24 września francuska spółka Nexter Systems poinformowała w mediach społecznościowych o dostawie do Republiki Czeskiej pierwszego egzemplarza opancerzonego, patrolowego pojazdu minoodpornego typu Titus 6×6, posadowionego na zmodyfikowanym podwoziu Tatra T815. Wóz dostarczono do spółki Eldis Pardubice, która jest częścią grupy Czechoslovak Group i została wskazana jako czeski dostawca oraz realizator zamówienia.

Zakup ciężkich pojazdów patrolowych jest wynikiem doświadczeń wojsk lądowych (Pozemní síly) a Afganistanu, gdzie lekkie Iveco LMV okazały się niewystarczające wobec zagrożeń ze strony improwizowanych ładunków wybuchowych / Zdjęcie: Nexter Systems

Zakup ciężkich pojazdów patrolowych jest wynikiem doświadczeń wojsk lądowych (Pozemní síly) a Afganistanu, gdzie lekkie Iveco LMV okazały się niewystarczające wobec zagrożeń ze strony improwizowanych ładunków wybuchowych / Zdjęcie: Nexter Systems

Pojazd dostarczono w trzynaście miesięcy po zawarciu umowy, a odbiór nastąpił po zaakceptowaniu go przez spółkę Tatra Defense Vehicle, która odpowiada za podwozie. Co ciekawe, pierwotny harmonogram zakładał rozpoczęcie dostaw pierwszych pojazdów dla czeskich wojsk lądowych (Pozemní síly) w 2020, ale obecnie data została przesunięta o dwa lata (Titus w końcu dla Czech, 2018-09-03).

Czesi zamówili 42 pojazdy w wersji C2, tj. transporter piechoty i wóz dowódczo-sztabowy. Pozostałe 20 zostanie wyposażonych w systemy kierowania ogniem artylerii i naprowadzania lotnictwa. Umowa o wartości 6,7 mld CZK (1,124 mld zł) obejmuje także szkolenie załóg i wsparcie serwisowe przez okres pięciu lat. Pojazdy trafią na wyposażenie 4. Brygady Szybkiego Reagowania (4. brigáda rychlého nasazení) z Žatec i 7. Brygady Zmechanizowanej (7. mechanizovaná brigáda) z Hranic (COVID-19: Program czeskich bwp zagrożony , 2020-03-23).

Przetarg na pojazdy minoodporne (MRAP) został rozpisany w połowie 2015. Pojazdy Titus 6×6 zostały wybrane już w 2017, pokonując model Vega 4×4/6×6, oferowane przez czeską spółkę SVOS. Podpisanie umowy zostało jednak opóźnione z powodu problemów natury formalnej pierwotnego podwykonawcy, czyli spółki Tatra Defense Vehicle. Nie otrzymała ona poświadczeń dotyczących certyfikatów bezpieczeństwa w zakresie systemów łączności i szyfrujących. Ostatecznie podwykonawcą, zgodnie z umową z lipca 2019, została spółka Eldis Pardubice.

Opis
Sześciokołowy Titus powstał na bazie doświadczeń z demonstratorem technologii XP2, zaprezentowanym na targach Eurosatory 2010 w Paryżu. Docelowy francusko-czeski pojazd miał swoją premierę podczas targów DSEI 2013 w Londynie.

Pojazd w wersji podstawowej ma 7,55 m długości, 2,55 m szerokości, 2,73 m wysokości i 27 t masy maksymalnej (17 t pusty pojazd, natomiast 23 t masy bojowej). Napędzany silnikiem wysokoprężnym Cummins o mocy 500 KM i wspomagany 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, rozwija prędkość maksymalną 110 km/h i ma zasięg do 700 km. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o wysokości 0,65 m, rowy o szerokości 1,2 m bez przygotowania, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%.

Załogę stanowi trzech żołnierzy, a desant liczy dwunastu. Ładowność pojazdu wynosi 4. Łączna kubatura kabiny i przestrzeni ładunkowej to 14,4 m³. Opancerzenie podstawowe zapewnia ochronę balistyczną poziomu 1 i 2 wg STANAG 4569 (może zostać zwiększone do 4) i przeciwminową 4A/4B w odpowiedniku 150 kg TNT. Żołnierze mają do dyspozycji także specjalne fotele przeciwwybuchowe SafePro.

Wersja transportera piechoty zostanie wyposażona w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ARX20  z 20-mm armatą automatyczną 10M621, pojedynczym 7,62-mm sprzężonym km i czterema wyrzutniami granatów dymnych. Opcjonalnie, karabin maszynowy może zostać zastąpiony przez wkm 12,7 mm. Titus został zintegrowany z systemem dowodzenia i kontroli Finders, obejmującym m.in. zestaw kamer o pokryciu 360 stopni i rozpoznawcze systemy bezzałogowe, a także ochrony przed zagrożeniami NBC (nuclear, biological, chemical).

Pojazd dostosowany dla służb policyjnych był testowany w 2016 przez jednostkę antyterrorystyczną RAID i specjalną BRI francuskiej Policji Narodowej, lecz nie złożono dotąd zamówienia. Z kolei testy wersji C2 zostały przeprowadzone przez siły zbrojne Albanii i oczekiwane jest podpisanie umowy.