Jakub Link-Lenczowski, MILMAG: Rozwój czołgu podstawowego K2 stał się kluczowym projektem zarówno dla Republiki Korei, jak i Polski. Jakie kamienie milowe zostały już osiągnięte i jakie najważniejsze wyzwania stoją przed rozwojem K2PL?
Prezes Hyundai Rotem Europe, Jun Mo Seo: W ramach umowy ramowej podpisanej z Agencją Uzbrojenia w lipcu 2022 roku, do kwietnia 2024 roku Hyundai Rotem dostarczył 46 czołgów K2GF. Do końca 2025 roku dostarczymy łącznie 180 czołgów. Hyundai Rotem jest gotowy rozpocząć negocjacje w sprawie umowy wykonawczej na K2PL. Dołożymy wszelkich starań, by po sfinalizowaniu tej umowy i rozpoczęciu jej realizacji w tym roku, dostarczyć czołgi K2PL możliwie jak najszybciej. W Hyundai Rotem wierzymy, że projekt K2PL przyczyni się do bezpieczeństwa Polski i rozwoju krajowego przemysłu obronnego dzięki naszej współpracy w produkcji oraz obsłudze i remontach realizowanych w waszym kraju. Ta współpraca umożliwi Polsce w krótkim czasie osiągnięcie wiodącej roli w zakresie przemysłu czołgowego w Europie (Dwie kolejne tegoroczne dostawy czołgów K2).
Jeden z polskich czołgów K2GF (od prawej) zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w 2023
Wspólna produkcja K2 to jeden z głównych tematów. Czy mógłby nam Pan przekazać aktualne informacje na temat najnowszych wydarzeń w tej sprawie?
W projekcie K2PL kluczowy będzie transfer technologii i zastosowanie polskich rozwiązań w produkcji 500 czołgów K2PL w polskich firmach obronnych. Dzięki najnowocześniejszym liniom produkcyjnym i wyspecjalizowanemu personelowi, polski zakład, który będzie integratorem systemów, stworzy zoptymalizowane zdolności do produkcji czołgów. Hyundai Rotem dołoży wszelkich starań, aby w jak najkrótszym czasie rozwinąć zdolności produkcyjne i serwisowe w Polsce, dzięki czemu staniecie się europejskim centrum produkcyjno-serwisowym czołgów klasy K2PL (PGZ o produkcji czołgów K2PL w Polsce).
Koreański czołg K2 podczas symulacji namierzania celu w ruchu
Kolejne pytanie dotyczy współpracy z polskim przemysłem. Jakie polskie systemy mogą zostać lub zostaną wdrożone (np. BMS, BSL, radiotelefony, amunicja, optoelektronika, karabiny maszynowe itp.) na K2?
Hyundai Rotem prowadzi rozmowy techniczne dotyczące wdrożenia polskich rozwiązań w czołgu K2PL. Traktując priorytetowo wymagania Agencji Uzbrojenia i użytkowników końcowych, we współpracy z konsorcjum i innymi firmami z branży obronnej dokonamy przeglądu możliwości. Jesteśmy otwarci na różne rozwiązania. Projekt K2PL cieszy się dużym zainteresowaniem i wsparciem zarówno ze strony polskiego rządu i wojska, jak i rządu Korei. Naszym celem jest zapewnienie optymalnego rozwiązania uwzględniającego różne wymagania w zakresie transferu technologii, produkcji w Polsce, zastosowania krajowych rozwiązań, czy wdrażania najnowocześniejszych technologii odzwierciedlających trendy i doświadczenia z ostatnich konfliktów (WZM i Hyundai Rotem rozpoczęły konsultacje na temat obsługi czołgów K2GF).
Bojowy wóz inżynieryjny K600 CEV Rhino bazujący na podwoziu czołgu K1A1 podczas prezentacji pokonywania pola minowego (Korea Południowa zaoferowała Ukrainie czołgi saperskie K600)
Czy jest szansa na wdrożenie w K3 technologii, które będą wspólnie opracowywane przez Republikę Korei i Polskę?
We współpracy z naszym rządem kontynuujemy prace nad czołgiem podstawowym nowej generacji (NGMBT), którego ukończenie ma nastąpić pod koniec lat 30-tych. Aby stworzyć NGMBT, trzeba opracować szereg kluczowych technologii, które następnie muszą osiągnąć poziom gotowości technologicznej (TRL) 6 lub więcej, aby przejść do etapu rozwoju całych systemów. Rozwój najważniejszych technologii dla czołgu nowej generacji został zainicjowany przez Hyundai Rotem i koreański rząd w 2022 roku. Technologie te obejmują wodorowe ogniwa paliwowe, armatę dużego kalibru i wieże bezzałogowe. Planujemy rozwijać dodatkowe kluczowe technologie w różnych obszarach. Dzięki projektowi K2PL zamierzamy stopniowo rozszerzać współpracę z polskimi firmami obronnymi, koncentrując się na zdolnościach w zakresie produkcji i obsługi czołgów oraz na kluczowych technologiach głównych komponentów. Mamy nadzieję na współpracę także przy czołgu nowej generacji (Nowa koncepcja czołgu K3 od Hyundai Rotem).
Czołg podstawowy nowej generacji K3 (NGMBT) ma być uzbrojony w działo o zwiększonym kalibrze (130 mm), umieszczone w bezzałogowej wieży, oraz współpracować z szeregiem platform bezzałogowych, zarówno naziemnych jak i latających. Załoga będzie kontrolować systemy pojazdu z kapsuły chronionej pancerzem wzmocnionym systemem obrony aktywnej nowej generacji. K3 będzie wyposażony również w napęd nowej generacji. Czołg ma być również wpięty w przyszłe systemy sieciocentrycznego pola walki / Zdjęcie: HRC
Czy jest przestrzeń dla transferu technologii takich jak zawieszenie hydropneumatyczne czy przyszłościowy napęd hybrydowy do polskiego przemysłu, albo dla wspólnych prac nad power-packiem dla czołgów podstawowych nowej generacji?
Hyundai Motor Group dysponuje światowej klasy technologią w dziedzinie wodorowych ogniw paliwowych. W oparciu o tę wiedzę, aktualnie badamy zastosowanie w MBT nowej generacji elektrycznego układu napędowego działającego na wodorowych ogniwach paliwowych. Zakładamy, że w przyszłości będziemy mogli mówić o opracowaniu kluczowych technologii power-packa czołgu nowej generacji wykorzystującego elektryczny lub hybrydowy układ napędowy, a także o transferze tych technologii do Polski.
Żołnierze południowokoreańskiego 26. batalionu pancernego z 8. Dywizji Zmechanizowanej prezentują możliwości zawieszenia hydropneumatycznego swojego K2. Czołg został dostosowany do warunków terenowych panujących na Półwyspie Koreańskim, dlatego jego zawieszenie pozwala zarówno na pokonywanie trudnego terenu jak i oddawanie celnych strzałów na nierównym podłożu
Most szturmowy K1 AVLB wspiera czołgi K2 podczas pokonywania przeszkód takich jak rowy przeciwczołgowe lub małe wąwozy
W Polsce K2GF i K2PL będą współdziałać z czołgami M1 i Leopard 2. Czy mógłby pan podać jakieś informacje dotyczące interoperacyjności tych platform?
Hyundai Rotem dokłada wszelkich starań, aby zapewnić interoperacyjność K2 z innymi czołgami używanymi przez polskie wojsko. Zintegrowaliśmy polski system zarządzania walką (BMS) z czołgiem K2GF, spełniając wymagania waszej armii. Zainstalowaliśmy w czołgach system komunikacji stosowany przez Wojsko Polskie, co gwarantuje brak problemów w zakresie zgodności systemów. Dodatkowo czołg K2PL jest modyfikowany tak, aby oprócz amunicji koreańskiej mógł wykorzystywać standardową amunicję NATO z takich krajów jak Niemcy czy Stany Zjednoczone.
Czołg K2GF (w środku), obok Leopard 2PL (po lewej) oraz M1A1FEP Abrams (po prawej). Wszystkie pokazane pojazdy znajdują się już na stanie Wojska Polskiego, gdzie załogi przechodzą intensywne szkolenie
Czy K2PL będzie wyposażony w technologie opracowywane na potrzeby programu K3 (takie jak aktywna ochrona nowej generacji, „przezroczysty” pancerz, czy zdalne sterowanie)?
Koreański czołg podstawowy nowej generacji ma zostać dostarczony do końca lat 2030-tych. Planowane jest zastosowanie w nim wielu innowacyjnych technologii, a rozwój kluczowych komponentów przebiega etapami. Spodziewamy się, że gdy pod koniec lat 30-tych czołg podstawowy K2PL wejdzie w pierwszą fazę przeglądów strukturalnych, zostanie wyposażony w najnowsze technologie stosowane w pojazdach nowej generacji.
Koreańskie czołgi K2 są wspierane w polu przez wozy zabezpieczenia technicznego K1 ARV / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski
Polska jest gotowa opracować Kołowy Transporter Opancerzony nowej generacji (NKTO). Czy HRC złoży ofertę na taki projekt? Jeśli tak, która technologia może mieć kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu?
Hyundai Rotem jest jedynym oficjalnym producentem i dostawcą Kołowych Transporterów Opancerzonych w Korei. Do tej pory HRC dostarczyło armii Republiki Korei ponad 600 KTO. Niedawno pojazd K808 8×8 został wybrany na dostawy do Peru. Bazując na tym doświadczeniu, Hyundai Rotem opracował ponad 30-tonowy KTO 8×8 i zaprezentował jego prototyp na wystawie ADEX w Seulu w 2023 roku. Proponujemy Polsce projekt Nowego KTO w oparciu o ten pojazd. Łącząc zaawansowaną technologię układu napędowego opracowanego przez grupę specjalistów motoryzacyjnych Hyundaia z bogatym doświadczeniem Polski w operowaniu w warunkach bojowych i z technologiami ochrony pojazdu, możliwy będzie pomyślny rozwój NKTO. Jeśli ten projekt będzie kontynuowany w tym roku, wyprodukowane w Polsce pojazdy mogą trafić do polskiej armii już w 2028 roku (Południowokoreański KTO K808 8×8 zwyciężył w Peru, Umowa na nowe Kołowe Transportery Opancerzone Serwal).
Jakie bezzałogowe systemy lądowe mogą być kluczowe dla Wojska Polskiego w kontekście wsparcia K2 lub przyszłego transportera opancerzonego?
Bezzałogowe Pojazdy Kołowe (UGV) firmy Hyundai Rotem są obecnie używane przez armię południowokoreańską razem z kołowymi pojazdami opancerzonymi. Oprócz niezależnych operacji, UGV wykorzystywane są do wspólnych działań z załogowymi systemami takimi jak K2, transporter opancerzony czy transporter opancerzony nowej generacji (NG-APC). Biorąc pod uwagę ukraińskie doświadczenia z pola walki, szacuje się, że w przyszłości UGV będą wykorzystywane w misjach rozpoznawczych wysokiego ryzyka, takich jak wykrywanie i usuwanie min oraz wykrywanie i ochrona przed dronami. Przewidujemy, że do realizacji tych zadań platformy UGV będą wymagały odpowiedniego sprzętu specjalistycznego, jednostek napędowych zapewniających wysoką mobilność i moc podobną jak w pojazdach opancerzonych, magazynów energii o dużej pojemności oraz sieciowych systemów zarządzania polem walki. W przyszłości, dzięki takim technologiom, skuteczna taktyka operacyjna na polu walki wykorzystująca niezależne działania K2, transporterów opancerzonych i UGV, a także zintegrowane operacje sieciowe, przyczynią się do zwiększenia zdolności bojowych południowokoreańskich i polskich sił zbrojnych (Korea Płd. testuje robotycznego HR-Sherpa).
Data i rok urodzenia: 9 marca 1968
Miejsce urodzenia: Seul, Korea
Firma: Hyundai Rotem Europe
Ranga i pozycja: Prezes i dyrektor generalny HRE
(a także wiceprezes firmy Hyundai Rotem)
Edukacja
1987: Hongik University High School
1993: Mechanical Engineering, Inha University
Kariera
2023.7: Prezes i dyrektor generalny Hyundai Rotem Europe
2022.9: Lider Grupy Projektowej Poland w Hyundai Rotem
2020.1: Lider zespołu sprzedaży i marketingu zagranicznego w Hyundai Rotem
2019.8: Członek zespołu sprzedaży i marketingu zagranicznego w Hyundai Rotem
2009.2: Członek w projekcie Altay w Tucji w Hyundai Rotem
1992.2: Dołączył do Hyundai Rotem
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.