16 kwietnia niemiecki Rheinmetall Group poinformował, że Wielka Brytania zamówiła cztery bezzałogowe pojazdy transportowe Mission Master (MM) UGV na potrzeby programu Robotic Platoon Vehicle. Program ma na celu określenie stopnia, w jakim bezzałogowe pojazdy mogą zwiększyć skuteczność i możliwości spieszonej piechoty na poziomie plutonu.
Mission Master UGV wyposażono w pojedyncze urządzenie laserowo-radarowe LADAR 3D z przodu i LADAR 2D z tyłu oraz dwie kamery, pokrywające obszar z przodu i z tyłu. Istnieje możliwość dodania kamer bocznych, zwiększających pole widzenia dla operatora do 360° oraz dodatkowego radaru. Do nawigacji i komunikacji wykorzystywane są dwa odbiorniki satelitarne, nawigacja inercyjna i cyfrowa mapa obszaru, gdzie ma działać. Przy masie własnej wynoszącej 750 kg, pojazd ma ładowność maksymalną 500 kg (niecałe 400 kg z zachowaniem możliwości pływania). Bezzałogowce mogą być przenoszone drogą powietrzną / Zdjęcie: Rheinmetall Group
Cztery Mission Master UGV – Cargo zostaną dostarczone zamawiającemu jeszcze wiosną 2020. Oprócz samych bezzałogowców, ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii zamówiło dwa zestawy ram transportowych, których montaż trwa 60 sekund, dzięki uniwersalnej magistrali komunikacyjnej CAN na zasadzie plug-and-play. Zamówienie, które zostało złożone pod koniec 2019, obejmuje również szkolenia i wsparcie serwisowe, a także części zamienne.
Pojazdy zostaną dostarczone przez spółkę Rheinmetall Canada, przy czym spółka joint venture Rheinmetall BAE Land Systems (RBLS) będzie świadczyć usługi wsparcia na miejscu jako partner programu. RBLS powstała w pierwszej połowie 2019 i ma za zadanie rozwijać partnerstwo z niemieckim Rheinmetallem na terytorium Wielkiej Brytanii (Rheinmetall i BAE łączą siły, 2019-01-21).
Miesiąc wcześniej, 16 marca działające przy brytyjskim resorcie obrony laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) zamówiło pięć bezzałogowców, w tym trzy kołowe HORIBA MIRA Viking 6×6 i dwa gąsienicowe QinetiQ Titan w programie naziemnych, autonomicznych bezzałogowych robotów JTARR (Joint Tactical Autonomous Resupply and Replenishment) (Brytyjczycy przetestują lądowe bezzałogowce, 2020-03-17).
Opis
Prototyp Mission Master UGV (Unmanned Ground Vehicle) został zaprezentowany targów obronnych IDEX 2017 w Abu Zabi. Powstał na podwoziu kanadyjskiego załogowego, zdolnego do pływania pojazdu Argo Avenger 750 EFI 8×8, gdzie silnik benzynowy zastąpiono elektrycznym i dodano ogniwa litowo-jonowe, zapewniające 8-godzinną ciągłość pracy. Podczas targów Eurosatory 2018 w Paryżu zaprezentowano udoskonaloną wersję bezzałogowca w roli pojazdu ewakuacji medycznej (Eurosatory 2018: Seryjny MM UGV, 2018-06-24).
Rheinmetall w kolejnym roku rozwijał swoją platformę do nowych zadań. W marcu 2019 podczas konferencji Ammunition Capability Demonstration 2019 w Kapsztadzie, lokalny oddział koncernu zaprezentował wariant bojowy pojazdu o nazwie Mission Master Protection, przenoszący dwie wyrzutnie Thalesa dla 70-mm pocisków rakietowych (kierowanych i niekierowanych). Z kolei na kieleckim MSPO 2019, we współpracy z Grupą WB, zaprezentowano wariant z 6-tubową wyrzutnią amunicji krążącej Warmate-TL (Tube Launch) (Rakietowy MM UGV, 2019-03-20; MSPO2019: MM UGV z Warmate-TL, 2019-09-04).
Jednak na pierwszy sukces Rheinmetalla trzeba było czekać dopiero do 2020. 27 lutego poinformowano, że spółka weszła do australijskiego programu autonomicznego robota bojowego o kryptonimie ACW (Autonomous Combat Warrior), w którym wykorzystanie zostaną doświadczenia zdobyte przy opracowaniu i rozwijaniu platformy Mission Master UGV (Rheinmetall w programie autonomicznego robota bojowego, 2020-02-29).