Przejdź do serwisu tematycznego

Premiera tureckiego Otokar Arma II

Turecka spółka Otokar Automativ (część Koç Group) zaprezentowała prototyp nowego kołowego bojowego wozu piechoty Arma II w układzie napędowym 8×8.

31 stycznia br. turecka spółka Otokar Automativ (część Koç Group) zaprezentowała prototyp nowego kołowego bojowego wozu piechoty Arma II w układzie napędowym 8×8. Jest to następca pojazdów pierwszej generacji wprowadzonych do sprzedaży w 2010, które trafiły na wyposażenie sił zbrojnych Bahrajnu oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a zainteresowanie nimi wyraził Azerbejdżan.

Arma II / Zdjęcie: Otokar Automativ

Kołowy bojowy wóz piechoty Arma II 8×8 został opracowany przez zespół badawczo-rozwojowy spółki Otokar Automativ z uwzględnieniem zagrożeń asymetrycznych często spotykanych w konfliktach w różnych regionach geograficznych, oprócz klasycznych warunków bojowych. Według producenta, Arma II ma oferować najwyższą na świecie ochronę balistyczną, przeciwminową i przeciw improwizowanych ładunkom wybuchowych (IED) w swojej klasie, wraz z optymalnymi zdolnościami terenowymi (niemniej nie podano dokładnego stopnia ochrony – przyp. red.)

Masa bojowa ma wynosić aż 40 t (dla porównania Arma pierwszej generacji w wersji w układzie 8×8 – 30 t), a pojazd ma być napędzany 12,7-litrowym silnikiem wysokoprężnym Ford Otosan Ecotorq o mocy 720 KM (530 kW) sprzężonym z nieujawnioną skrzynią biegów krajowej produkcji, co zapewnia prędkość maksymalną na drodze do 105 km/h i zasięg jazdy do 700 km. Ma to również zapewnić wystarczający zapas mocy i masy do integracji ciężkich systemów uzbrojenia o kalibrze do 120 mm oraz zwiększenia ochrony załogi, dzięki modułowej konstrukcji. Opcjonalnie będzie oferowany krajowy silnik o podobnych parametrach. Co ciekawe, wszystkie cztery osie są skrętne.

W zaprezentowanej konfiguracji kbwp, pojazd ma mieć 2-3 osobową załogę i transportować do 7-8 żołnierzy desantu (w wersji transportera piechoty: 2 osobowa załoga i do 10 żołnierzy desantu). Wyposażono go w bezzałogową wieżę z średniokalibrową armatą automatyczną (dla Arma pierwszej generacji w ofercie jest wieża Korhan z 35-mm armatą automatyczną, Mizrak 25 mm lub Nefer). Pojazd ma 8,5 m długości, 3,4 m szerokości, 2,5 m wysokości oraz 0,45 m prześwitu. Otokar Automativ deklaruje, że może rozpocząć produkcję seryjną pojazdów tak szybko, jak to tylko możliwe. Prototyp przeszedł próby terenowe, podczas których przejechał ok. 6000 km.

Dyrektor generalny Otokar Automativ , Serdar Görgüç, powiedział:

Opracowaliśmy Arma II jako model nowej generacji o większych możliwościach, podążając śladami Arma, doświadczonego członka rodziny pojazdów i odzwierciedlając doświadczenia terenowe, które zdobyliśmy, opracowaliśmy go jako pojazd opancerzony. Arma jest dziś uważana za jeden z wiodących na świecie bojowych pojazdów opancerzonych w swojej klasie. Przez ponad 10 lat zdobyliśmy unikalną wiedzę z Arma. Dziś ponad 500 pojazdów rodziny Arma 6×6 i 8×8 jest wykorzystywanych do różnych zadań w różnych krajach świata. Ponadto Arma przeszła rygorystyczne testy różnych użytkowników w wielu regionach świata, od bagien po pustynie, od intensywnych warunków zimowych po klimaty równikowe. Liczba pojazdów opancerzonych 8×8 na świecie, które zdobyły te doświadczenia w tak krótkim czasie i osiągnęły takie liczby w sprzedaży, jest bardzo ograniczona. W naszych wysiłkach na rzecz rozwoju Arma II uwzględniliśmy dane uzyskane przez naszych użytkowników w rzeczywistych warunkach użytkowania, informacje zwrotne od naszych użytkowników oraz doświadczenia, które zdobyliśmy podczas produkcji.

Jak dodał:

Oferujemy Arma II z dwoma różnymi opcjami silnika, z których jedna jest krajowa. Wykonaliśmy wszystkie badania i kwalifikacje zarówno dla silników, jak i zespołów napędowych. Realizując inwestycje infrastrukturalne własnymi siłami, doprowadziliśmy, że Arma II jest gotowy do masowej produkcji z dwoma różnymi opcjami silnikowymi. Będziemy uwzględniać preferencje naszych użytkowników; jednak naszym priorytetem będzie zapewnienie opłacalności, ciągłości dostaw i korzystnych usług wsparcia dożywotniego dla naszych użytkowników z krajowym pakietem napędowym. Ponadto cel, który chcemy osiągnąć, korzystając z krajowych silników, jest to krajowy rozwój i kwalifikacja silników podobnej klasy dostarczanych już z zagranicy, z krajowymi możliwościami i rozwiązaniami, a tym samym eliminowanie zależności od zagranicy.

Źródło: Otokar Automativ

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X