19 listopada br. niemiecka spółka Rheinmetall poinformowała o rozpoczęciu dostaw zamówionych przez Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) partii 342 samochodów ciężarowych MAN TGS 8×4 z samozaładowczym systemem hakowym.

Pod koniec ubiegłego roku Bundeswehra zamówiła 342 samochody ciężarowe MAN TGS 8x4 z zestawami samozaładowczymi, których dostawy rozpoczął Rheinmetall

Pod koniec ubiegłego roku Bundeswehra zamówiła 342 samochody ciężarowe MAN TGS 8×4 z zestawami samozaładowczymi, których dostawy rozpoczął Rheinmetall

Dostawy rozpoczęto przekazaniem partii 69 pojazdów. W najbliższym czasie planowane jest dostarczanie 8 kolejnych ciężarówek tygodniowo. Dostawy mają zakończyć się do połowy przyszłego roku (4 tysiące ciężarówek RMMV HX2 dla Bundeswehry, 2020-06-19).

Zamówienie na specjalistyczne MAN TGS 8×4 z zestawami samozaładowczymi zostało złożone pod koniec roku 2019 i miało wartość kilkudziesięciu milionów EUR. Dostawy mają na celu zwiększenie możliwości Bundeswehry w zakresie logistyki, a co za tym idzie gotowości operacyjnej do zabezpieczenia jej działalności. Dla Rheinmetall, jest to największe jednorazowe zamówienie na dostawę komercyjnych samochodów ciężarowych dla niemieckich sił zbrojnych w historii (Elefant 2 dla Bundeswehry, 2018-12-14).

Pojazdy, które będą użytkowane przez spółkę joint venture BwFuhrparkService, zapewnią Bundeswehrze zdolności do transportu kontenerów ISO 20” i 10” / Zdjęcia: Rheinmetall

Pojazdy, które będą użytkowane przez spółkę joint venture BwFuhrparkService, zapewnią Bundeswehrze zdolności do transportu kontenerów ISO 20” i 10” / Zdjęcia: Rheinmetall

Pojazdy trafią do założonej przez rząd federalny w 2002 spółki joint venture BwFuhrparkService (BwFPS), która zajmuje się zarządzaniem cywilną flotą pojazdów wykorzystywanych przez Bundeswehrę do zadań logistycznych oraz wsparcia. Jej udziałowcami są państwowe podmioty: Gesellschaft für Entwicklung, Beschaffung und Betrieb, utworzony przez federalne ministerstwo obrony (75,1%) oraz koleje państwowe Deutsche Bahn (24,9%) (Niemcy odbierają pojazdy, 2019-04-02).

Wymiana floty pojazdów logistycznych wojsk lądowych (Heer) ma istotne znaczenie w kontekście objęcia przez Niemcy 1 stycznia 2023 dowodzenia nad zmianą sił natychmiastowego reagowania NATO (Very High Readiness Joint Task Force, VJTF). W przypadku pojazdów typu MAN TGS 8×4 z zestawami samozaładowczymi chodzi o zabezpieczenie zdolności do transportu kontenerów ISO 20” i 10”.