętu w służbie co najmniej do 2025. Wejście Arctowskiego do doku remontowego planowane jest na początku czerwca, natomiast Kościuszki na początku lipca. Prace potrwają około 12 miesięcy.

Pierwszy przetarg na remont obu okrętów ogłoszono 7 lipca 2017, z terminem składania wniosków do 7 sierpnia tego samego roku. Jednak 2 lutego 2018 przetarg unieważniono. Powodem było zatwierdzenie przez MON wniosku o przeprowadzenie prac w formule bez przetargu jako zadania o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. W praktyce oznaczało to rozpoczęcie negocjacji z wybranym oferentem.

W marcu PGZ Stocznia Wojenna rozpoczęła remont i naprawę główną okrętu dowodzenia sił obrony przeciwminowej ORP Kontradmirał Xawery Czernicki (511). Umowa ma wartość 85 mln zł brutto, a prace są podyktowane m.in. tym, że od 2021 jednostka wejdzie w skład NATO Response Force (Siły Odpowiedzi NATO) (Remont ORP X. Czernicki, 2019-03-11; Analiza: NATO pomiędzy Waszyngtonem a Brukselą , 2018-07-19).

Zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku ORP Arctowski (266) wraz z bliźniaczym ORP Heweliusz (265) (w kodzie NATO Modified Finnik) przyjęto do służby 27 listopada 1982. 18 lipca 2018 Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego zakupu ich następców o kryptonimie Hydrograf (Okręty hydrograficzne dla MW, 2018-07-26).