27 kwietnia br. Siły Obronne Izraela (Cahal) zaprezentowały opracowaną wspólnie ze spółką IAI (Israel Aerospace Industries) i wchodzącą w jej skład Elta Systems, bojową, bezzałogową półautonomiczną platformę Jaguar, przeznaczoną do ochrony granic. Robot trafił na testy na południową granicę ze Strefą Gazy (Z-MAG dla Izraela).
Siły Obronne Izraela zaprezentowały opracowany przez spółkę IAI bojową, bezzałogową półautonomiczną platformę Jaguar, przeznaczoną do ochrony granic / Zdjęcie: Cahal
Jaguar został podporządkowany 143. Dywizji Fire Fox (wcześniej znanej jako Dywizja Gaza), wchodzącej w skład Dowództwa Południowego Sił Obronnych. Został wyposażony w szereg czujników, zautomatyzowany układ jazdy, zdalnie sterowany system nagłośnieniowy (PA) oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 7,62-mm karabinem maszynowym FN MAG, który pozwala na prowadzenie precyzyjnego ognia zarówno w czasie postoju, jak i w ruchu.
Robot wyposażono także w kamery dzienne i nocne wysokiej rozdzielczości do jazdy i identyfikacji czy nadajniki łączności radiowej. W komunikacie prasowym Cahal padło nawet stwierdzenie, że Jaguar wyposażono w system samozniszczenia na wypadek dostania się pojazdu w ręce przeciwnika.
Układ sterowania pozwala na wykonywanie przez Jaguara samodzielnych manewrów, takich jak jazdę po wyznaczonych punktach czy wykrywanie i omijanie przeszkód terenowych. Jednocześnie operator robota może w każdej chwili przejąć nad nim pełną kontrolę.
Zvi Yarom, dyrektor generalny działu systemów lądowych w IAI stwierdził:
IAI jest dumne z dostarczania do Cahalu jednej z najbardziej zaawansowanych technologii na świecie. Dział systemów lądowych IAI dostarcza szereg produktów obejmujących wiele dziedzin, aby współpracować z siłami lądowymi, tak aby dowódcy mieli informacje potrzebne do podejmowania decyzji.
Ppłk Nathan Kuperstein, szef działu autonomii i robotyki w wydziale technologii lądowej w Cahalu, dodał:
Wprowadziliśmy przełomową technologię: samodzielny robot, który redukuje ewentualny kontakt bojowy żołnierzy z przeciwnikiem, a co za tym zapobiega zagrożeniu dla życia ludzkiego. Jaguar nawet wie, jak się ładować – prawie jak iRobot.
Wideo: Cahal