Niemiecka spółka Krauss-Maffei Wegmann (KMW) poinformowała, że 23 lipca urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) złożył zamówienie na dostawę kolejnych 24 mostów towarzyszących Panzerschnellbrücke Leguan na podwoziu czołgowym Leoparda 2.
Leguan może być posadzony na różnych podwoziach czołgowych: Leopard 1 i 2, M1 Abrams (jako M104 Wolverine) i M47/M60 Patton (jako M47E2VLP i M60VLPD 26/70E), a także kołowych: MAN 8×8 i Sisu ETP 10×10 / Zdjęcie: KMW
Zamówienie o wartości około 280 mln EUR (1,235 mld zł) obejmuje także symulatory do realizacji szkoleń, wyposażenie pomocnicze (systemy nawigacji i części zamienne) oraz środki transportowe. Dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2027. Zakup został zatwierdzony przez Komitet Budżetowy niemieckiego Bundestagu 2 lipca br., po czym rozpoczęto negocjacje cenowe. Pierwotnie na powyższe zamówienie zarezerwowano maksymalnie około 330 mln EUR (1,455 mld zł).
Do 2021 KMW zakończy realizację dostaw łącznie 7 Leguanów, zamówionych pod koniec października 2016 za równowartość 88 mln EUR (388,03 mln zł). Odbiór rozpoczęto 22 lipca 2018. Leguany sukcesywnie zastępują mosty towarzyszące Biber na podwoziu czołgowym Leoparda 1. W międzyczasie, w lipcu 2018 kolejne zestawy Leguan zamówiła Finlandia. Mosty tego typu są na wyposażeniu dziewiętnastu państw, z czego dziewięciu na podwoziu Leoparda 2 (Mosty Leguan dla Finlandii, 2018-07-07).
Leguan pozwala na rozwinięcie pojedynczego przęsła o długości 26 m i szerokości 12 m albo dwóch przęseł o długości 14 m i łącznej szerokości 24 m. Most, opracowany przez MAN Mobile Bridges, umożliwia przeprawienie sprzętu wojskowego o klasie obciążenia MLC 80 (72 tony). System automatycznego rozkładania pozwala na ułożenie przeprawy w 5-6 minut, w zależności od jej długości. Składanie mostu trwa z kolei 7-8 minut. Zestaw jest sterowany przez jedną osobę.
Modernizacja zdolności logistycznych dla najcięższych pojazdów gąsienicowych, w tym zabezpieczenia możliwości pokonywania przeszkód wodnych, jest związana z koniecznością wystawienia przez Bundeswehrę kolejnej rotacji sił natychmiastowego reagowania NATO (Very High Readiness Joint Task Force, VJTF) w roku 2023. W tym celu w grudniu 2018 podpisano siedmioletnią umowę ramową z Rheinmetall Group, obejmującą gwarantowaną dostawę 32 ciężkich zestawów transportowych RMMV HX81 SaZgM Elefant 2 w wersji nieopancerzonej z opcją na 105 kolejnych. Pojazdy będą służyć do transportu zmodernizowanych czołgów Leopard 2A7V (Kolejne Leopardy dla Bundeswehry, 2019-11-09; Leopard 2A7V przekazany, 2019-10-29; Elefant 2 dla Bundeswehry, 2018-12-14).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.