13 maja norweska spółka Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) poinformowała o otrzymaniu zamówienia od spółki BAE Systems na dostawę 150 zdalnie sterowanych systemów wieżowych Protector MCT-30 (Medium Caliber Turret) przeznaczonych do integracji z nowymi bojowymi wozami piechoty ACV-30 amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) (USMC rezygnuje z czołgów, 2020-03-24).
 Pojazdy rodziny ACV są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas / Zdjęcie: Kongsberg Defence & Aerospace

Pojazdy rodziny ACV są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas / Zdjęcie: Kongsberg Defence & Aerospace

Dostawa pierwszego systemu wieżowego, przeznaczonego do prób odbiorczych, spodziewana jest na początku 2021. Po pozytywnym zaakceptowaniu go, zostaną przeprowadzone dostawy pozostałych egzemplarzy.

Formalny wybór Protectora miał miejsce 29 kwietnia, choć nie jest w żaden sposób zaskoczeniem. 25 września 2018 podczas 38. targów Modern Day Marine (MDM) w MCB Quantico w Wirginii, BAE Systems zaprezentował demonstrator technologii bwp, bazującego na prototypie ACV 1.1 (Amphibious Combat Vehicle).

Pojazd został zintegrowany ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym Kongsberg Protector MCT-30 z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813 o zasięgu 3000 m, wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin oraz czterokomorową wyrzutnią Arnold Defense Fletcher z modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 i wyrzutniami granatów dymnych. Wieżę wyposażono kamerę dzienną, termiczną i dalmierz laserowy. System kierowania ogniem pozwala na automatyczne lokalizowanie i identyfikowanie celów w trybie hunter-killer.

Pierwsza umowa produkcyjna o wartości 67 mln USD (282,14 mln zł) na ACV-30 została podpisana z BAE Systems i Iveco Defence Vehicles 25 kwietnia 2019. Oprócz wariantu kołowego bwp, obejmuje także rozwój wariantu dowódczego ACV-C. Co ciekawe, po doposażeniu ACV-30 w system wieżowy, pozostanie w nim wystarczającą ilość miejsca dla żołnierzy desantu i przewożonego ładunku (Rozwój transporterów ACV, 2019-06-27).

Z kolei 25 lutego 2020 BAE Systems otrzymała zlecenie o wartości 113,55 mln USD (478,17 mln zł) na dostawę kolejnej partii 26 pojazdów bazowych w ramach produkcji małoseryjnej (LRIP). Dzięki podpisanemu aneksowi, łączne zamówienie wzrosło do 116 pojazdów z łącznie 204, jakie przewiduje umowa ramowa 19 czerwca 2018, razem z 30 prototypami zamówionymi wcześniej) (Następne ACV dla USMC, 2020-02-28).

Analiza
Co ciekawe, system wieżowy Protector MCT-30 był testowany przez jednostki liniowe amerykańskich sił zbrojnych już wcześniej. Został zintegrowany, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, z 83 kołowymi bwp M1296 Stryker Infantry Carrier Vehicle-Dragoon (ICV-D) wojsk lądowych (US Army). Od grudnia 2017 przez 18 miesięcy przechodziły próby w Europie na wyposażeniu 4. batalionu Saber 2. Pułku Kawalerii. Prototyp, oznaczony jako XM1296 został dostarczony przez General Dynamics Land Systems (GDLS) 27 października 2016. Prace nad nim rozpoczęto w 2015 po zgłoszeniu zapotrzebowania przez 2. Pułk Kawalerii (Testy M1296 ICV-D w Europie, 2018-02-28).

23 maja 2019 US Army wskazała GDLS, obok spółek Kollsman, Leonardo DRS, Raytheon oraz Pratt & Miller Engineering and Fabrication, jako dostawców usług dozbrojenia transporterów opancerzonych Stryker w 30-mm armaty automatyczne ATK XM813 w ramach programu Stryker Medium Caliber Weapons System (MCWS). Docelowo dozbrojenie ma objąć rzy z sześciu Brygadowych Grup Bojowych Strykerów (Stryker Brigade Combat Team, SBCT), czyli etatowo 249 pojazdów (Dozbrajanie Strykerów US Army, 2019-05-26).