Przejdź do serwisu tematycznego

Australijska premiera Lynx CSV

Spółka Rheinmetall Defence Australia zaprezentowała wóz wsparcia bojowego Lynx CSV, opracowany lokalnie na bazie niemieckiego bojowego wozu piechoty KF41 Lynx.

18 października w australijskich zakładach Rheinmetall Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w pobliżu Brisbane w stanie Queensland, spółka Rheinmetall Defence Australia zaprezentowała wóz wsparcia bojowego Lynx CSV (Combat Support Vehicle), opracowany lokalnie na bazie niemieckiego bojowego wozu piechoty KF41 Lynx na potrzeby programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 (Rheinmetall na wystawie AUSA 2021).

Spółka Rheinmetall Defence Australia zaprezentowała wóz wsparcia bojowego Lynx CSV, opracowany lokalnie na bazie niemieckiego bojowego wozu piechoty KF41 Lynx

Dyrektor zarządzający Rheinmetall Defence Australia Gary Stewart powiedział, że jest to najbardziej zaawansowany pojazd opancerzony zaprojektowany i zbudowany w Australii, przy wsparciu ze strony ponad 100 lokalnych poddostawców (choć trzeba przyznać, że podwozie jest faktycznie projektu niemieckiego, który został zmodyfikowany – przyp. red.). Lynx CSV powstał w celu wypełnienia czterech z dziesięciu zadań rodziny nowych pojazdów opancerzonych, oferowanych przez grupę Rheinmetall AG australijskim wojskom lądowym (Australian Army) (Rheinmetall AG na Kecskemét International Air Show).

Lynx CSV, jako wariant specjalistyczny, został wyposażony 5-tonowy żuraw hydrauliczny, umieszczony w centralnej części pojazdu, przeznaczony przede wszystkim do podnoszenia i przenoszenia elementów bwp KF41 Lynx (wieża, power pack itd.) jako klasyczny wóz zabezpieczenia technicznego (wzt), ale także innych zadań dzięki wymiennym narzędziom, takim jak łyżka czy kruszarka, takich jak roboty ziemne, saperskie, budowlane itd. Do wsparcia takich działań zastosowano też umieszczony z przodu lemiesz, który służy także do samo okopywania się (Pięciu w programie US Army OMFV).

W tylnej części pojazdu znajduje się platforma transportowa, służąca do przenoszenia wymontowanych elementów bwp KF41 Lynx, wyposażenia czy amunicji oraz wyciągarka, a dzięki powiększonym zbiornikom paliwa i odpowiedniej instalacji paliwowej do przetłaczania, może służyć jako cysterna. Do samoobrony jest wykorzystywany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu), który może być zintegrowany z 12,7- lub 7,62-mm karabinem maszynowym albo 40-mm granatnikiem automatycznym oraz głowicą optoelektroniczną (Rheinmetall dostarczył Australii pierwsze 25 Boxerów).

Lynx CSV został wyposażony m.in. w lemiesz i żuraw hydrauliczny, a także platformę transportową / Zdjęcia; Rheinmetall AG

Od lutego br. trzy prototypy bazowego KF41 Lynx biorą udział w 12-miesięcznych testach poligonowych w ramach w ramach fazy ograniczania ryzyka (Risk Mitigation Activity, RMA) programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3. Konkurencyjną ofertą w programie jest południowokoreański AS21 Redback, dostarczony przez spółkę Hanwha Defense Australia wraz z Team Redback. Po zakończeniu fazy RMA, w 2022 zostanie wskazany zwycięzca przetargu. Wstępna gotowość operacyjna ma zostać ogłoszona w latach 2024-2025, a pełna – w latach 2030-2031 (Testy KF41 i AS21 w Australii).

Program, szacowany obecnie nawet na 10-15 mld AUD (29,5-44,25 mld zł) obejmuje dostawę 450 bwp (w tym pojazdów do zadań wyspecjalizowanych) i 17 wzt, które zastąpią ok. 430 pochodzących z połowy lat 1960. pojazdów typu M113SA4 w wersjach transportera opancerzonego, wozu wsparcia technicznego, wozu ewakuacji medycznej, wozu dowodzenia i wozu wsparcia logistycznego (Czechy: zaproszenia do składania ofert na bwp).

W przypadku zwycięstwa oferty niemieckiej, głównymi podwykonawcami prac będą zakłady Supashock w Adelaide, Cablex w Melbourne, Bisalloy Steels w Wollongong i Milspec Manufacturing w Albury (Słowacja szuka nowych bwp).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X