25 maja południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) zwołał 154. posiedzenie komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee) i ogłosił plany zakupu czwartej partii produkcyjnej czołgów Heuk-Pyo (Black Panther). Zgodnie z zapowiedzią w ramach czwartej serii ma powstać 150 czołgów tego typu.
Produkcja czwartej serii czołgów K2 zaplanowana została na okres od 2024 do 2028 roku, a koszt zakupu 150 czołgów wyniesie 1,94 bln KRW (6,17 mld PLN). Zdaniem agencji DAPA zakup znacznie przyczyni się do zwiększenia zdolności jednostek zmechanizowanych do prowadzenia działań ofensywnych.
Czołg K2 prezentowany na wystawie ADEX 2021
Jeśli chodzi o produkcję czołgów K2, od czasu zaprezentowania prototypu XK-2 w 2007 roku, spółka Hyundai Rotem wyprodukowała 100 egzemplarzy w pierwszej serii produkcyjnej (2010-1015), 106 w drugiej (2014-2021) i 54 w trzeciej serii produkcyjnej (2020-2023).
Produkcja dodatkowych czołgów K2 była stale poruszaną kwestią, jeszcze przed ogłoszeniem czwartej serii produkcyjnej. Pierwotnie planowana liczba czołgów K2 dla koreańskiej armii została zmniejszona w stopniu niewystarczającym do pełnego zastąpienia czołgów M48A5K Patton, które nadal pozostają w użyciu.
Zespół napędowy czołgu K2 z silnikiem Hyundai Doosan Infracore DV27K i skrzynią biegów SNT Dynamics EST15K / Zdjęcia: Hyunmin Park
Po podjęciu decyzji o zakupie o czwartej serii czołgów K2, kluczowe pozostaje pytanie, czy nastąpi zmiana w zespole napędowym. Pojazdy z pierwszej serii produkcyjnej wykorzystywały silnik MTU MT 883 Ka-500 i skrzynię biegów RENK HSWL 295 TM, natomiast w czołgach z drugiej i trzeciej serii zastosowano silnik Hyundai Doosan Infracore DV27K, ale nadal wykorzystywano przekładnię RENK HSWL 295 TM.
Wraz z rozwojem czołgu K2, Korea zdecydowała się w 2005 roku opracować własny zespół napędowy, więc zdecydowano aby silnik został opracowany przez Doosan Infracore, a skrzynia biegów przez SNT Dynamics. Nowy silnik miał zapewnić przyspieszenie od 0 do 32 km/h w 8 s. Postawione pierwotnie wymagania odnośnie okresów międzyremontowych założono na 400 h pracy dla silnika oraz 320 h lub przebieg 9600 km dla skrzyni biegów, jednak zostały później nieco złagodzone.
W 2009 roku wykryto usterkę w koreańskim zespole napędowym, w 2010 roku wykryto dalsze usterki w skrzyni biegów, więc w 2012 roku Korea zdecydowała się na wykorzystanie niemieckich podzespołów do produkcji pierwszej serii czołgów K2. Od tego czasu, w 2015 roku silnik Doosan Infracore został zatwierdzony – uznano, że został dopracowany, ale problem ze skrzynią biegów pozostał. Od 2021 roku spółka SNT Dynamics ponownie ogłosiła, że rozwiązała problem ze skrzynią biegów EST15K z zachowaniem koreańskich podzespołów. Skrzynia biegów z Korei Południowej może więc zostać wykorzystana w czwartej serii produkcyjnej czołgu K2.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.