Przejdź do serwisu tematycznego

Symulator bezzałogowców MQ-9B SkyGuardian w Belgii

Jak wczoraj podano do publicznej wiadomości, w ubiegłym tygodniu do belgijskiej bazy lotniczej Florennes w prowincji Namur dostarczono pierwszy symulator lotu dla operatorów bezzałogowych statków latających MQ-9B SkyGuardian klasy MALE.

W piątek, 18 października 2024, służba prasowa Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych Belgii (Luchtcomponent) poinformowała w mediach społecznościowych, że w ubiegłym tygodniu do bazy lotniczej Florennes w prowincji Namur dostarczono pierwszy symulator lotu dla operatorów bezzałogowych statków latających MQ-9B SkyGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).

Zdjęcia ilustracyjne: General Atomics Aeronautical Systems Inc.

Symulator ten umożliwi szkolenie w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, wzmacniając tym samym przygotowanie belgijskich operatorów do skomplikowanych misji i wyzwań jutra. Dzięki integracji tego najnowocześniejszego symulatora baza Florennes potwierdza swoją strategiczną rolę w modernizacji floty Luchtcomponent i ewolucji technologii. Ten zakup stanowi ważny krok naprzód, który pomoże utrzymać belgijski Komponent Lotniczy w czołówce innowacji, gwarantując naszym zespołom wysokiej jakości szkolenia, niezbędne dla bezpieczeństwa naszej przestrzeni powietrznej. MQ-9B, znany ze swojej zdolności do wykonywania misji wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych, oferuje wyjątkową elastyczność – poinformowano we wpisie na Facebooku.

Przypomnijmy, że Belgia otrzymała zgodę Departamentu Stanu USA na zakup 4 egzemplarzy MQ-9B SkyGuardian w wersji nieuzbrojonej, 26 marca 2019, w pakiecie wycenionym na maksymalnie 600 mln USD (wówczas 2,28 mld zł). Umowa międzyrządowa LOA (Letter of Offer and Acceptance) w tej sprawie została zawarta na początku 2020, a pierwsze umowy produkcyjne w połowie roku. Latem br. informowano, że sześć załóg operatorskich zakończyło kurs podstawowy szkolenia w locie.

SkyGuardian pozwolą Luchtcomponent na prowadzenie operacji zwiadu i rozpoznania, a także możliwość wskazywania celów dla lotnictwa bojowego: przyszłych 34 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, z których pierwszy został oblatany 14 maja br. Nowe samoloty zastąpią 44 F-16AM/BM Fighting Falcon, z których 30 zostanie przekazanych walczącej Ukrainie. Belgijskie Błyskawice będą uzbrojone m.in. w kierowane bomby GBU-53/B StormBreaker czy pociski rakietowe średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-120C-8 AMRAAM.

5 kwietnia 2023 Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i Belgii podpisały protokół ustaleń International Cooperation Programme MoU w sprawie międzynarodowej współpracy w zakresie wdrażania MQ-9B SkyGuardian. Wielka Brytania będzie docelowo użytkownikiem 16 samolotów oznaczonych lokalnie jako Protector RG Mk.1.

Rząd belgijski zdecydował o rozpoczęciu negocjacji ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu dwóch systemów bsl klasy MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), obejmujących po dwa statki powietrzne i naziemną stację kontroli. Ceną wyjściową było 180 mln EUR (wówczas 773,94 mln zł) za jeden zestaw. Zakup dwóch kolejnych jest planowany w późniejszym okresie, tak aby siły zbrojne miały na wyposażeniu 8 bsl do 2030. Pierwsze, nieoficjalne, informacje na temat zainteresowania MQ-9 w Belgii pojawiły się w styczniu 2018.

MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian

MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów.

Na zakup wariantu lądowego zdecydowały się dotąd, oprócz wymienionych, Kanada, Indie i amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), a wkrótce do nich dołączą Polska (według doniesień umowa może zostać zawarta jeszcze w tym roku) i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia.

Na zakup morskiej wersji zdecydowały się także Japonia oraz Tajwan, a także znowu Indie. Został jak dotąd zintegrowany z radarem GA-ASI AN/APY-8T Lynx z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar) i stacją GMTI/DMTI (Ground/ Dismount Moving Target Indication) oraz zasobnikiem walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750 i radarem Seaspray 7500E V2.

Oprócz specyficznego wyposażenia morskiego wymienionego wyżej, od standardowego MQ-9B SkyGuardian odróżnia go odporność całkowicie kompozytowej konstrukcji do działań w każdych warunkach pogodowych, w tym na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma destrukcyjne działania na metale.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X