Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa ramowa na prawie 1400 bwp Borsuk

Agencja Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej i Huta Stalowa Wola (część Polskiej Grupy Zbrojeniowej) podpisały umowę na prawie 1400 bojowych wozów piechoty Borsuk wraz z wariantami specjalistycznymi.

28 lutego br., z udziałem wiceprezesa Rady Ministrów i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, została zawarta umowa ramowa na dostawy bojowych wozów piechoty Borsuk oraz wozów specjalistycznych opartych na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej (NBPWP Borsuk na testach w 15. BZ).

Zdjęcia: Leszek Chemperek/CO MON

Umowa, zawarta pomiędzy Agencją Uzbrojenia, reprezentującą Skarb Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, a konsorcjum firm w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) oraz Huta Stalowa Wola (HSW) ma na celu określenie zasad i warunków zawierania poszczególnych umów wykonawczych związanych z dostawą bojowych wozów piechoty (bwp) Borsuk oraz całej rodziny specjalistycznych pojazdów gąsienicowych opartych na Uniwersalnej Modułowej Platformie Gąsienicowej (UMPG) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

W efekcie zawartej umowy ramowej, na przestrzeni realizacji całego projektu, pozyskanych zostanie łącznie blisko 1400 pojazdów, z czego ponad 1000 mają stanowić bwp Borsuk. Pozostałe wozy specjalistyczne będą to: gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.

Szacowana wartość zamówień wykonawczych, przewidzianych do udzielenia na podstawie przedmiotowej umowy osiągnie kilkadziesiąt mld zł, natomiast dostawy pierwszych pojazdów wybranych typów planowane są już w latach 2024-2025.

Warto podkreślić, że bwp Borsuk stanowi zasadniczą odpowiedź na obecne i perspektywiczne potrzeby wojsk zmechanizowanych i będzie on w przyszłości dominującym rozwiązaniem w tym obszarze w Siłach Zbrojnych RP, a sam proces wymiany generacyjnej postsowieckich BWP-1 będzie wymagał intensyfikacji mocy produkcyjnych wykonawcy, celem jak najpilniejszego wzmocnienia potencjału obronnego Sił Zbrojnych RP.

Wicepremier poinformował także o zatwierdzeniu przez Radę Modernizacji Technicznej nowego projektu, który również zostanie powierzony Hucie Stalowa Wola:

Projekt przygotowania, potem produkcji bojowego wozu piechoty cięższego niż Borsuk. To będzie bojowy wóz piechoty, który będzie się składał z dwóch podstawowych elementów, a więc z podwozia Kraba, które jest produkowany tu, w HSW na licencji koreańskiej oraz z wieży, ze zdalnie sterowanego systemu wieżowego 30, który trafi do Borsuka, ale trafi także do tej wersji cięższej Borsuka. Ta cięższa wersja Borsuka będzie podstawowym wyposażeniem dla 18. Dywizji Zmechanizowanej, a więc będzie współpracować z Abramsami, które w już w tym roku znajdą się na wyposażeniu właśnie 1. Brygady Pancernej wchodzącej w skład 18. Dywizji Zmechanizowanej – powiedział szef MON.

Bojowy wóz piechoty Borsuk jest rozwijany od 2014 na podstawie umowy zawartej 24 października 2014 pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) a konsorcjum polskich podmiotów, którego liderem jest Huta Stalowa Wola, a w skład którego weszły: Ośrodek Badawczo Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM, Rosomak, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne z Dęblina (obecnie HSW), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne oraz Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej i Politechnika Warszawska.

Warto podkreślić, że 28 kwietnia 2022 zakontraktowane zostały dodatkowe cztery prototypy, które posłużą do przeprowadzenia sprawdzeń w otoczeniu systemowym. Wyniki tych badań będą miały wpływ na docelową konfigurację bwp Borsuk oraz rozwój wyrobu w ramach kolejnych transzy produkcyjnych. Zgodnie z zawartym porozumieniem, powyższe prototypy powinny trafić do Sił Zbrojnych RP do końca I połowy br.

Wykonawca prowadzi również prace związane z budową i rozwojem pojazdu eksperymentalnego na potrzeby całego projektu Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty (NBPWP), obejmującego także pozostałe pojazdy, oparte na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej. Pojazd ten posłuży do przetestowania kolejnych, innowacyjnych rozwiązań.

Bojowy wóz piechoty Borsuk, który został oparty na uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej (UMPG) wyposażony jest w Zdalnie Sterowany System Wieżowy 30 mm (ZSSW-30). Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, operator uzbrojenia oraz kierowca. Pojazd jest przeznaczony do transportu 6 żołnierzy w rejon pola walki, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony, jak również do realizacji zadań związanych ze wsparciem pododdziałów piechoty przy wykorzystaniu broni pokładowej. Pojazd, przy wykorzystaniu pokładowego systemu uzbrojenia, posiada możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych oraz innych obiektów wykorzystywanych przez przeciwnika, w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia.

Bojowy wóz piechoty Borsuk będzie stanowił również bardzo skuteczne narzędzie w zakresie współdziałania z pododdziałami czołgów rodziny K2, które wejdą na wyposażenie m.in. 16 Dywizji Zmechanizowanej. Pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością i zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, w tym przeszkód wodnych pływaniem, a także może być eksploatowany w różnych warunkach klimatycznych. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a pływania 8 km/h. Masa bojowa w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

Bardzo ważnym elementem bwp Borsuk jest wspomniany już, opracowany przez Hutę Stalowa Wola wraz z WB Electronics (część Grupy WB), Zdalnie Sterowany System Wieżowy ZSSW-30, którego główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S umożliwiająca prowadzenie ognia w trybie automatycznym i półautomatycznym, z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojenie pomocnicze, zintegrowane z wieżą, stanowi sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C. Dodatkowe uzbrojenie stanowi ponadto podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Borsuk ma szansę, a wierzę, że tak rzeczywiście będzie, stać się kolejnym znakiem firmowym HSW. Kolejnym, bo nie zapominamy o tym, że właśnie tu powstają tak chwalone Kraby i moździerze samobieżne Rak. I nie jest to przypadek. HSW łączy bowiem w sobie cechy, które pozwalają jej osiągać takie sukcesy. Podstawę stanowi dobra doświadczona załoga, która nie boi się wyzwań, a jednocześnie jest otwarta na nowe rozwiązania. Druga cecha to dobre zarządzanie spółką i jej potencjałem. To pozwoliło zbudować szerokie i zróżnicowane portfolio od sprzętu artyleryjskiego przez inżynieryjny aż po wspomnianego Borsuka. Po trzecie, co równie ważne, to miejsce gdzie dominuje wizja i patrzenie w przyszłość. Tylko tak można podejmować kolejne wyzwania, a takim jest niewątpliwie seryjna produkcja Borsuka – powiedział podczas uroczystości prezes Grupy PGZ, Sebastian Chwałek.

Dzisiejsza umowa jest kamieniem milowym w naszym rozwoju, wydarzeniem o wadze historycznej. To doniosła umowa przekraczająca dotychczasowe programy artyleryjskie Regina czy Rak realizowane przez HSW. Zapewnia Hucie Stalowa Wola pewną przyszłość na dekady. To nie tyko kolejny etap biznesowy, w którym materializują się postawione przed nami wyzwania, cele badawcze, pomysły konstrukcyjne czy potwierdzają wizje nowego uzbrojenia. Umowa ta to dla nas solidny krok w przyszłość technologiczną opartą o nową wiedzę i nowe doświadczenia zebrane przy tworzeniu tego pojazdu. Rozpoczyna także intensywny rozwój mocy produkcyjnych by sprostać potrzebom sformułowanym w dzisiejszej umowie ramowej. Borsuk jest efektem dobrej współpracy wielu świetnych inżynierów, technologów, konstruktorów i badaczy. Współpraca ta była bardzo inspirująca dla nas i naszych przyjaciół z konsorcjum. Ten nowoczesny wóz bojowy powstał także dzięki wsparciu ze strony MON oraz Agencji Uzbrojenia. Dziś dziękujemy także oficerom i żołnierzom, którzy nie szczędzili nam swojego konstruktywnego zainteresowania. Jesteśmy gotowi do produkcji seryjnej – zadeklarował prezes HSW, Jan Szwedo.

Na koniec warto dodać informację rzecznika prasowego Agencji Uzbrojenia ppłk. Krzysztofa Płatka, który poinformował, że jeszcze w tym roku AU planuje skierować do HSW zamówienie na wspomniany przez ministra Błaszczaka ciężki bojowy wóz piechoty, który ma powstać w oparciu o platformę K9 Thunder/Krab i wieżę ZSSW-30.

Na podstawie informacji prasowych

Galeria zdjęć:

Źródło: Polska Grupa Zbrojeniowa

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X