30 października podczas spotkania czeskiej generalicji z przedstawicielami parlamentu poinformowano, że jedna trzecia kołowych bojowych wozów piechoty Pandur II CZ M1 8×8 jest niesprawna. Powodem są opóźnienia dostaw części zamiennych do izraelskich bezzałogowych wież Rafael Advanced Defense Systems RCWS-30.

Czeskie wojska lądowe wykorzystują sześć wariantów transporterów opancerzonych Pandur II CZ M1: kołowe bojowe wozy piechoty KBVP, wozy dowodzenia KOT-VOV, wozy rozpoznawcze KBV-Pz, opancerzone ambulansy KOT-Zdr oraz pojazdy inżynieryjne KOT-Ž. Na zakup pojazdów zdecydowano się w 2009. Początkowo planowano, że do jednostek AČR trafi 199 pojazdów / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej

Czeskie wojska lądowe wykorzystują sześć wariantów transporterów opancerzonych Pandur II CZ M1: kołowe bojowe wozy piechoty KBVP, wozy dowodzenia KOT-VOV, wozy rozpoznawcze KBV-Pz, opancerzone ambulansy KOT-Zdr oraz pojazdy inżynieryjne KOT-Ž. Na zakup pojazdów zdecydowano się w 2009. Początkowo planowano, że do jednostek AČR trafi 199 pojazdów / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej

Problem dotyczy 21 z 72 wozów Pandur II wyposażonych w te systemy wieżowe. Czesi obarczyli pełną odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację izraelskich partnerów (Izraelskie radary nie dla Czech, 2018-06-21).

Informację przekazali gen. Stefan Muransky dyrektor departamentu wsparcia w Ministerstwie Obrony Republiki Czeskiej oraz gen. Aleš Opata, szef sztabu generalnego sił zbrojnych Republiki Czeskiej (Armáda České republiky, AČR). Poinformowali o 19-miesięcznych opóźnieniach dostaw systemów celowniczych do RCWS-30.

W bezzałogowe wieże wyposażono 72 wozy (z 107 zamówionych) oznaczone KBVP. RCWS-30 ma zamocowaną 30-mm armatę napędową ATK Bushamster Mk 44 (identyczną z stosowaną w polskich Rosomakach), 7,62-mm karabin maszynowy FN MAG i podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael ADS Spike LR.

Pod koniec sierpnia 2015 Ministerstwo Obrony zdecydowało się na zakup 20 kolejnych transporterów, w tym sześciu w odmianie dowódczej KOT-VOV. Produkcja licencyjna ma odbywać się w zakładach Tatra Defence Vehicle, termin dostaw minie w 2020 (Czeski Mustang, 2019-10-17).

Analiza
Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej przygotowuje dokumentację do podpisania nowej umowy serwisowej o wartości 2,39 mld CZK (400,33 mln zł) ze spółką Czechoslovak Group (CSG) na okres czterech lat, która zostanie zawarta w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

CSG jest jedynym autoryzowanym podmiotem, które ma prawa do produkcji i obsługi Pandurów II w Europie Środkowo-Wschodniej, na podstawie licencji udzielonej przez spółkę General Dynamics European Land Systems (GDELS). Dowództwo AČR ma nadzieję, że nowa umowa pozwoli na zwiększenie zapasu części zamiennych i zwiększenie gotowości operacyjnej transporterów opancerzonych.