6 stycznia niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o podpisaniu umowy o wartości ponad 543 mln EUR brutto (2,46 mld zł) z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na dostawę do wojsk lądowych (Heer) kolejnej partii 1401 nieopancerzonych samochodów ciężarowych wysokiej mobilności RMMV HX2.

Produkcja opancerzonych i nieopancerzonych samochodów ciężarowych wysokiej mobilności Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) HX2 została rozdzielona pomiędzy Niemcy i Austrię. Produkcja silników, osi, skrzyń biegów i inne elementów odbywa się w Monachium, natomiast montaż końcowy samochodów w Wiedniu

Produkcja opancerzonych i nieopancerzonych samochodów ciężarowych wysokiej mobilności Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) HX2 została rozdzielona pomiędzy Niemcy i Austrię. Produkcja silników, osi, skrzyń biegów i inne elementów odbywa się w Monachium, natomiast montaż końcowy samochodów w Wiedniu

Z powyższej kwoty, prawie 390 mln EUR (1,76 mld zł) będzie pochodzić z pakietu pomocowego związanego z eliminacją ekonomicznych skutków pandemii COVID-19. Dostawy pojazdów mają zostać zrealizowane w latach 2021-2022 (Dostawy Rheinmetall MAN TGS 8×4 dla Bundeswehry, 2020-11-19).

Zamawiane pojazdy o kryptonimie UTF, o klasie obciążenia 5 i 15 t (Ungeschützte Transportfahrzeuge mil gl in den Zuladungsklassen 5 t und 15 t) zastępują przestarzałe MAN KAT1 MIL GL, które były produkowane w latach 1976-1981 w wersjach 8×8, 6×6 i 4×4. Pierwotnie, na mocy umowy ramowej w programie UTF z 5 lipca 2017, planowano stopniowy zakup do 2271 nowych samochodów ciężarowych. Potem, pod koniec grudnia 2019 rozszerzono go do 3271 egzemplarzy (Kolejne RMMV HX2 dla Bundeswehry, 2020-01-15).

Wśród użytkowników pojazdów rodziny RMMV HX2 są także Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia i Dania. Zamówienia złożyły także Norwegia i Szwecja / Zdjęcia: Rheinmetall

Wśród użytkowników pojazdów rodziny RMMV HX2 są także Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia i Dania. Zamówienia złożyły także Norwegia i Szwecja / Zdjęcia: Rheinmetall

Obecnie podpisany aneks dotyczy dostawy do końca br. 292 pięciotonowych i 109 piętnastotonowych pojazdów – łącznie 401 egzemplarzy za 154 mln EUR brutto (696,87 mln zł). Z kolei do końca przyszłego roku zostanie zrealizowana dostawa 150 pięciotonowych i 850 piętnastotonowych pojazdów – łącznie 1000 egzemplarzy za 389 mln EUR brutto (1,76 mld zł).

Wcześniej, 18 czerwca grupa Rheinmetall AG informowała o podpisaniu kolejnej, 7-letniej umowy ramowej na dostawy łącznie 4000 opancerzonych i nieopancerzonych samochodów ciężarowych wysokiej mobilności RMMV HX2 za około 2 mld EUR (9,05 mld zł). Dostawy pierwszej partii, w ramach aneksu, liczącej 540 pojazdów, w tym 230 z kabiną opancerzoną i 310 z kabiną nieopancerzoną zaplanowano na początek br. (4 tysiące ciężarówek RMMV HX2 dla Bundeswehry, 2020-06-19).

Wymiana floty pojazdów logistycznych wojsk lądowych Niemiec ma istotne znaczenie w kontekście objęcia przez Niemcy 1 stycznia 2023 dowodzenia nad zmianą sił natychmiastowego reagowania NATO (Very High Readiness Joint Task Force, VJTF).

Niemcy są obecnie użytkownikiem również innych pojazdów z rodziny RMMV HX, rozwijanych początkowo na potrzeby Wielkiej Brytanii. W grudniu 2011 złożono zamówienie na dostawę 12 ciągników siodłowych HX81 z opancerzoną kabiną wraz z naczepami DOLL. 13 grudnia 2018 podpisano siedmioletnią umowę ramową obejmującą gwarantowaną dostawę 32 ciężkich zestawów transportowych HX81 SaZgM Elefant 2 w wersji nieopancerzonej z opcją na 105 kolejnych. 21 grudnia 2020 podpisano aneks na dostawę następnych 48 egzemplarzy (Kolejne Elefant 2 dla Bundeswehry, 2020-12-21).