Przejdź do serwisu tematycznego

Australia: Bezzałogowy M113AS4 do zwalczania bezzałogowców

Australijska spółka EOS i biuro Australian Army ds. Implementacji i koordynacji systemów robotycznych RICO przeprowadziły testy bezzałogowej wersji transportera opancerzonego M113AS4 zintegrowanego ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia R400.

W środę, 3 kwietnia, australijska spółka Electro Optic Systems (EOS) poinformowała, że wraz z biurem Australian Army ds. Implementacji i koordynacji systemów robotycznych RICO (Robotic and Autonomous Systems Implementation and Coordination Office) przeprowadziły testy bezzałogowej wersji transportera opancerzonego M113AS4, zintegrowanego ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu) R400, ujawnionym po raz pierwszy w 2019.

Zdjęcie: EOS

EOS oraz RICO osiągnęły znaczący kamień milowy w swojej współpracy, demonstrując zaawansowane możliwości prowadzenia precyzyjnego ognia na duże odległości ze zmodyfikowanego pojazdu Sił Obronnych Australii (ADF). Na poligonie k. lotniska wojskowego Puckapunyal w stanie Wiktoria pojazd ostrzeliwał cele bezzałogowe, zarówno stacjonarne, jak i w ruchu, na dystansach 300 i 600 m, ale co znamienne zsmu R400 był zdalnie sterowany z placówki EOS w oddalonej o ok. 550 km Canberze.

Po demonstracji firma EOS przeprowadziła sesję szkolenia kwalifikacyjnego dla pięciu żołnierzy ADF w Puckapunyal, gdzie zdalnie obsługiwali RWS. Sesja zakończyła się demonstracją walki przeciwdronowej z prowadzeniem ognia, podczas której dwóm szkolonym udało się ostrzeliwać zarówno stacjonarne, jak i ruchome cele bezzałogowe z odległości do 500 metrów.

Ian Cook, wiceprezes wykonawczy EOS Defence Systems, stwierdził:

Powodzenie tych ćwiczeń przeciwdronowych w Puckapunyal jest świadectwem poświęcenia i wiedzy personelu ADF i EOS oraz ich zaangażowania w rozwój zdolności wojskowych oraz podkreśla znaczenie ciągłych innowacji i szkoleń we współczesnych działaniach wojennych.

Osiągnięcia tego ćwiczenia stanowią znaczący krok naprzód w technologii wojskowej, oferując większą precyzję, bezpieczeństwo i wszechstronność operacyjną. Ponieważ EOS i RICO w dalszym ciągu przesuwają granice możliwości bezzałogowych pojazdów naziemnych (UGV) i zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia, ich wkład z pewnością odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości operacji i strategii wojskowej ADF.

Zwłaszcza, że ADF inwestuje w zdolności bezzałogowe. Należy tu wskazać testy autonomicznego konwoju, złożonego z samochodów ciężarowych RMMV HX2 w ramach zmodyfikowanego programu Land 121 40MT, realizowany program autonomicznego robota bojowego o kryptonimie ACW (Autonomous Combat Warrior) czy dostarczenie przez BAE Systems Australia 20 opcjonalnie załogowych wariantów transporterów opancerzonych M113AS4 OCCV (Optionally Crewed Combat Vehicle).

W kontekście M113AS4 należy wskazać, że badanie nowej roli dla tych pojazdów jest możliwe dzięki implementacji programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 dotyczącego dostaw 129 południowokoreańskich bojowych wozów piechoty AS21 Redback, które wkrótce będą zastępować te pojazdy w ich klasycznej roli w ADF.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X