W piątek, 2 czerwca br., Ministerstwo Obrony Finlandii i spółka Patria Land Oy poinformowały w oddzielnych komunikatach prasowych o zawarciu umowy przez Dowództwo Logistyczne Sił Obronnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) na dostawę 91 transporterów opancerzonych Patria 6×6 w ramach programu CAVS (Common Armoured Vehicle Systems).
Patria 6×6 / Zdjęcie: Patria Oyj
Minister obrony Antti Kaikkonen upoważnił Puolustusvoimien logistiikkalaitos do zakupu 91 transporterów opancerzonych wraz z wyposażeniem, częściami zamiennymi i narzędziami, a także pakietem szkoleniowym w zakresie obsługi i eksploatacji. Umowa zawiera opcję na 70 kolejnych pojazdów, dzięki czemu łączna pula może objąć nawet 161 wozów.
Wartość umowy wraz z zamówieniem opcjonalnym wynosi prawie 208 mln EUR (940,7 mln zł) co przeliczono na 180 osobolat pod kątem zatrudnienia w rodzimym przemyśle obronnym. Dostawy pierwszych pojazdów rozpoczną się jeszcze w tym roku. Pojazdy pozostaną w służbie do lat 2060.
Zamówienie jest realizowane w ramach międzynarodowego programu CAVS kierowanego przez Finlandię, który obejmuje również Łotwę, Szwecję i Niemcy. W ramach projektu z Patrią opracowano system kołowych pojazdów opancerzonych na platformie Patria 6×6, który spełnia wspólne wymagania i obejmuje kilka wersji, w tym bazowy transporter opancerzony, który jest obecnie zamawiany.
To zamówienie poprawi mobilność wojsk lądowych, dzięki krajowym transporterom opancerzonym. Są doskonale przystosowane do fińskich warunków i są bardzo ekonomiczne w całym cyklu życia – powiedział minister obrony Kaikkonen.
Memorandum o porozumieniu między Ministerstwem Obrony a Patrią w sprawie zamówienia nowych pojazdów do transportu żołnierzy dla Finlandii zostało podpisane 30 sierpnia 2021. Z kolei umowa na dostawę partii trzech przedseryjnych pojazdów, przeznaczonych na testy – 28 stycznia 2022. Podczas fazy testowej fińskie wojska lądowe (Maavoimat) miały okazję zapoznać się z różnymi cechami i zastosowaniem operacyjnym pojazdów Patria 6×6, a także określić ostateczne wymagania dla pojazdów seryjnych.
Seryjne zamówienie Finlandii jest niezwykłym kamieniem milowym dla całego programu CAVS. Dzięki temu zamówieniu pojazdy opancerzone Patria 6×6 są już produkowane w Hämeenlinna w Finlandii dla trzech krajów. To seryjne zamówienie jest największą umową dotyczącą pojazdów między Patrią a fińskimi siłami zbrojnymi od wielu dziesięcioleci. W Finlandii pojazdy Patria 6×6 podążają śladami pojazdów serii XA, lepiej znanych jako Pasi, ponieważ nadal rozwijamy osiągi i mobilność fińskiej armii co najmniej do lat 1960., powiedział Jussi Järvinen wiceprezes Finland Division w Patria Land Oy.
Finlandia poszukiwała następcy transporterów opancerzonych Sisu XA-180/185 Pasi i pod tym kątem testowano cztery pływające pojazdy minoodporne PMPV MiSu 6×6 (Protected Multi-Purpose Vehicle, MiinaSuojattu).
Poza Finlandią, 20 pojazdów które otrzymają oznaczenie Pansarterrängbil 300 zamówiła wspomniana Szwecja, 200 pojazdów zamówiła Łotwa, natomiast Niemcy jeszcze nie zadeklarowały wielkości zamówienia, ale Patria 6×6 może być następcą dla nawet ponad 940 pojazdów rodziny TPz Fuchs 1, z których 267 to najnowszy wariant 1A8.
Według deklaracji Patrii ze stycznia br. zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia. Ta ostatnia wskazała w grudniu ub. r. większy AMV XP 8×8 w ramach programu WAPC (Wheeled Armoured Personnel Carrier). Wcześniej, dołączenie do programu CAVS rozważała Estonia.
Opis
Patria 6×6 jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.