We wtorek, 13 sierpnia, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgody Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Izraela pakietu uzbrojenia, w którego lwia część dotyczy 50 nowych samolotów wielozadaniowych Boeing F-15IA Eagle oraz modernizacji dla 25 F-15I+. Wszystkie pakiety wyceniono na łącznie prawie 20,341 mld zł (79,23 mld zł).
F-15IA oraz F-15I+
F-15EX Eagle II / Zdjęcie: Ilka Cole, USAF
Pierwsza zgoda dotyczy sprzedaży 50 fabrycznie nowych samolotów wielozadaniowych F-15IA (Israeli Advanced), 25 pakietów modernizacyjnych dla izraelskich F-15I Ra’am do standardu F-15I+, 120 silników turbowentylatorowych F110-GE-129, 90 komputerów misji Advanced Display Core Processors II, 75 radarów APG-82(V)1 AESA, 50 zasobników nawigacyjnych AAQ-13 LANTIRN z kontenerami, 320 belek uzbrojenia LAU-128 dla pocisków AIM-120 AMRAAM, 25 działek pokładowych M61A Vulcan i 180 zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej z szyfrowaniem M-Code.
Rząd w Tel Awiwie wnioskował także o wyrzutnie flar i dipoli CAD/PAD, celowniki nahełmowe JHMCS (Joint Helmet-Mounted Cueing Systems), transpondery systemu identyfikacji swój-obcy APX-119, układy identyfikacji swój-obcy KIV-77 Mode 4/5, klucze SKL do modułów kryptograficznych AN/PYQ-10, naboje do dipoli, flary i dipole, wsparcie integracji i testów oraz sprzęt, wsparcie samolotów i amunicji oraz sprzęt pomocniczy, szyfrowana łączność, precyzyjna nawigacja i urządzenia kryptograficzne, rozwój, dostawy i wsparcie niejawnego oprogramowania, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie napraw i zwrotów, główne i drobne modyfikacje, wsparcie eksploatacji i instrastruktury, wsparcie transportu, niejawne publikacje i dokumentacja techniczna; szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, gwarancje, badania i ankiety, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (Boeing) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Szacunkowy całkowity koszt wynosi 18,82 mld USD (73,36 mld zł). Przewidywane rozpoczęcie dostaw to 2029.
1 kwietnia br. amerykański magazyn Politico informował, powołując się na źródła w Kongresie, że administracja prezydenta Joe Bidena rozważa sprzedaż do Izraela nawet 50 samolotów F-15EX Eagle II (które zapewne po modyfikacjach otrzymają oznaczenie F-15IA). Wniosek do odpowiednich komitetów Kongresu miał zostać złożony w lutym br.
Jak informował portal branżowy Breaking Defense 19 stycznia 2023 i następnie dziennik The Jerusalem Post, 21 stycznia 2023, rząd izraelski miał wnioskować o możliwość zakupu 25 F-15EX Eagle II, które otrzymałyby oznaczenie F-15IA (Israel Advanced) z możliwością zwiększenia do 50 (wnioskowano też o modernizację 25 F-15I Ra’am). Zainteresowanie najnowszą odmianą F-15 w Izraelu sięga jeszcze listopada 2018 (F-15IA Advanced Eagle dla Izraela?).
Tymczasem 28 maja br. Izrael zamówił kolejne 25 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II w wersji izraelskiej F-35I Adir, które dołączą do 50 wcześniej zakontraktowanych.
F-15EX Eagle II ma udźwig 13 381 kg (do 12 pocisków rakietowych różnej klasy), jest napędzany dwoma silnikami F110-GE-129 (dotychczas amerykańskie F-15 napędzają Pratt & Whitney F100-PW-220), a w kabinie umieszczono komputer misji ADCPII, który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę. Samolot wyposażono także w nowy, cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System).
Jak dotąd jedynym użytkownikiem F-15EX Eagle II są amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF), gdzie 10 lipca br. ogłoszono status wstępnej gotowości operacyjnej IOC (Initial Operational Capability). Jak dotąd dostarczono już 8 egzemplarzy z 12 partii próbnej. USAF planują obecnie zakup łącznie 98 egzemplarzy (wobec 144 pierwotnie deklarowanych), z których już zamówiono 48.
Kolejnym użytkownikiem eksportowym będzie natomiast Indonezja, która która jest zainteresowana 24 egzemplarzami F-15IDN. Podczas ubiegłorocznego MSPO 2023 w Kielcach, przedstawiciel Boeinga informował Redakcję Magazynu MILMAG o ofercie z samolotem F-15EX Eagle II złożonej Polsce (MSPO 2023: F-15EX dla Polski w ramach FMS).
AIM-120C-8 AMRAAM
Zdjęcie: Staff Sgt. Kenny Holston, USAF
Drugi wniosek dotyczy 30 pocisków rakietowych średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) wraz z jedną sekcją naprowadzania do nich.
W pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): kolejne sekcje naprowadzania i kontenery transportowe, wbudowany sprzęt do testowania przeprogramowania amunicji (CMBRE), adaptery do komputerowych zestawów testowych ADU-891/E, części zamienne, materiały eksploatacyjne, akcesoria, wsparcie napraw i zwrotów, publikacje niejawne i jawne oraz dokumentacja techniczna, dostawa i wsparcie oprogramowania niejawnego, wsparcie i sprzęt pomocniczy do amunicji, wsparcie testowe i sprzęt pomocniczy, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, gwarancje, badania i ankiety, usługi wsparcia logistycznego wykonawcy umowy (korporacja RTX), usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Szacunkowy całkowity koszt wynosi 102,5 mln USD (399,24 mln zł). Pociski będą fabrycznie nowe.
Wariant AIM-120C-8 został opracowany w ramach programu modernizacyjnego wariant AIM-120C-7 o nazwie F3R (Form, Fit, Function Refresh). Obejmował on zastąpienie niektórych komponentów równoważnymi częściami z rynku komercyjnego, przy zachowaniu są identyczne jak w poprzedniku możliwości bojowych. W ramach programu F3R inżynierowie wykorzystali projekty inżynierii systemów opartych na modelach i inne technologie cyfrowe do modernizacji wielu kart obwodów i zaawansowanych procesorów w sekcji naprowadzania rakiety oraz do ponownego hostowania starszego oprogramowania w AIM-120C-8.
Pierwszy test AIM-120C-8 AMRAAM, z amerykańskiego samolotu przewagi powietrznej Boeing F-15C Eagle, został przeprowadzony 1 września 2023. Na zakup AIM-120C-8, oprócz Izraela, zdecydowały się także Belgia, Niemcy, Czechy, Węgry, Tajwan, Arabia Saudyjska, Włochy, Japonia, Szwecja, Norwegia, Dania i Polska. Wkrótce powinna dołączyć do nich Rumunia.
Na ponad 12 tys. wyprodukowanych pocisków rodziny AMRAAM, wystrzelono ok. 5000, w większości w ramach testów oraz ćwiczeń. W działaniach bojowych odnotowano zestrzelenie ponad 13 statków powietrznych. Pociski te są też na uzbrojeniu wspomnianych zestawów obrony powietrznej krótkiego i średniego zasięgu NASAMS, które są obecnie używane w działaniach bojowych przez Ukrainę.
Amunicja czołgowa
M1147 AMP / Grafika: Northrop Grumman
M830A1 HEAT-MP-T / Zdjęcie: FAS
Trzeci wniosek dotyczy 32 739 sztuk naboi czołgowych kal. 120 mm x 570 programowalnych wielozadaniowych M1147 AMP (Advanced Multi-Purpose) HEAT-MP-T (High Explosive, Multipurpose, Tracer) ze smugaczem lub takiej samej liczby starszych wielozadaniowych przeciwpancernych odłamkowo-burzących z pociskiem kumulacyjnym i smugaczem M830A1 HEAT-MP-T (High Explosive Anti-Tank-Multi Purpose-Tracer)/MPAT (Multi-Purpose with Tracer).
W pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE: inne naboje czołgowe kal. 120 mm x 570 (nie poinformowano o typie oraz ilości), kontenery transportowe na amunicję czołgową, opłacenie kosztów transportu, publikacje i dokumentację techniczną, usługi inżynieryjne, techniczne i logistyczne rządu USA i wykonawców umowy (General Dynamics Ordnance and Tactical Systems i Northrop Grumman Defense Systems) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Szacunkowy całkowity koszt wynosi 774,1 mln USD (3,015 mld zł). Dostawy mają rozpocząć się w 2027.
Wcześniej, 9 grudnia 2023, Izrael otrzymał zgodę na zakup 13 981 sztuk naboi M830A1 HEAT-MP-T za maksymalnie 106,5 mln USD (wówczas 428,87 mln zł).
M1147 AMP HEAT-MP-T to opracowana przez Northrop Grumman amunicja nowej generacji, która ma zastąpić cztery starsze naboje: M830 i M830A1, M908 HE-OR-T i kartacze M1028. Przeznaczona do zwalczania siły żywej, lekkich umocnień (np. 20-cm żelbetonowych ścian), zwalczania celów lekko i średnio opancerzonych, także w trybie airburst, czyli detonacji w powietrzu w zaprogramowanej odległości od celu.
Z kolei M830A1 HEAT-MP-T to następca M830. Ma 984 mm długości, 22,3 kg masy i jest wypełniona 19 perforowanymi sześciokątnymi granulatami prochu wielobazowego JA-2 (paliwo nitroestrowe: 59,5% nitroceluloza, 14,9% nitrogliceryna, 24,8% dinitrodiglikol i 0,8% pozostałe). Składa się ze spłonki M129 i zapalnika M774 z detonatorem elektrycznym M69. Pocisk kumulacyjny ma masę 11,4 kg i długość 774 mm.
Wojska lądowe Izraela (Zro’a ha-Jabasza) dysponują około 330 czołgami Merkawa Mk4 (220 jest zmagazynowanych), 160 Merkawa Mk3 (570 zmagazynowanych) i 370 zmagazynowanymi Merkawa Mk2. 20 września br. służbę rozpoczęły pierwsze czołgi w najnowszej wersji Merkawa Mk5 Barak.
Amunicja moździerzowa
M933 / Zdjęcie: Collective Awareness to UXO
Czwarty wniosek dotyczy 50 000 sztuk 120-mm granatów moździerzowym odłamkowo-burzących M933A1 z zapalnikami M783. Wcześniej, Izrael wnioskował o 400 granatów tego typu za 0,41 mln USD (1,6 mln zł). Teraz liczba wzrosła do 50 400 sztuk. Pakiet obejmuje także publikacje, dokumentację techniczną, usługi inżynieryjne, techniczne i logistyczne rządu USA i wykonawcy umowy (General Dynamics Ordnance and Tactical Systems Inc., Quebec, Kanada), badania i ankiety, oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Szacunkowy całkowity koszt wynosi 61,1 mln USD (237,99 mln zł). Dostawy mają rozpocząć się w 2026.
Wcześniej, 29 lipca br., izraelska spółka Elbit Systems informowała, że otrzymała dwuletnie zamówienie od Ministerstwa Obrony Izraela o wartości około 190 mln USD/751,45 mln zł (Ministerstwo Obrony Izraela podaje wartość ponad 220 mln USD/870,09 mln zł) na dostawę nowej partii tysięcy sztuk 120-mm precyzyjnych granatów moździerzowych Iron Sting.
Izrael używa moździerzy Keshet (Cardom) i Hanit (SPEAR), posadowionych, odpowiednio, na podwoziach gąsienicowych M113 Bardehlas i kołowych HMMWV w jednostkach piechoty.
M1148A1P2 FMTV LHS
M1148A1P2 FMTV LHS / Zdjęcie: Oshkosh Corporation
Piąty wniosek dotyczy nieujawnionej liczby 8-tonowych samochodów ciężarowych Oshkosh M1148A1P2 rodziny FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) z zestawem samozaładowczym LHS (Load Handling System). Wcześniej, Izrael wnioskował o nieujawnioną liczbę tych zmodyfikowanych pojazdów za maksymalnie 62,4 mln USD (243,05 mln zł). Teraz doszły kolejne pojazdy z zestawami dopancerzenia kabin (Armor B-Kit), ochrony antykorozyjnej, narzędzia specjalne i sprzęt testowy, integracja i wsparcie testowe, części zamienne i naprawcze, dostawa i wsparcie oprogramowania, publikacje i dokumentacja techniczna, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, usługi inżynieryjne, techniczne i logistyczne rządu USA i wykonawcy umowy (Oshkosh Corporation), magazynowanie i inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Szacunkowy całkowity koszt wynosi 583,1 mln USD (2,271 mld zł). Dostawy mają rozpocząć się w 2026.