Przejdź do serwisu tematycznego

Korea: Testy robotycznego I-MPUGV

Południowokoreańska spółka Hanwha Defense dostarczyła rodzimym siłom zbrojnym prototyp ulepszonego autonomicznego, wielozadaniowego bezzałogowego pojazdu kołowego I-MPUGV.

8 października południowokoreańska spółka Hanwha Defense poinformowała o zrealizowaniu dostawy na testy do rodzimych sił zbrojnych prototyp ulepszonego autonomicznego, wielozadaniowego bezzałogowego pojazdu kołowego I-MPUGV (Intelligent, Multi-Purpose Unmanned Ground Vehicle) (Korea przetestuje AS21 Redback).

Południowokoreańska spółka Hanwha Defense dostarczyła rodzimym siłom zbrojnym prototyp ulepszonego autonomicznego, wielozadaniowego bezzałogowego pojazdu kołowego I-MPUGV

Pilotażowe operacje z nowym robotem rozpoczęli żołnierze 5. Dywizji Piechoty (The Key Division) wojsk lądowych Republiki Korei (Daehanminguk Yuk-gun). O zakończeniu prac nad pojazdem w układzie napędowym 6×6 informowano 1 kwietnia br. Pierwotnie miał trafić na testy w lipcu. Teraz poinformowano, że próby rozpoczęto 5 października.

Prace badawczo-rozwojowe nad 2-tonowym I-MPUGV zakończono w 2019. Powstał w oparciu o wymagania operacyjne sił zbrojnych sformułowane przez agencję do spraw obronnych ADD (Agency for Defense Development) i agencję ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration). Jest rozwinięciem 1,5-tonowego MPUGV w elektrycznym układzie napędowym 4×4 o ładowności 200 kg, przeznaczonym do zadań zwiadowczych, transportowych, ewakuacji rannych i wsparcia ogniowego (całość prac nad nim realizowano w latach 2009-2019). Pojazd 4×4 zaprezentowano na targach obronnych IDEX 2021 (21-25 lutego br.) w Abu Zabi, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, po czym trafił na testy.

Nowy I-MPUGV jest przeznaczony do wsparcia pododdziałów piechoty zmechanizowanej w takich zadaniach jak transport zapasów i amunicji, rozpoznanie i zwiad, ewakuacja rannych (CASEVAC) czy bliskie wsparcie ogniowe. Pojazd wyposażono w lokalnie opracowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm karabinem maszynowym i systemem optoelektronicznym (opcjonalnie jest możliwe zintegrowanie innych typów uzbrojenia i czujników).

Sześciokołowy I-MPUGV jest rozwinięciem czterokołowego MPUGV. Został wyposażony w koła bezpowietrzne (niepneumatyczne) / Grafiki: Hanwha Defense

Robot jest sterowany zdalnie z załogowego pojazdu dowódczego, jak i może działać autonomicznie dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, podążając za innym pojazdem w konwoju, omijając przeszkody i wybierając najlepsze ścieżki, także w przypadku utraty łączności z żołnierzami. Wariant 6×6 ma charakteryzować się poprawionymi charakterystykami, takimi jak ładowność (zwiększona do 500 kg), prędkość maksymalna (20 km/h w terenie i 40 mk/h na drodze utwardzonej), zasięg operacyjny (co najmniej 100 km) czy przeżywalność.

I-MPUGV i MPUGV nie są jedynymi konstrukcjami bezzałogowymi tej klasy testowanymi w ostatnim czasie przez południowokoreańskie siły zbrojne. 7 lipca konkurencyjna spółka Hyundai Rotem dostarczyła na 6-miesięczne testy dwa prototypy pojazdów HR-Sherpa, a 22 kwietnia Hanwha Defense informowała o zakończeniu prac badawczo-rozwojowych nad prototypem rozpoznawczego USV 6×6 (Unmanned Surveillance Vehicle) (Korea Płd. testuje robotycznego HR-Sherpa, Hanwha zakończyła prace nad bezzałogowym USV 6×6).

Od 2006 Hanwha Defense uczestniczyła w co najmniej piętnastu rządowych programach badawczo-rozwojowych dotyczących technologii bezzałogowych i robotycznych. W tym roku zaprezentowano też udoskonalonego nowego robota saperskiego klasy EOD (Explosive Ordnance Disposal), zdolnego wykrywać zarówno miny lądowe, jak i improwizowane ładunki wybuchowe (IED, Improvised explosive device).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X