Hanwha Ocean, będąca częścią Hanwha Business Group z Republiki Korei, przedstawiła swoje kompetencje i propozycję strategicznej współpracy z Polską. Podczas konferencji prasowej, która miała miejsce 29 listopada w Warszawie, Hanwha Ocean ujawniła kompleksowy pakiet propozycji propozycji dostarczenia Marynarce Wojennej RP okrętów podwodnych typu KSS-III, który może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim. Dodatkowo Hanwha Ocean podzieliła się swoją wizją współpracy przemysłowej z Polską, polegającą na ustanowieniu silnego partnerstwa, przynoszącego krajowi korzyści gospodarcze.
Model okrętu podwodnego typu KSS-III prezentowany przy okazji konferencji prasowej Hanwha Ocean w Warszawie
Wiceadm. w st. sp. Sung Kyun Jeong, wiceprezes i szef Działu Okrętowego ds. Międzynarodowego Biznesu w Hanwha Ocean, powiedział:
Jesteśmy gotowi zaoferować okręt podwodny KSS-III, jeden z najlepszych okrętów podwodnych na świecie, w ramach polskiego projektu Orka. Przy tej okazji chcemy także podzielić się naszą długoterminową wizją partnerstwa z Polską.
3600-tonowe okręty KSS-III będące obecnie w czynnej służbie Marynarki Wojennej Republiki Korei wykorzystują zaawansowane technologie i możliwości, przyczyniające się do wzmocnienia obronności Polski.
Jeong Sung Kyun zadeklarował również, że jeśli Polska Złożyłaby zamówienie na KSS-III w 2024 roku, dostawa pierwszego okrętu mogłaby się odbyć w 2030.
Okręt typu KSS-III Marynarki Wojennej Republiki Korei
Hanwha Ocean zakłada nie tylko dostarczenie najnowocześniejszych okrętów podwodnych, ale także oferuje kompleksowe programy szkoleniowe dla Marynarki Wojennej RP. Szkolenie, we współpracy z Marynarką Wojenną Republiki Korei, obejmie podstawowe kursy eksploatacji okrętów podwodnych, szkolenie w obsłudze wyposażenia, szkolenie taktyczne z użyciem symulatorów oraz szkolenie na pokładzie okrętu na morzu. Inne obszary wsparcia Marynarki Wojennej Republiki Korei obejmują także wsparcie podczas prób morskich, szkolenia w obsłudze oraz dzielenie się know-how z Marynarką Wojenną RP.
Hanwha Ocean planuje utworzenie w Polsce centrum obsługi technicznej, napraw i remontów, które nie tylko zapewni wsparcie techniczne za pośrednictwem zespołu znajdującego na miejscu, ale także zagwarantuje terminową dostawę części zamiennych. Będzie też zarządzać modernizacją i będzie wspierać eksploatację okrętów szeroką wiedzą w zakresie obsługi technicznej, napraw i remontów, umożliwiając Polsce samodzielne i efektywne utrzymywanie floty okrętów podwodnych.
Przedstawiciele Hanwha Ocean podczas prezentacji możliwości okrętów typu KSS-III / Zdjęcia: Hanwha Ocean
Oprócz branży wojskowej, propozycja Hanwha Ocean obejmuje także wspieranie strategicznej ścieżki rozwoju przemysłowego Polski. Celem współpracy będzie wykroczenie poza projekty okrętów wojennych i nawiązanie partnerstwa w dziedzinie budowy statków handlowych oraz projektów offshore, pokazujących doskonałość Hanwha Ocean w tych obszarach. Strona koreańska wyraża także zainteresowanie badaniem możliwości współpracy w obszarze energii odnawialnej oraz realizacji prac badawczo-rozwojowych we współpracy z polskimi instytutami i uniwersytetami.
Hanwha Ocean podkreśla i przewiduje, że współpraca, mająca charakter kompleksowy, stanie się wkładem w rozwój i dobrobyt obydwu narodów. Celem propozycji jest stymulowanie lokalnych znaczących małych i średnich przedsiębiorstw, tworzenie miejsc pracy i współpraca na rzecz wzajemnego rozwoju technologii. Oferując całościowe podejście do współpracy przemysłowej, Hanwha Ocean pragnie pozycjonować się jako długoterminowy partner, wspierający trwałe więzi między Republiką Korei a Polską.
Porównanie warunków panujących na Bałtyku i na Morzu Żółtym (Morzu Zachodnim) / Ilustracja: Hanwha Ocean
Wiceadm. w st. sp. Sung Kyun Jeong podkreślił zdolności operowania okrętów typu KSS-III na akwenach średniej głębokości ok. 50 m. Zapytany o możliwości operacyjne na Bałtyku wskazał, że Morze Żółte (nazywane przez Koreańczyków Morzem Zachodnim) jest pod względem warunków operowania okrętów podwodnych bardzo zbliżone, a nawet nieco bardziej wymagające niż Bałtyk. Powołując się na swoje doświadczenie w służbie na okrętach podwodnych wiceadm. w st. sp. Sung Kyun Jeong podkreślił, że KSS-III mogą operować na takim akwenie. Dla Korei jest to o tyle kluczowe, że możliwość blokowania Morza Żółtego oznacza możliwość blokowania floty podwodnej Marynarki Wojennej ChRL.