10 listopada niemiecka spółka Rheinmetall poinformowała, że bezzałogowy pojazd transportowy Mission Master (MM) UGV weźmie udział w dwuletnim programie testowym królewskich niderlandzkich wojsk lądowych (Koninklijke Landmacht) o kryptonimie Future Manoeuvre Elements. Próby zrealizuje pododdział robotów i systemów autonomicznych (RAS, Robot and Autonomous Systems) w 13. Lekkiej Brygadzie, która ma już doświadczenie z takimi platformami.
Rheinmetall Mission Master UGV wyposażono w pojedyncze urządzenie laserowo-radarowe (lidar) LADAR 3D z przodu i LADAR 2D z tyłu oraz dwie kamery pokrywające obszar z przodu i z tyłu. Istnieje możliwość dodania kamer bocznych, zwiększających pole widzenia dla operatora do 360 stopni oraz dodatkowego radaru. Do nawigacji i komunikacji wykorzystywane są dwa odbiorniki satelitarne, nawigacja zliczeniowa i cyfrowa mapa obszaru, gdzie ma działać. Przy masie własnej 750 kg pojazd ma ładowność 500 kg (lub 400 kg w celu zachowania pływalności). Dlatego też mogą być transportowane drogą powietrzną / Zdjęcie: Rheinmetall
Program ma na celu opracowanie koncepcji wykorzystania operacyjnego autonomicznych i półautonomicznym platform lądowych. Zamówiony przez Holendrów pojazd Mission Master został dostarczony w listopadzie br. Co ciekawe, prototyp MM w wersji Cargo przechodził już wstępne próby w Niderlandach, a także w Szkocji. Teraz próby będą kontynuowane w kooperacji z przedsiębiorstwami, centrami badawczymi i politechnikami. Głównym partnerem brygady będzie spółka Rheinmetall Defence Nederland z siedzibą w Ede, na wschód od Utrechtu.
W 2019 wspomniana 13. Brygada Lekka testowała dwa egzemplarze estońskiej bezzałogowej samobieżnej platformy transportowej THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System), dostarczonych przez spółkę Milrem Robotics. Cztery kolejne roboty tego typu zamówiono 29 września br. (Niderlandy i Estonia kupują THeMIS, 2020-09-29).
Dostarczenie MM siłom zbrojnym Niderlandów to kolejny sukces programu rozwojowego bezzałogowej platformy, po tym jak cztery pojazdy zamówiła pod koniec 2019 Wielka Brytania z dostawami zrealizowanymi w kwietniu br. na potrzeby programu Robotic Platoon Vehicle (Rheinmetall Mission Master dla Wielkiej Brytanii, 2020-04-17).
27 lutego br. Poinformowano z kolei, że niemiecka spółka weszła do australijskiego programu autonomicznego robota bojowego o kryptonimie ACW (Autonomous Combat Warrior), w którym wykorzystanie zostaną doświadczenia zdobyte przy opracowaniu i rozwijaniu platformy Mission Master UGV (Rheinmetall w programie autonomicznego robota bojowego, 2020-02-29).
Opis
Prototyp Mission Master UGV (Unmanned Ground Vehicle) został zaprezentowany targów obronnych IDEX 2017 w Abu Zabi. Powstał na podwoziu kanadyjskiego załogowego, zdolnego do pływania pojazdu Argo Avenger 750 EFI 8×8, gdzie silnik benzynowy zastąpiono elektrycznym i dodano ogniwa litowo-jonowe, zapewniające 8-godzinną ciągłość pracy. Podczas targów Eurosatory 2018 w Paryżu zaprezentowano udoskonaloną wersję bezzałogowca w roli pojazdu ewakuacji medycznej (Eurosatory 2018: Seryjny MM UGV, 2018-06-24).
Rheinmetall w kolejnym roku rozwijał swoją platformę do nowych zadań. W marcu 2019 podczas konferencji Ammunition Capability Demonstration 2019 w Kapsztadzie, lokalny oddział koncernu zaprezentował wariant bojowy pojazdu o nazwie Mission Master Protection, przenoszący dwie wyrzutnie Thalesa dla 70-mm pocisków rakietowych (kierowanych i niekierowanych). Z kolei na kieleckim MSPO 2019, we współpracy z Grupą WB, zaprezentowano wariant z 6-tubową wyrzutnią amunicji krążącej Warmate-TL (Tube Launch) (Rakietowy MM UGV, 2019-03-20; MSPO2019: MM UGV z Warmate-TL, 2019-09-04).