Przejdź do serwisu tematycznego

Korea Płd. testuje robotycznego HR-Sherpa

Południowokoreańska spółka Hyundai Rotem dostarczyła rodzimym wojskom lądowym na testy dwa bezzałogowe pojazdy bazujące na zmodyfikowanym HR-Sherpa.

7 lipca południowokoreańska spółka Hyundai Rotem dostarczyła rodzimym wojskom lądowym (Daehanminguk Yuk-gun) na 6-miesięczne testy dwa autonomiczne, wielozadaniowe bezzałogowe pojazdy kołowe klasy MPUGV (Multi-Purpose Unmanned Ground Vehicle), bazujące na zmodyfikowanym HR-Sherpa. Pojazdy zamówiła w listopadzie ub. r. południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) (Korea przetestuje AS21 Redback).

Południowokoreańska spółka Hyundai Rotem dostarczyła rodzimym wojskom lądowym na testy dwa bezzałogowe pojazdy bazujące na zmodyfikowanym HR-Sherpa / Zdjęcie: Hyundai Rotem

Pojazdy spełniły 25 rygorystycznych wymogów, takich jak prędkość maksymalna, pokonywanie wzniesień czy zasięg jazdy. Pakiet obejmuje wsparcie logistyczne i szkoleniowe. Program testowy ma na celu przyspieszoną ocenę zastosowań i perspektywy dla tego typu platform w siłach zbrojnych (Bezzałogowy Jaguar w izraelskiej armii).

Demonstrator technologii HR-Sherpa zadebiutował podczas wystawy Robot World, która odbyła się 10-13 października 2018 w hali wystawienniczej Kintex w Goyang. Później udoskonalony prototyp prezentowano na obchodach 72. rocznicy powstania sił zbrojnych Republiki Korei w dowództwie wojsk specjalnych w Incheon (25 września 2019), następnie 12. targach lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu (15 października 2019) czy targach UMEX w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (23-25 lutego 2020).

W międzyczasie, 5 listopada 2019, południowokoreańska spółka telekomunikacyjna KT ogłosiła nawiązanie współpracy z Hyundai Rotem w zakresie dostosowania łączności HR-Sherpa do sieci 5G na potrzeby nie tylko rynku wojskowego, ale i cywilnego (Premiera Rheinmetall Mission Master XT).

HR-Sherpa ma długość 2,4 metra, szerokość 1,5 m, wysokość 0,9 m, prześwit 300 mm oraz masę poniżej 1800 kg, z czego 600 kg to jego ładowność (ładunki są transportowane w skrzyni ładunkowej w tylnej części). Pojazdy wyposażono w napęd elektryczny, złożony z baterii litowo-jonowych chłodzonych wodą. W każdym z bezpowietrznych kół umieszczony silnik elektryczny. Zapewnia to prędkość do 30 km/h na drodze lub 10 km/h w terenie i czas pracy od 6 do 12 godzin (w zależności od prędkości jazdy). Pojazd może pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%.

Pojazd wyposażono w kamery dzienne i nocne służące do jazdy oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Hyundai Wia RCWS. Obraz z kamer pojazdu jest przesyłany poprzez dwukierunkowe łącze wymiany danych w czasie rzeczywistym do stacji kontrolnej operatora. System sterowania oferuje kilka trybów jazdy, w tym zdalne sterowanie, podążanie za innym pojazdem lub człowiekiem, poruszanie się w konwoju czy jazda autonomiczna według wskazanych punktów orientacyjnych.

Pojazd może pełnić zadania patrolowe, zwiadowcze, wsparcia ogniowego, logistyczne, ewakuacji medycznej (MEDEVAC) czy szeroko pojęte misje związane z bezpieczeństwem infrastruktury i granic (Hanwha pracuje nad bronią laserową).

Warto zauważyć, że raptem 22 kwietnia br. inna lokalna spółka, Hanwha Defense, informowała o zakończeniu prac badawczo-rozwojowych nad prototypem bezzałogowego pojazdu rozpoznawczego USV 6×6 (Unmanned Surveillance Vehicle) na zlecenie rządowej agencji do spraw obronnych ADD (Agency for Defense Development) i wspomnianej agencji DAPA (Hanwha zakończyła prace nad bezzałogowym USV 6×6).

Wideo: Yoo Yong-won TV

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X