Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze loty szkoleniowe polskich Bayraktar TB2

W 12. Bazie Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu odbyły się pierwsze loty szkoleniowe polskich bezzałogowców rozpoznawczo-bojowych Bayraktar TB2.

15 lutego br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało, że w 12. Bazie Bezzałogowych Statków Powietrznych (12. BBSP) w Mirosławcu odbyły się pierwsze loty szkoleniowe polskich bezzałogowców rozpoznawczo-bojowych Bayraktar TB2 (Taktik Blok 2) klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).

Piloci-operatorzy i instruktorzy, którzy przeszli wcześniej przeszkolenie w Turcji, podtrzymują nawyki i operują w polskiej przestrzeni powietrznej samolotami, które zostały dostarczone Wojsku Polskiemu 28 października 2022 roku. Jednocześnie w Turcji szkolą się kolejni żołnierze 12. BBSP aby kontynuować loty na dwóch kolejnych zestawach, które dotrą do Mirosławca jeszcze w tym roku. Ostatni zestaw zostanie odebrany w 2024 (Odbiór pierwszych bojowych bezzałogowców Bayraktar TB2).

Umowę na dostawę dla Sił Zbrojnych RP 4 zestawów bezzałogowych systemów powietrznych (BSP) klasy MALE Bayraktar TB2 podpisano w maju 2021 r. pomiędzy ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia MON (obecnie  Agencją Uzbrojenia) a Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.S. W październiku ub. r. do Sił Zbrojnych RP dotarł pierwszy z zestawów, obejmujący m.in. 6 bezzałogowych statków powietrznych wraz z 3 mobilnymi stacjami kontroli. Pierwsza partia dostaw zakontraktowanego sprzętu wojskowego obejmowała również m.in. elementy wsparcia naziemnego systemu, urządzenia diagnostyczne, części zamienne (MSPO 2022: Pierwszy polski Bayraktar TB2, Polskie Bayraktar TB2 z włoskimi radarami, Bayraktar TB2 z zaskoczenia).

W skład każdego zestawu wchodzi 6 uzbrojonych bbsl Bayraktar TB2. Łącznie na stan Sił Zbrojnych RP wejdą 24 BSP. Kontrakt obejmuje także dostawę m.in. mobilnych stacji kontroli, radarów SAR, symulatorów oraz zapas części zamiennych. Umowa przewiduje także dostarczenie naprowadzanych laserowo kierowanych pocisków typu MAM-L i MAM–C, które umożliwią realizację pełnego spektrum zadań taktycznych zgodnie z operacyjnym przeznaczeniem systemu oraz amunicji szkolnej.

W ramach kontraktu zapewniona zostanie 24-miesięczna gwarancja, pakiet szkoleniowy i logistyczny, a także transfer technologii zapewniający możliwość serwisowania i naprawy (poziom D) m.in. silników, płatowca naziemnych stacji kontroli oraz kamer.

Bayraktar TB2 ma 6,5 m długości oraz 12 m rozpiętości skrzydeł. Masa startowa wynosi 630 kg. Zespół napędowy stanowi pojedynczy silnik tłokowy Rotax 912 o mocy 75 kW (100 KM). Pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną w locie poziomym 222 km/h i pułap 8240 m. Maksymalny zasięg lotu wynosi 150 km, zaś długotrwałość lotu to 27 godzin i 3 min. Samoloty wykonują w pełni autonomiczne starty i lądowania, a loty są realizowane pół-autonomicznie na autopilocie. Udźwig bezzałogowca to 150 kg, z czego masa uzbrojenia to 75 kg. Zbiorniki paliwa mogą pomieścić do 300 dm sześc. paliwa.

Zdjęcia: st. szer. Helena Doroszuk, DG RSZ

Wśród użytkowników systemu, oprócz Polski, należy wymienić: Azerbejdżan, Dżibuti, Etiopię, Kirgistan, Maroko, Niger, Pakistan, Katar, Tunezję, Turcję, Turkmenistan i Ukrainę. Dodatkowo, trafiły one także na wyposażenie sił zbrojnych wspieranego przez Turcję libijskiego Rządu Jedności Narodowej (GNA) oraz pro-tureckiego Cypru Północnego. Z kolei zainteresowanie zakupem wyraziły też Albania, Bułgaria, Węgry, Łotwa, Kazachstan, Słowacja, Finlandia, Bangladesz czy w ostatnim czasie Rumunia.

Tymczasem 12 lutego br. Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o odbiorze wydzierżawionych z USA dwóch bezzałogowych statków powietrznych MQ-9A Reaper, przeznaczonych do prowadzenia rozpoznania obrazowego i radioelektronicznego (Wydzierżawione Reapery już w Polsce).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X