Jak poinformowała południowokoreańska agencja prasowa Yonhap, w poniedziałek, 26 czerwca br., urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), podległy pod Ministerstwo Obrony Korei Południowej, zatwierdził program modernizacji 155-mm samobieżnych haubic K9A1 Thunder o kryptonimie Block-I do standardu K9A2. Pierwotnie planowano, że program zostanie zatwierdzony do marca 2022 (Korea Płd. zamówiła czwartą partię czołgów K2).
Zdjęcie: Michał Szafran, MILMAG
Decyzja została zatwierdzona na poniedziałkowym posiedzeniu komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działającego przy DAPA. Zezwolił on na zagwarantowanie w budżecie obronnym kwoty rzędu 2,36 bln KRW (7,351 mld zł) na realizację prac modernizacyjnych z terminem do 2027, o co wnioskowano w lipcu ub. r. (Największe ćwiczenia armii Korei Pd. z polskiej perspektywy).
Prace koncepcyjne nad K9A2 rozpoczęto w 2016. Demonstrator technologii zaprezentowano w lutym 2022, a miesiąc później automat ładowania. Program zakłada integrację automatów do zespołu 155-mm armaty Hyundai WIA CN98 o długości 52 kalibrów, co pozwoli na wdrożenie haubic oznaczonych jako K9A2. Automatyzacja procesu strzelania ma zwiększyć efektywność pracy działa, dzięki zwiększeniu szybkostrzelności o 150% (z 6-8 strzałów na minutę do 9-10 strzałów) oraz zwiększyć bezpieczeństwo załóg. Pozwoli też na redukcję załogi z 5 do 3 żołnierzy (obecnie są to dowódca, kierowca-mechanik, działonowy i dwóch ładowniczych) lub w sytuacji awaryjnej nawet do 2.
Ponadto, nowe gwintowanie i chromowanie zwiększą żywotność lufy z 1000 do 1500 strzałów. Cała jednostka ognia wynosząca 48 naboi będzie magazynowana w wieży (do naboi będą kompletowane małowrażliwe ładunki miotające).
Elektrohydrauliczny układ napędowy wieży zostanie wymieniony na elektryczny, załoga otrzyma ulepszony zautomatyzowany system przeciwpożarowy AFSS oraz klimatyzację, a na wieży zostanie umieszczony zdalnie sterowany moduł uzbrojenia dla 12,7-mm karabinu maszynowego. Komfort pracy zwiększą również kompozytowe (gumowe) gąsienice. Wóz otrzyma także wzmocnione opancerzenie i ochronę przeciwminową.
K9A2 ma otrzymać rodzimy silnik wysokoprężny o mocy 1000 KM, który dostarczy spółka STX Engine (umowa z maja 2021) w kooperacji z brytyjską Ricardo plc (odrzucono kontrofertę Doosan Infracore). Zastąpi on silnik MT881Ka-500 produkowany przez STX Engine na niemieckiej licencji MTU Friedrichshafen.
Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami producenta, spółki Hanwha Aerospace, zmodernizowana haubica K9A2 miała być gotowa do produkcji seryjnej w 2025 (dostawy mają potrwać do 2034). Jest to informacja istotna, z uwagi na fakt, że przyszła spolonizowana haubica K9PL ma właśnie bazować na zatwierdzonej modernizacji K9A2. Ponadto, Hanwha Aerospace chce zaoferować najnowszy wariant działa Wielkiej Brytanii w ramach programu Mobile Fires Platform.
Haubica K9 Thunder została wdrożona w wojskach lądowych Republiki Korei (Daehanminguk Yukgun) i korpusie piechoty morskiej (Daehanminguk Haebyeongdae) w 1999. Od 2018 działa przechodzą modernizację do standardu K9A1. Wdrożono ok. 1300 K9/K9A1 wraz z 410 wozami amunicyjnymi i wsparcia K10.
K9 Thunder zadebiutowały w działaniach bojowych 23 listopada 2010, gdy odpowiedziano na północnokoreański ostrzał wyspy Yeonpyeong. W ciągu około godziny, K9 wystrzeliły około 80 nabojów, a 3 z 6 dział zostało uszkodzonych od odłamków artylerii przeciwnika.
W zależności od typu amunicji, K9 zapewnia precyzyjne prowadzenie ognia na dystansach ponad 40 km. Opancerzenie zapewnia ochronę przed bronią małokalibrową i odłamkami artyleryjskimi. Napęd stanowi silnik wysokoprężny o mocy 1000 KM z automatyczną skrzynią biegów, które zapewniają wysoką prędkość i mobilność w każdym terenie. Masa haubicy wynosi 47 ton. W wersji K9A1 wprowadzony został szereg usprawnień. Główny nacisk położono na zwiększenie skuteczności i zasięgu prowadzonego ognia do 54 km, poprawę świadomości sytuacyjnej oraz zwiększenie komfortu pracy załogi.
K9 Thunder do tej pory trafiły na eksport do Estonii (18 K9EST Kõu, 6 zamówionych i 12 planowanych), Finlandii (58 K9FIN Moukari i 38 zamówionych), Indii (100 K9 Vajra-T i 100 zamówionych), Norwegii (24 K9 VIDAR i 4 zamówione), Polski (48 K9A1 i 164 zamówione; 460 K9PL planowanych) i Turcji (280 T-155 Fırtına). Do kolejnych użytkowników dołączą Australia (30 AS9 Huntsman) i Egipt (niesprecyzowana liczba K9A1 EGY).
Pod koniec marca br. zainteresowanie koreańskimi działami w wersji K9A1 wyraził Wietnam. K9A1 jest też oferowana Rumunii, gdzie może być produkowana na licencji. W 2017 była bezskutecznie oferowana Danii (przegrała z haubicami CAESAR 8×8, obecnie przekazanymi Ukrainie). Na bazie podwozia K9 powstała polska AHS Krab, natomiast Turcja opracowała nową T-155 Fırtına 2, której zamówiono 140 egzemplarzy (9 stycznia br. odebrano pierwszą partię 6 dział).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.