Przejdź do serwisu tematycznego

Prototyp Bayraktara TB3 ukończony

Turecka spółka Baykar Makina zaprezentowała pierwszy ukończony prototyp nowego bezzałogowego statku latającego Bayraktar TB3 w wersji pokładowej.

27 marca br. turecka spółka Baykar Makina zaprezentowała pierwszy ukończony prototyp nowego uderzeniowo-rozpoznawczego bezzałogowego statku latającego Bayraktar TB3 (Taktik Blok 3) w wersji pokładowej klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu). Oblot zaplanowano na bieżący rok (Turecki bojowy bezzałogowiec Anka-3).

Dla porównania, w tle na drugim planie widać montaż starszych Bayraktarów TB2

Jak poinformowano w krótkiej informacji prasowej przekazanej za pomocą mediów społecznościowych, oficjalna premiera samolotu i publiczna prezentacja odbędzie się na 6. wystawie aerokosmicznej i technologicznej Teknofest 2023 w Stambule 27 kwietnia-1 maja br., którą organizują Fundacja Tureckiego Zespołu Technologicznego (Turkish Technology Team Foundation) oraz Ministerstwo Przemysłu i Technologii Republiki Turcji (Turecki samolot nowej generacji TF-X ujawniony).

Pierwsze informacje o pokładowym bbsl Bayraktar, który otrzymał oznaczenie TB3, pojawiły się 27 października 2020. O ile zachowano podobny układ konstrukcyjny, jak w przypadku popularnego TB2 (zakupionego m.in. przez Polskę), to nowy bezzałogowiec jest większy i dwukrotnie cięższy. Ma 14 m rozpiętości skrzydeł (przy czym są one składane, dzięki czemu podczas postoju szerokość samolotu zostaje znacznie zredukowana do 8,35 m), 8,25 m długości i 2,6 m wysokości (dla porównania TB2 ma wymiary 12 m x 6 m x 2,2 m). Maksymalna masa startowa TB3 ma wynosić 1430 kg, z czego 280 kg ma stanowić ładunek użyteczny (dla porównania TB2 ma masę 700 kg, z czego ładunek użyteczny to 150 kg).

Zdjęcia: Baykar Makina

Napęd TB3 stanowi turecki silnik tłokowy TEI PD-170 o mocy 172 KM (TB2 dysponował kanadyjsko-austriackim Bombardier-Rotax 912-iS o mocy 100 KM, a po nałożeniu embargo przez Kanadę bliżej nieokreślonym o mocy 105 KM). Zapewni on prędkość przelotową 125 w. (231 km/h) i maksymalną 160 w. (296 km/h). Analogicznie uzyskiwane prędkości lotu starszego Bayraktara to 70 i 120 w. (130-222 km/h). TB3 ma dysponować długotrwałością lotu ocenianą na co najmniej 24 godziny, przy czym rekordowy parametr ten udowodniony przez TB2 wynosi 27 godzin i 3 minuty. Dzięki zaawansowanej łączności, TB3 ma działać w zasięgu (LOS) i poza zasięgiem wzroku (BLOS) oraz całkowicie autonomicznie startować i lądować.

Bayraktar TB3 jest projektowany jako ewentualne uzupełnienie dla rozwijanego przez spółkę ciężkiego bezzałogowca odrzutowego Kızılelma-B, który również mógłby startować i lądować z płaskich pokładów okrętów lotniczych. Chodzi przede wszystkim o wprowadzony 6 marca br. do służby w tureckiej marynarce wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) śmigłowcowiec desantowy TCG Anadolu (L-400), na którym ma stacjonować do 80 bezzałogowców, w tym pionowego startu i lądowania o napędzie elektrycznym.

Poniżej wizualizacje TB3 operujących z Anadolu:

Grafiki: Baykar Makina

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X