Przejdź do serwisu tematycznego

NBPWP Borsuk na testach w 15. BZ

Na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu odbyła się prezentacja nowego bojowego pływającego wozu piechoty Borsuk, który przechodzi aktualnie badania kwalifikacyjne.

14 listopada br. na strzelnicy czołgowej na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu odbyła się prezentacja nowego bojowego pływającego wozu piechoty (NBPWP) Borsuk, który przechodzi aktualnie badania kwalifikacyjne. W prezentacji uczestniczył m.in. wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak (NBPWP Borsuk rozpoczyna badania kwalifikacyjne).

Na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu odbyła się prezentacja nowego bojowego pływającego wozu piechoty Borsuk, który przechodzi aktualnie badania kwalifikacyjne

Prezentacja NBPWP Borsuk

Konsekwentnie modernizujemy wyposażenie Wojska Polskiego. Jednym z ważnych elementów tego procesu jest zastąpienie wysłużonych bojowych wozów pancernych nowymi pojazdami. Te nowe pojazdy muszą odznaczać się tym, że są z najwyższej półki. Tym, że są interoperacyjne ze sprzętem naszych sojuszników. Stąd też, nie przypadkiem, obok testowanego bojowego wozu pancernego Borsuk stoi amerykański Bradley. Zależy nam na tym, żeby ten sprzęt był interoperacyjny ze sprzętem sojuszników z NATO – powiedział Mariusz Błaszczak, wicepremier, minister obrony narodowej podczas spotkania z żołnierzami na poligonie w Orzyszu (Kolejne 4 bwp Borsuk zakontraktowane).

Cieszę się z tego, że właśnie tu, na poligonie w Orzyszu, ten sprzęt przechodzi testy. Zresztą to decyzja, którą podjąłem, polegająca na tym, że to żołnierze Wojska Polskiego testują ten sprzęt. Zamówiliśmy w kwietniu tego roku kolejne egzemplarze Borsuka. Będą stanowiły materiał do testów dla żołnierzy. Zależy nam na czasie, żeby jak najszybciej zastąpić zużyty sprzęt – sprzętem nowoczesnym. Mogliśmy zobaczyć jak sprawuje się Borsuk. Jest to niewątpliwie nowoczesny sprzęt, który jest produkowany przez polski przemysł zbrojeniowy. Z tego jesteśmy dumni. Zawsze pierwsze kroki kierujemy do krajowego przemysłu zbrojeniowego. W przyszłym roku zakładam, że po pozytywnym zakończeniu testów podpiszemy umowę ramową z Polską Grupą Zbrojeniową i Hutą Stalowa Wola dotyczącą seryjnej produkcji bwp Borsuk – mówił wicepremier (Wojskowe Zakłady Inżynieryjne oddziałem Huty Stalowa Wola).

Potrzeby Wojska Polskiego są bardzo duże. Znacząco przekraczają 1000 sztuk, a więc będzie to jeden z większych kontraktów zawartych z polskim przemysłem zbrojeniowym. Trzymam kciuki za wszystkich, którzy testują BWP Borsuk. Cieszę się z tego, że wozy testowane są właśnie tu, w północno-wschodniej Polsce. W przyszłości trafią właśnie do 16. Dywizji Zmechanizowanej, w pierwszej kolejności do 15. Brygady Zmechanizowanej – zaznaczył szef MON.

Podczas pobytu na poligonie w Orzyszu wicepremier podkreślił, że w ramach modernizacji wyposażenia Borsuki będą podstawowym sprzętem w 15. Brygady Zmechanizowanej obok zamówionych z Korei Południowej czołgów K2. – To jest właśnie ten format, który przystosowany jest do warunków geograficznych, w jakich przyszło operować wojskom z 16. Dywizji – zaznaczył wicepremier M. Błaszczak.

Szef MON przypomniał także, że już w przyszłym roku do 18. Dywizji Zmechanizowanej trafią nowoczesne czołgi Abrams. – Te działania podejmujemy z rozwagą i rozmysłem. Jesteśmy przygotowani również finansowo na to, żeby proces wzmacniania polskich sił zbrojnych przebiegał bardzo dynamicznie. Przyszłoroczny budżet zakłada 3% PKB na obronność, a jeszcze dodatkowe finansowanie będziemy czerpać z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych zasilany przez BGK – powiedział.

Badania NBPWP Borsuk

Badania kwalifikacyjne nowego bojowego pływającego wozu piechoty Borsuk, realizowane są zarówno na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS), jak i na ośrodkach szkolenia poligonowego. Prowadzone obecnie w ramach pierwszego etapu badań, testy poznawcze na potrzeby żołnierzy 16. Dywizji Zmechanizowanej, która będzie pierwszym odbiorcą tych wozów w Siłach Zbrojnych RP, mają na celu zapoznanie przyszłych użytkowników z pojazdem pod kątem jego funkcjonalności oraz możliwości terenowych i ogniowych, a także specyfiką wykorzystania nowego systemu uzbrojenia w działaniach pododdziałów zmechanizowanych. Dodatkowo żołnierze będą mogli zgłosić uwagi i spostrzeżenia w zakresie potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian podnoszących funkcjonalności NBPWP Borsuk.

To właśnie pierwszy etap badań kwalifikacyjnych ma zweryfikować zdolności NBPWP Borsuk pod kątem dzielności terenowej i w zakresie pokonywania głębokich przeszkód wodnych, możliwości ogniowych oraz odporności balistycznej i przeciwminowej. Zaplanowany natomiast etap drugi, który stanowi tylko element badań uzupełniających, będzie wiązał się ze sprawdzeniami systemów teleinformatycznych.

Badania wozu prowadzone są przez Grupę Testującą z Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, pod nadzorem Komisji Badań Kwalifikacyjnych, w skład której wchodzą przedstawiciele: Agencji Uzbrojenia, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Departamentu Innowacji Ministerstwa Obrony Narodowej, 15. Brygady Zmechanizowanej, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Huty Stalowa Wola (HSW).

Pozytywne zakończenie badań umożliwi rozpoczęcie procesu negocjacji w sprawie uruchomienia produkcji seryjnej i zakontraktowania dostaw NBPWP Borsuk dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Warto podkreślić, że to właśnie NBPWP Borsuk stanowi zasadniczą odpowiedź na obecne i perspektywiczne potrzeby wojsk zmechanizowanych i będzie on w przyszłości dominującym rozwiązaniem w tym obszarze w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Wraz z rozwojem struktur i liczebności wojska, niezależnie od ewentualnego wdrożenia ciężkich bojowych wozów piechoty na potrzeby 18. Dywizji Zmechanizowanej, przyszłe potrzeby w zakresie dostaw NBPWP Borsuk znacząco przekraczają 1000 wozów, a sam proces wymiany generacyjnej postsowieckich BWP-1 będzie wymagał intensyfikacji mocy produkcyjnych wykonawcy, celem jak najpilniejszego wzmocnienia potencjału obronnego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (AS21 Redback testowany w Żelaznej Dywizji).

NBPWP Borsuk – owoc polskiego przemysłu

NBPWP Borsuk jest rozwijany na podstawie umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBIR) a konsorcjum polskich podmiotów, którego liderem jest wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola. Warto podkreślić, że 28 kwietnia br. zakontraktowane zostały dodatkowe cztery prototypy, które posłużą do przeprowadzenia sprawdzeń w otoczeniu systemowym, wyniki których z kolei przełożą się na implementację usprawnień w docelowej konfiguracji NBPWP Borsuk oraz rozwoju wyrobu w ramach kolejnych transzy produkcyjnych.

Warto nadmienić w tym miejscu, że wykonawca prowadzi również prace nad budową i rozwojem pojazdu eksperymentalnego na potrzeby całego projektu Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty, obejmującego także pozostałe pojazdy, które będą oparte na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej (UMPG). Pojazd ten posłuży do przetestowania kolejnych innowacyjnych i alternatywnych rozwiązań, mogących w przyszłości znaleźć zastosowanie w pozostałych pojazdach opartych na platformie UMPG.

NBPWP Borsuk składa się z uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej (UMPG) i zdalnie sterowanego systemu wieżowego (ZSSW). Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, operator uzbrojenia oraz kierowca. Pojazd jest przeznaczony do transportu 6 żołnierzy w rejon pola walki, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony, jak również do realizacji zadań związanych ze wsparciem pododdziałów piechoty przy wykorzystaniu broni pokładowej. Pojazd, przy wykorzystaniu pokładowego systemu uzbrojenia, posiada możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych oraz innych obiektów wykorzystywanych przez przeciwnika, w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia.

Zdjęcia: Leszek Chemperek/CO MON

NBPWP Borsuk będzie stanowił również bardzo skuteczne narzędzie w zakresie współdziałania z pododdziałami czołgów rodziny K2, które wejdą na wyposażenie m.in. 16. Dywizji Zmechanizowanej. Pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością i zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, w tym przeszkód wodnych pływaniem, a także może być eksploatowany w różnych warunkach klimatycznych. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a pływania 8 km/h. Masa bojowa w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

Bardzo ważnym elementem NBPWP Borsuk jest wspomniany już, opracowany przez Hutę Stalowa Wola. wraz z WB Electronics, zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, którego główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S umożliwiająca prowadzenie ognia w trybie automatycznym i półautomatycznym, z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojenie pomocnicze zintegrowane z wieżą stanowi sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C. Dodatkowe uzbrojenie stanowi natomiast podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR, a warto dodać, że planowane jest także uruchomienie prac mających na celu umożliwienie stosowania innych typów pocisków (Umowa na ZSSW-30 podpisana).

Galeria zdjęć:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Wodowanie HMS Glasgow

W stoczni BAE Systems Govan zwodowano pierwszą z ośmiu fregat rakietowych typu 26 City, przyszłą HMS Glasgow, budowaną w ramach programu GCS dla…

Próby z AM-35 na przyszłym niszczycielu min ORP Mewa

W dniach od 12 do 22 listopada na pokładzie niszczyciela min projektu 258 zamontowana była automatyczna armata AM-35 wchodząca w skład Okrętowego Systemu Uzbrojenia OSU-35K.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X