24 listopada br. niemiecka spółka Rheinmetall Defence zaprezentowała rozpoznawczo-bojowy wariant autonomicznego, bezzałogowego pojazdu transportowego Mission Master A-UGV (Autonomous – Unmanned Ground Vehicle). Pojazd otrzymał nazwę Mission Master – Armed Reconnaissance i zamysłem było stworzenie platformy, która zwiększy świadomość sytuacyjną drużyn piechoty i zapewni im wsparcie ogniowe.

Mission Master Armed Reconnaissance wyposażono w moduł rozpoznawczy z czujnikami oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 7,62-mm karabinem maszynowym

Mission Master Armed Reconnaissance wyposażono w moduł rozpoznawczy z czujnikami oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 7,62-mm karabinem maszynowym

Pojazd wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Rheinmetall Fieldranger z 7,62-mm karabinem maszynowym, który nie działa autonomicznie i rażenie celów odbywa się w pełnej kontroli operatora pojazdu. Niemniej sama platforma porusza się autonomicznie i została wyposażona w moduł rozpoznawczy, złożony z czujników optoelektronicznych pracujących w podczerwieni (EO/IR), radaru obserwacyjnego oraz kamer zapewniających 360-stopniowy zakres pokrycia, dalmierz laserowy oraz wskaźnik laserowy do identyfikacji potencjalnego zagrożenia.

Aby zwiększyć zasięg obrazowania, czujniki przenoszone w module rozpoznawczym mogą być wyniesione w górę na 3,5-metrowym rozsuwanym maszcie

Aby zwiększyć zasięg obrazowania, czujniki przenoszone w module rozpoznawczym mogą być wyniesione w górę na 3,5-metrowym rozsuwanym maszcie

Aby zwiększyć zasięg obrazowania, czujniki mogą być wyniesione w górę na 3,5-metrowym rozsuwanym maszcie z mechanizmem przechylania. Do transportu na pokładzie śmigłowca, takiego jak CH-53 czy CH-47 (które w najnowszych odmianach są oferowane niemieckim siłom zbrojnym – przyp. red.), maszt jest chowany. Ponadto, otwarta architektura modułu rozpoznawczego pozwala na zintegrowanie go z dowolnie wybraną przez klienta radiostacją, a dwukierunkowe łącze danych pozwala na wymianę informacji z dowództwem oraz innymi pojazdami bezzałogowymi.

Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą pakietu zestawu autonomicznego Rheinmetall PATH (A-kit), który dzięki umieszczonym na platformie czujnikom steruje nią odciążając operatora od większości czynności. Operator zachowuje jednak pełną kontrolę za pomocą tabletu, smartwatcha czy mobilnej naziemnej stacji kierowania, zaprojektowanego dla systemu Rheinmetall Argus lub z oprogramowaniem Rheinmetall zainstalowanym w dowolnym systemie zarządzania polem walki (BMS). Oprogramowanie pozwala na wykonywanie w pełni zautomatyzowanym manewrów, takich jak podążanie za innym pojazdem lub człowiekiem, poruszanie się w konwoju czy autonomiczne tryby nawigacji z cyberochroną, wybierające najlepsze ścieżki do pokonania wyznaczonej trasy z punktu A do B.

Rheinmetall zaprezentował nagranie wideo, na którym cztery pojazdy Mission Master w wersjach rozpoznawczo-bojowejArmed Reconnaissance oraz bazowej transportowej wspierają drużynę piechoty / Film i zdjęcia:  Rheinmetall Defence

Prototyp Mission Master został zaprezentowany targów obronnych IDEX 2017 w Abu Zabi. Powstał na podwoziu kanadyjskiego załogowego, zdolnego do pływania pojazdu Argo Avenger 750 EFI 8×8, gdzie silnik benzynowy zastąpiono elektrycznym i dodano ogniwa litowo-jonowe, zapewniające 8-godzinną ciągłość pracy. Podczas targów Eurosatory 2018 w Paryżu zaprezentowano udoskonaloną wersję bezzałogowca w roli pojazdu ewakuacji medycznej (Eurosatory 2018: Seryjny MM UGV, 2018-06-24).

Rheinmetall w kolejnym roku rozwijał swoją platformę do nowych zadań. W marcu 2019 podczas konferencji Ammunition Capability Demonstration 2019 w Kapsztadzie, lokalny oddział koncernu zaprezentował wariant bojowy pojazdu o nazwie Mission Master Protection, przenoszący dwie wyrzutnie Thalesa dla 70-mm pocisków rakietowych (kierowanych i niekierowanych). Z kolei na kieleckim MSPO 2019, we współpracy z Grupą WB, zaprezentowano wariant z 6-tubową wyrzutnią amunicji krążącej Warmate-TL (Tube Launch) (Rakietowy MM UGV, 2019-03-20; MSPO2019: MM UGV z Warmate-TL, 2019-09-04).

10 listopada br. poinformowano, że bazowy Mission Master w wersji transportowej weźmie udział w dwuletnim programie testowym królewskich niderlandzkich wojsk lądowych (Koninklijke Landmacht) o kryptonimie Future Manoeuvre Elements (Mission Master na próby do Niderlandów, 2020-11-11).