21 lipca publiczna Česká televize poinformowała, że Ministerstwo Obrony planuje prace przy czołgach T-72M4CZ. Wartośc kontraktu szacuje się na 1,5 mld CZK (249,26 mln zł). Modyfikacja ma objąć instalację cyfrowych radiostacji, co zwiększy kompatybilność czołgów z wozami pozostałych państw NATO. Warto zaznaczyć, że jeszcze w lipcu 2018 planowano dużo szerszą modernizację, która została ograniczona z powodów finansowych. Głównym powodem wydaje się nowy plan zakup 30-40 nowych czołgów po 2025 za nie więcej, niż 15 mld CZK (2,5 mld zł).

Armáda České republiky (ACR) ma na wyposażeniu około 35 czołgów T-72M4CZ w linii i 86 niezmodernizowanych T-72M1 w rezerwie. Po 2025 planowany jest zakup 30-40 ich następców / Zdjęcie: The Joint Multinational Training Command Public Affairs Office

Armáda České republiky (ACR) ma na wyposażeniu około 35 czołgów T-72M4CZ w linii i 86 niezmodernizowanych T-72M1 w rezerwie. Po 2025 planowany jest zakup 30-40 ich następców / Zdjęcie: The Joint Multinational Training Command Public Affairs Office

 

Około 35 czołgów T-72M4CZ znajduje się na wyposażeniu 73. batalionu pancernego Hanácký w ramach 7. Brygady Zmechanizowanej Dukelskáw Přáslavicach.Wozy zostały zmodernizowane w latach 2003-2006. Pozostałe 86 T-72M1 pozostaje w rezerwie, a około 30 wycofano ze służby. Na wyposażeniu pozostają także wozy zabezpieczenia technicznego VT-72M4CZ. Jeszcze w ubiegłym roku planowano modernizację systemu kierowania ogniem (sko) Selex Galileo TURMS-T (Tank Universal Reconfiguration Modular System) i wymianę panoramicznego przyrządu obserwacyjnego dowódcy Attila na nowszy odpowiednik. Tak jak teraz, prace zakładały pozostawienie czołgów w linii do 2025 (Remont i modyfikacja T-72M1, 2019-07-22).

Co ciekawe, 18 czerwca 2019 minister obrony Lubomír Metnar informował, że modernizacji zostaną poddane 33 czołgi T-72M4CZ za równowartość 908 mln CZK (150,88 mln zł). Umowa miała zostać podpisana do końca 2019. Prace, obejmujące także dostawę części zamiennych i szkolenie personelu, miały zostać przeprowadzone w latach 2020-2023 w zakładach VOP CZ (Vojensky Opravarensky Podnik) w miejscowościach Šenov i Bludovice, niedaleko Nový Jičín (Wybór następcy czeskich BVP-2 latem, 2018-03-23).

Opis
Pierwotny pakiet modernizacyjny został opracowany przez spółkę joint venture, złożoną z izraelskiej Nimda, włoskiej Finmeccanica – Selex Galileo oraz VOP CZ. Czołgi otrzymały power pack z silnikiem wysokoprężnym Perkins CV-12-1000 TCA Condor (obecnie Caterpillar) o mocy 1000 KM i automatyczną skrzynią biegów Allison Transmission XTG-411-6N. Oprócz tego, wyposażono je we wspomniany sko TURMS-T, opracowany przez spółkę Letecké Přístroje Praha SRO system nawigacji satelitarnej/zliczeniowej NBV-97, system diagnostyczny Dita-72/97B i nowy pakiet komunikacyjny. 

Czołgi otrzymały także lokalnie opracowany w 1988 pancerz reaktywny Dyna (w ostatnich latach opracowano jego zmodernizowaną wersję – Dyna-72). Uzbrojenie główne pozostało to samo, czyli 125-mm armata gładkolufowa 2A46M. Niemniej opracowano do niej nową podkalibrową amunicję przeciwpancerną EppSV-97, która jest zdolna do przebicia 540 mm jednorodnej walcowanej stali pancernej (RHA) z odległości 2000 m.