15 października spółka Iveco Defence Vehicles poinformowała o przekazaniu pierwszemu plutonowi amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) osiemnastu pływających transporterów piechoty ACV (Amphibious Combat Vehicle), pochodzących z produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production).
Pojazdy rodziny ACV są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas / Zdjęcie: Andrew Cortez, USMC
Jak podkreśla Iveco Defence Vehicles, przekazanie nastąpiło po pięciu latach intensywnych testów. Poinformowano, że trwają przygotowania do rozpoczęcia produkcji pełnoseryjnej (FRP, Full-Rate Production), a na początku 2021 nastąpi przekazanie zamawiającemu kolejnych pojazdów.
Choć komunikat prasowy tego nie precyzuje, są to prawdopodobnie pojazdy w wariancie bazowym transportera piechoty ACV-P, a zamawiającym jest Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command, US MCSC). Jak dotąd zamówiono 116 z 204 pojazdów, jakie przewiduje umowa ramowa z 19 czerwca 2018, razem z 30 prototypami zamówionymi wcześniej.
Początkowo zamówiono 30 pojazdów za 198 mln USD (771,72 mln zł). 12 grudnia tego samego roku kolejne 30 pojazdów za 140,4 mln USD (547,22 mln zł). Z kolei 25 kwietnia 2019 podpisano umowę o wartości 67 mln USD (261,14 mln zł) na rozwój wariantów specjalistycznych: wersji dowódczej (ACV-C), bojowego wozu piechoty (ACV-30), uzbrojonego w 30-mm armatę automatyczną oraz wozu zabezpieczenia technicznego (ACV-R) (Kongsberg dostarczy wieże do ACV-30, 2020-05-15).
Rozwijany wspólnie z BAE Systems pływający transporter opancerzony ACV bazuje na brytyjsko-włoskich pojazdach typu SuperAV/Freccia/Centauro. Montaż odbywa się w zakładach BAE w Stafford w Wirginii, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan, Aiken w Karolinie Południowej i w Yorku w Pensylwanii. Nowe pojazdy, w liczbie nawet 600 egzemplarzy, będą zastępować 870 pojazdów AAV-7A1, które pozostają w służbie USMC od 1972 (Następne ACV dla USMC; 2020-02-28,Rozwój transporterów ACV, 2019-06-27).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.