8 września, pierwszego dnia XVIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO 2020) w Kielcach, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola (HSW) podpisała porozumienie z czeską spółką Tatra Export na zaprojektowanie oraz dostawę gotowego pojazdu opancerzonego w układzie napędowym 4×4 wraz z kompletną dokumentacją techniczną umożliwiającą produkcję w Polsce.

Wraz z informacją o porozumieniu, opublikowano fotografię pojazdu, na bazie którego ma prawdopodobnie powstać polsko-czeski pojazd opancerzony 4x4: jest to Patriot II na podwoziu T815-7M3B21.372, który był już prezentowany na MSPO 2019. / Zdjęcie: PGZ

Wraz z informacją o porozumieniu, opublikowano fotografię pojazdu, na bazie którego ma prawdopodobnie powstać polsko-czeski pojazd opancerzony 4×4: jest to Patriot II na podwoziu T815-7M3B21.372, który był już prezentowany na MSPO 2019. / Zdjęcie: PGZ

Porozumienie jest wynikiem zapotrzebowania Wojska Polskiego na pojazdy opancerzone wysokiej mobilności 4×4, ale gotowy pojazd będzie oferowany również na eksport. Obie strony mają nadzieję, że prototyp pojazdu zostanie zaprezentowany podczas targów MSPO w 2021.

Naszą specjalizacją jest produkcja systemów artyleryjskich. Wypracowaliśmy w tym segmencie strategię oferowania Zamawiającemu kompletnych modułów ogniowych, które tworzymy we współpracy ze spółkami wchodzącymi w skład GK PGZ jak i przemysłem prywatnym, jak Grupa WB. Pozyskanie praw do produkcji pojazdu 4×4 w Polsce znacznie rozszerza nasze możliwości dostarczenia Siłom Zbrojnym RP rozwiązań skrojonych pod ich potrzeby w programach artyleryjskich i nie tylko – powiedział Bartłomiej Zając, prezes Huty Stalowa Wola S.A. 

Analiza 

Wraz z informacją o porozumieniu, opublikowano fotografię pojazdu, na bazie którego ma prawdopodobnie powstać polsko-czeski pojazd opancerzony 4×4. Jest to Patriot II na podwoziu T815-7M3B21.372 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW lub Cummins Euro III o pojemności 8,9 l i mocy 242 kW oraz momencie obrotowym 2100 obr./min. Zastosowano w nim skrzynię biegów Allison 3200 SP z sześcioma przełożeniami w przód i jednym w tył. Prędkość maksymalna to 110 km/h, a zasięg 700 km. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 17 t, a rozstaw osi 3650 mm. Poziom osłony balistycznej kabiny Kitted Hull wynosi do IV, a przeciwminowej do III wg STANAG 4569. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, natomiast desant wynosi sześciu kolejnych (Testy 815 Patriot MATMMV 4х4, 2018-05-14). 

Polsko-czeski pojazd opancerzony 4x4 powstanie w pierwszej kolejności na potrzeby programu Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych o kryptonimie Pegaz. / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Polsko-czeski pojazd opancerzony 4×4 powstanie w pierwszej kolejności na potrzeby programu Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych o kryptonimie Pegaz. / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Nie jest tajemnicą, że HSW jako lider razem z Tatra Export złożyły wspólną propozycję w programie  Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz. Postępowanie w tej sprawie zostało rozpoczęte 31 maja ub.r. przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON). 9 października opublikowano listę 12 oferentów. Zgodnie z ostatnimi informacjami sprzed samych targów, lista została zawężona do czterech podmiotów. Oprócz HSW z Tatrą znajdują się na niej: H. Cegielski-Poznań (lider) z francuską Arquus, Thales Polska (reprezentujący francuski Thales) oraz AMZ-Kutno (Tuzin chętnych na Pegaza, 2019-10-11, Nadlatuje Pegaz, 2019-05-31). 

Wymogi zamawiającego w ramach programu Pegaz precyzują, że mają zostać kupione pojazdy bojowe wysokiej mobilności w układzie napędowym 4×4 zdolne do przemieszczenia grup zadaniowych w rejon działania z możliwością wsparcia ogniowego i zapewniające ochronę balistyczną i minoodporne. Wozy mają być wyposażone w środki wykrywania i ostrzegania. Muszą też być wyposażone w środki łączności z wyższymi i niższymi szczeblami w łańcuchu dowodzenia i do współdziałania z komponentem lotniczym i morskim.