Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejna umowa na seryjne ACV dla USMC

Amerykański Korpus Piechoty Morskiej zamówił kolejną partię 40 pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle), pochodzących z produkcji wielkoseryjnej.

W piątek, 3 listopada, amerykańskie Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command, US MCSC) z Quantico w Wirginii podpisało umowę o wartości 211 477 415 USD (877,51 mln zł) ze spółką BAE Systems Land & Armaments LP ze Sterling Heights w Michigan (część BAE Systems Inc.) na produkcję 40 pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle), pochodzących z produkcji pełnoseryjnej (FRP, Full-Rate Production).

ACV-P / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 2nd Class Hector Carrera, US Navy

Dzięki najnowszej umowie, łączna wartość dotychczasowych zamówień na te pojazdy dla USMC wzrosła do 2 552 695 877 USD (10,59 mld zł). Dotyczy ona dostawy bazowych transporterów piechoty ACV-P (Amphibious Combat Vehicle-Personnel) oraz powiązanych kosztów ich produkcji, wdrożenia i wsparcia technicznego, a także sprzętu pomocniczego i testowego.

Prace będą wykonywane w Yorku w Pensylwanii (60%), Aiken w Karolinie Południowej (15%), San Jose w Kalifornii (15%), Sterling Heights w Michigan (5%) i Stafford w Wirginii (5%), z przewidywanym terminem zakończenia w lutym 2026. W momencie podpisania umowy uruchomiono pełne finansowanie i pochodzi ono z funduszy USMC z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024.

Jak dotąd USMC zamówił ok. 330 pojazdów różnych wersji, licząc z prototypami i pojazdami przedseryjnymi (204 w wersji ACV 1.1, kolejne to zmodyfikowane ACV 1.2), w tym także dowódczych ACV-C (Amphibious Combat Vehicle-Command), a umowa z 15 sierpnia 2022 o wartości 88 mln USD dotyczyła dostawy pierwszych przedseryjnych bojowych wozów piechoty ACV-30 ze zdalnie sterowanymi systemami wieżowymi Kongsberg Protector MCT-30, oznaczonych jako RT-30. W planach jest też produkcja wozów zabezpieczenia technicznego ACV-R (Amphibious Combat Vehicle-Recovery), a umowa na ich opracowanie o wartości 34,9 mln USD została zawarta 22 marca 2022 (Pierwszy dowódczy ACV-C dla USMC, Kongsberg dostarczy wieże do ACV-30).

Najnowsze zamówienie to piąta umowa wielkoseryjna ACV. Poprzednia o wartości 256,8 mln USD została zawarta 6 marca br. i dotyczyła dostawy 25 ACV-P i 15 ACV-C. Trzecia umowa została zawarta 21 listopada 2022 i za 154 mln USD zamówiono 30 ACV-P. Druga umowa wielkoseryjna o wartości 183,84 mln USD została podpisana 10 lutego 2021 i dotyczyła produkcji 36 ACV-P. Z kolei pierwsza o wartości 184,44 mln USD została podpisana 10 grudnia 2020 i dotyczyła 36 ACV-P (Druga umowa na seryjne ACV dla USMC, Produkcja seryjna ACV dla USMC).

Pierwsze 18 pojazdów pochodzących z produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production) zostało przekazanych zamawiającemu 15 października 2020 (do jednostki liniowej trafiły 4 listopada). Wstępna gotowość operacyjna (IOC, Initial Operational Capability) pierwszego plutonu Marines z 1. Dywizji USMC (1st Marine Division) wyposażonego w te wozy została ogłoszona 13 listopada 2020 w bazie MCB Camp Pendleton w Kalifornii (Pierwsze ACV w USMC).

W czerwcu br. zademonstrowano możliwość współpracy pojazdu oznaczonego jako ACV C4UAS z izraelskim, bezzałogowym pojazdem naziemnym wsparcia bojowego IAI/ELTA Systems Rex Mk II. Była to demonstracja technologii w ramach koncepcji współpracy pojazdów załogowych z bezzałogowymi (MUM-T, Manned-Unmanned Teaming), rozwijanej w amerykańskich siłach zbrojnych.

Pojazdy rodziny ACV, opracowane przez konsorcjum BAE Systems i Iveco Defence Vehicles na bazie SuperAV, są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg ACV na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas. Będą jednak transportowane przede wszystkich drogą morską na pokładzie uniwersalnych okrętów desantowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X