Przejdź do serwisu tematycznego

Rosja: Druga w tym roku dostawa Su-35S

Rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) drugą w tym roku partię samolotów wielozadaniowych Su-35S (w kodzie NATO: Flanker-E).

W środę, 8 maja 2024, rosyjska agencja prasowa TASS poinformowała, że Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) kolejną, drugą w tym roku partię nieujawnionej liczby samolotów wielozadaniowych Su-35S (w kodzie NATO: Flanker-E).

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Dyrektor generalny Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK Jurij Slusar powiedział, że Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem, na Dalekim Wschodzie Rosji, osiągnęło w tym roku rytmiczne tempo produkcji. W tym roku obchodzą 90-lecie powstania.

Jest to druga partia samolotów bojowych dostarczona Siłom Powietrzno-Kosmicznym. Zakład wywiązuje się ze zobowiązań w zakresie dostaw nowych samolotów oraz pracuje nad montażem nowych partii seryjnych samolotów Su-35 i Su-57 – powiedział Slusar, podkreślając, że zamówienia na oba typy samolotów zapewnią pracę do 2028, a do końca br. zatrudnienie ma wzrosnąć o 800 pracowników.

Su-35S przeszły próby naziemne w locie oraz zostały przeniesione z Komsomolska nad Amurem do nieujawnionej bazy lotniczej użytkownika. Poprzednia dostawa, prawdopodobnie dwóch egzemplarzy, miała miejsce 12 kwietnia br. (tak przynajmniej wynika z nagrania wideo):

W 2023 OAK dostarczyła pięć partii samolotów Su-35S: 24 listopada, 24 października, 28 września, 23 czerwca i 13 lipca – prawdopodobnie pochodziły z zamówionej w 2021 partii liczącej 24 egzemplarze (jest to czwarta umowa produkcyjna na Su-35S). Dostawy pierwszych czterech egzemplarzy rozpoczęto w grudniu 2022. Termin realizacji umowy miał minąć z początkiem 2024.

Po wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą, Rosjanie przestali informować o wielkościach partii odbieranego sprzętu wojskowego i numerach taktycznych – w przypadku statków powietrznych.

W porównaniu z Su-27P/S, wielozadaniowy Su-35S charakteryzuje się powiększonymi skrzydłami, usterzeniem i wlotami powietrza, a także zmniejszonym przekrojem odbicia radarowego (RCS). Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe dwuprzepływowe Saturn Liulka AŁ-37F (117S) z niezależnymi dyszami o wektorowanym ciągu i wydłużonym resursie. Radar N035 Irbis-E wyposażony w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA), zdolny jest do śledzenia 30 celów powietrznych i zwalczania 8 jednocześnie lub śledzenia do 4 celów naziemnych bez przerywania skanowania przestrzeni powietrznej.

9 października 2023 OAK przekazała wojsku drugą w ub. r. partię zmodernizowanych bombowców frontowych Su-34M/NWO (w kodzie NATO: Fullback), który także wywodzi się z linii Su-27. Z kolei 2 grudnia 2023 przekazano kolejne partie zmodernizowanych samolotów wielozadaniowych Su-30SM2 (w kodzie NATO: Flanker-H) i szkolno-bojowych Jak-130 (w kodzie NATO: Mitten).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X