18 czerwca grupa Rheinmetall Defence poinformowała o podpisaniu 7-letniej umowy ramowej z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) o wartości około 2 mld EUR (8,89 mld zł) na dostawy łącznie 4000 opancerzonych i nieopancerzonych samochodów ciężarowych wysokiej mobilności  Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) HX2.
 Produkcja opancerzonych i nieopancerzonych samochodów ciężarowych wysokiej mobilności  Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) HX2 została rozdzielona pomiędzy Niemcy i Austrię. Produkcja silników, osi, skrzyń biegów i inne elementów odbywa się w Monachium, natomiast montaż końcowy samochodów w Wiedniu. Wśród użytkowników pojazdów tej rodziny są także Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia i Dania. Zamówienia złożyły także Norwegia i Szwecja / Zdjęcie: RMMV

Produkcja opancerzonych i nieopancerzonych samochodów ciężarowych wysokiej mobilności Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) HX2 została rozdzielona pomiędzy Niemcy i Austrię. Produkcja silników, osi, skrzyń biegów i inne elementów odbywa się w Monachium, natomiast montaż końcowy samochodów w Wiedniu. Wśród użytkowników pojazdów tej rodziny są także Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia i Dania. Zamówienia złożyły także Norwegia i Szwecja / Zdjęcie: RMMV

Na początek, w ramach podpisanego równocześnie aneksu o wartości około 348 mln EUR (1,54 mld EUR), Bundeswehra odbierze pierwszą partię liczącą 540 pojazdów, w tym 230 z kabiną opancerzoną i 310 z kabiną nieopancerzoną. Dostawy rozpoczną się na już początku przyszłego roku (GPEC 2020: Prezentacja Rheinmetall MAN Survivor R, 2020-02-21).

Umowa ramowa będzie obowiązywać od 2021 do 2027, po wygaśnięciu obecnie realizowanego kontraktu z 5 lipca 2017. Z 2271 zamówionych nieopancerzonych samochodów HX2 o układach napędowych w konfiguracji 4×4 i 6×6, dostarczono dotąd 1250. Samochody o kryptonimie UTF, o klasie obciążenia 5 i 15 t (Ungeschützte Transportfahrzeuge mil gl in den Zuladungsklassen 5 t und 15 t) zastępują przestarzałe MAN KAT1 MIL GL, które były produkowane w latach 1976-1981 w wersjach 8×8, 6×6 i 4×4 (Elefant 2 dla Bundeswehry, 2018-12-14).

Wymiana floty pojazdów logistycznych wojsk lądowych (Heer) ma istotne znaczenie w kontekście objęcia przez Niemcy 1 stycznia 2023 dowodzenia nad zmianą sił natychmiastowego reagowania NATO (Very High Readiness Joint Task Force, VJTF). W planach jest zwiększenie m.in. zdolności przerzutu jednostek pancernych drogą lądową. Samochody z opancerzonymi kabinami będą kierowane do pododdziałów, operujących na wysuniętych stanowiskach, narażonych na kontrdziałania przeciwnika, dostarczając np. amunicję do baterii artylerii (Kolejny batalion pancerny Bundeswehry, 2018-12-08).

Co istotne, wariant z nieopancerzoną kabiną można opcjonalnie doposażyć w modułowe opancerzenie, a standardowe wyposażenie pojazdów to żurawie dużego udźwigu, dostarczane przez spółkę HIAB, do załadunku 20-stopowych kontenerów ISO. Wszystkie pojazdy z rodziny RMMV HX charakteryzują się unifikowanymi przyłączmi mechanicznymi i hydraulicznymi, standardowymi częściami zamiennymi i naprawczymi oraz jednolitością komponentów, dzięki czemu koszty logistyki, szkolenia i wsparcia materiałowego są niższe.

Heer są obecnie użytkownikiem również innych pojazdów z rodziny RMMV HX, rozwijanych początkowo na potrzeby Wielkiej Brytanii. W grudniu 2011 złożono zamówienie na dostawę 12 ciągników siodłowych HX81 z opancerzoną kabiną wraz z naczepami DOLL. Z kolei 13 grudnia 2018 podpisano siedmioletnią umowę ramową obejmującą gwarantowaną dostawę 32 ciężkich zestawów transportowych HX81 SaZgM Elefant 2 w wersji nieopancerzonej z opcją na 105 kolejnych (Elefant 2 dla Bundeswehry, 2018-12-14; Niemcy odbierają pojazdy, 2019-04-02).