Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa na nowe Kołowe Transportery Opancerzone Serwal

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową z Polską Grupą Zbrojeniową na dostawę kilkuset Kołowych Transporterów Opancerzonych w wersji bojowej o kryptonimie Serwal.

W poniedziałek, 14 sierpnia br., w Warszawie minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę ramową na dostawę Kołowych Transporterów Opancerzonych (KTO) w wersji bojowej. Przedmiotowy projekt jest pierwszym z działań ukierunkowanych na realizację wymagań operacyjnych o kryptonimie Serwal.

Zdjęcie poglądowe: HSW

Przedmiotem umowy ramowej, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Polską Grupą Zbrojeniową, jest dostawa w latach 2028-2035 kilkuset Kołowych Transporterów Opancerzonych w wersji bojowej wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniowym.

Drugie opracowanie dotyczy Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego. Rosomaki są dobrym produktem, ale ta licencja, ta umowa nie należała do najlepszych. Są ograniczenia jeżeli chodzi o możliwości rozwoju tego produktu. (…) Podjęliśmy wyzwanie dotyczące opracowania nowej wersji tego wozu. Jestem przekonany, że będzie to hit, będzie to hit eksportowy. Przede wszystkim potrzeby Wojska Polskiego, ale także staramy się o to, żeby te produkty mogły być eksportowane – mówił szef MON.

Umowa na opracowanie Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego w wersji bojowej przewiduje, że transporter początkowo uzupełni, a w perspektywie czasu zastąpi KTO Rosomak. Rotacja sprzętu jest w tym przypadku procesem naturalnym – nowa umowa pozwoli Siłom Zbrojnym na płynne unowocześnienie posiadanego sprzętu bez spadku wartości bojowej jednostek.

W ramach realizacji umowy wykonawca ustanowi również potencjał obronny kraju poprzez uzyskanie przez polski przemysł obronny zdolności w zakresie opracowania i produkcji nowego KTO, utrzymania procesów technologicznych i organizacyjnych gwarantujących stałe dostawy transporterów, wykonania zadań obsługowo-naprawczych oraz napraw na poziomie zakładowym, a także wsparcia eksploatacji w postaci dostaw części zamiennych.

Realizacja przedmiotowej umowy ramowej na dostawę nowego KTO będzie skutkowała zawarciem umowy wykonawczej na pracę rozwojową, co pozwoli na pozyskanie kompetencji i know-how umożliwiających produkcję krajowego nowego Kołowego Transportera Opancerzonego. Umowa przewiduje także integrację ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym, a także ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia, który zostanie opracowany w ramach wyżej wymienionej pracy rozwojowej. Umowa pozwoli również na rozwój kolejnych generacji tego typu systemów, a pozyskanie praw własności intelektualnej do wyników pracy rozwojowej umożliwi polskiemu przemysłowi produkcję seryjną KTO, jego niezależny, dalszy rozwój technologiczny oraz swobodny eksport.

Jak poinformowała PGZ, Nowy Kołowy Transporter Opancerzony ma być kolejnym obok NBPWP Borsuk krajowym produktem, zaprojektowanym od podstaw na bazie doświadczenia i kompetencji polskich inżynierów. Aktualnie trwają przygotowania do negocjacji z zamawiającym umowy wykonawczej w przedmiocie opracowania pojazdu, do którego prawa pozostaną w Polsce, a ograniczenia licencyjne zostaną zredukowane do niezbędnego minimum. Działanie ma na celu między innymi swobodne zarządzanie konfiguracją wozów oraz niezależny rozwój polskich wersji specjalistycznych. W związku z powyższym, nie przewiduje się na obecnym etapie wspólnego projektowania NKTO z partnerami zagranicznymi. PGZ dopuszcza taką możliwość na etapie prac nad konkretnymi podzespołami.

Analiza

15 maja 2020 w odpowiedzi na interpelację poselską Stanisława Tyszki (PSL-Kukiz’15), wiceministrowie aktywów państwowych i obrony, Maciej Małecki i Wojciech Skurkiewicz, informowali o przyszłości programu kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, w tym produkcji licencyjnej pojazdów następnej generacji i ewentualnego ich zakupu w ramach programu o kryptonimie Serwal.

Maciej Małecki informował, że w listopadzie 2019 spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich uzyskała licencję na produkcję transporterów opancerzonych Patria AMV XP 8×8, które otrzymałyby krajowe oznaczenie Rosomak XP.

Jednak 9 czerwca br., południowokoreańska agencja prasowa Yonhap informowała, że PGZ jest zainteresowana współpracą ze spółką Hyundai Rotem Company (HRC) przy nowych kołowych transporterach opancerzonych K808 (KW2) w układzie napędowym 8×8. K808 był jednym z pojazdów, które zaprezentowano wicepremierowi i ministrowi obrony narodowej Mariuszowi Błaszczakowi podczas jego ostatniej wizyty w Korei, 5-7 czerwca br.

Z kolei 17 lipca br. pojawiły się doniesienia medialne, według których podczas nadchodzącego wrześniowego XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) 2023 w Kielcach ma zostać zamówionych przez Agencję Uzbrojenia od 250 do nawet 400 fabrycznie nowych kbwp w nowej wydłużonej wersji Rosomak-L (Long) ze Zdalnie Sterowanym Systemem Wieżowym kal. 30 mm (ZSSW-30), która debiutowała rok wcześniej jako demonstrator technologii Rosomak 8×8 MLU.

Na podstawie informacji prasowych

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X