24 czerwca czeski Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Amunicji (Vojenský technický ústav výzbroje a munice, VTÚVM) ze Slavičína w kraju zlińskim poinformował w mediach społecznościowych o przekazaniu wojskom lądowym czeskich sił zbrojnych (Pozemní síly, Armáda České republiky, AČR) pierwszych rozpoznawczych platform bezzałogowych UGV-Pz (Czesi wybrali ahs CAESAR, 2020-06-04).
Zgodnie z opublikowanymi fotografiami, konsorcjum VTÚVM i VOP CZ przekazało czeskiej armii dwa egzemplarze rozpoznawczych platform bezzałogowych UGV-Pz
Formalne przekazanie sprzętu wojskowego nastąpiło 17 czerwca. Pojazd powstał w oparciu o bezzałogową platformę transportową Taros V2 6×6 i został wyposażony w urządzenia radiolokacyjne i elektrooptyczne oraz czujniki. Bezzałogowiec może funkcjonować w temperaturach od -25 do +44 st. C i poruszać się w trudnym terenie. Stacja kontroli naziemnej jest obsługiwana przez trzech żołnierzy: dowódcę systemu i operatorów platformy oraz rozpoznania. UGV-Pz może być transportowany przyczepą holowaną za pomocą lekkiego pojazdu opancerzonego Iveco LMV 4×4 (Czeski Mustang, 2019-10-17).
UGV-Pz powstał w ramach realizowanego na zlecenie ministerstwa obrony Czech od 13 marca 2017 do 31 grudnia 2019 projektu modułowego, naziemnego systemu rozpoznawczego. Na realizację projektu przeznaczono 81 878 CZK (13 656,50 zł). Uczestnikami projektu były VTÚVM oraz spółka VOP CZ. Celem projektu było opracowanie bezzałogowca do realizacji zadań rozpoznania, obserwacji, wskazywania celów i rozpoznania pola walki (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition And Reconnaissance, ISTAR) w ramach celów i zdolności dla AČR, opracowanych w latach 2013-2017.
Pojazdom towarzyszy przenośna stacja kontroli naziemnej, która jest obsługiwana przez trzech żołnierzy. / Zdjęcia: Pavel Novotný, Vojenský technický ústav
Bazowy Taros V2 6×6 został zaprezentowany w grudniu 2014 i powstał w kooperacji spółek VOP CZ z centrum robotycznym CAFR (Centre for Advanced Field Robotics) i Uniwersytetem Obrony (Univerzita obrany) z Brna. Pojazd ma 4,4 m długości, 2,5 m szerokości i 2,8 m wysokości. Masa to około 1400 kg. Dzięki modułowej konstrukcji może zostać zabudowany do różnych funkcji.
Każde z kół pojazdu jest napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 10 kW. W przypadku awarii lub uszkodzenia jednego z nich, może zostać łatwo zdemontowany wraz z kołem przez operatora i wymieniony na zapasowy zestaw. Silniki są zasilane akumulatorami, które są ładowane za pomocą ładowarki typu ND 6050D z silnikiem spalinowym w module 2x2E.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.