W poniedziałek, 6 listopada, amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) poinformowało o statusie początkowej gotowości operacyjnej (Early Operational Capability, EOC) dla kierowanych bomb Raytheon GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znanych jako Small Diameter Bomb II, SDB II) z pokładowymi samolotami wielozadaniowymi Boeing F/A-18E/F Super Hornet marynarki wojennej (US Navy).
Status EOC został przyznany w październiku br. po testach realizowanych przez 23. Eskadrę Doświadczalną Salty Dogs (VX-23) z bazy NAS Patuxent River w stanie Maryland. Oznacza to, że samoloty Super Hornet są pierwszymi statkami powietrznymi US Navy, zdolnymi do bojowego wykorzystania tej bardzo precyzyjnej broni klasy powietrze-ziemia, przeznaczonej do atakowania celów ruchomych nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Prace integracyjne z F/A-18E/F zakończono już 15 czerwca 2020 (StormBreaker zintegrowany z Super Hornetem).
Zespół Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych, wraz ze społecznością testową i interesariuszami Marynarki, nieustannie pracował nad przyspieszeniem wdrożenia tego uzbrojenia – powiedział Tyler Alt, kierownik programu Navy SDB-II. To uzbrojenie broń zapewni naszym żołnierzom bardzo potrzebną zdolność i zapewni podstawę dla przyszłościowej broni w architekturze sieciocentrycznej.
Teraz zespół zrealizuje dwa dodatkowe testy operacyjne przed osiągnięciem wstępnej zdolności operacyjnej (Initial Operational Capability, IOC) na początku 2024.
Niespotykane możliwości tego uzbrojenia zapewniają lotnikom możliwość atakowania celów w trudnych i dynamicznych scenariuszach – powiedział Paul Ferraro, prezes Air Power w Raytheon (część korporacji RTX). StormBreaker jest doskonałym przykładem tego, w jaki sposób wykorzystujemy technologie cyfrowe do dostarczania zaawansowanej broni dominacji powietrznej, zapewniając ciągłe znaczenie samolotów czwartej generacji – czytamy w oddzielnym komunikacie prasowym korporacji RTX.
W 2020 amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) zintegrowały bombę StormBreaker z samolotem wielozadaniowym Boeing F-15E Strike Eagle (gotowość ogłoszono w 2022). Obecnie jest integrowana z całą rodziną samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II, a w planach są samoloty F-16C/D Fighting Falcon (StormBreaker o krok bliżej integracji z F-35).
W roku fiskalnym 2020 Departament Obrony USA zamówił w korporacji RTX 1209 bomb GBU-53/B, w roku 2021 – 991, w 2022 – 1165, a w roku 2023 – 1242 bomby, większość z nich dla USAF, przy cenie jednostkowej około 200 tys. USD. Jeśli chodzi natomiast o eksport, to bomby zostały zamówione przez nowych użytkowników samolotów F-35A – Niemcy i Czechy oraz dotychczasowego, czyli Norwegię.
GBU-53/B StormBreaker została wyposażona w innowacyjny trójzakresowy układ naprowadzania, który wykorzystuje obrazowanie w podczerwieni i radar milimetrowy. Broń może również wykorzystywać pół-aktywną głowicę laserową lub wskazania nawigacji satelitarnej GPS i inercyjnej poprzez łącze danych Link 16, aby precyzyjnej razić cele. Bomba jest w stanie precyzyjnie trafić ruchomy cel w trudnych warunkach pogodowych, przy słabej widoczności i zakłóceniach.
StormBreaker ma masę całkowitą 93 kg (z czego 48 kg to masa głowicy bojowej) i niewielkie rozmiary (176 cm długości i 15-18 cm średnicy). Zasięg rażenia wynosi od 72 km (cele ruchome) do 110 km (cele stacjonarne). Dzięki zastosowaniu wielozamkowych węzłów uzbrojenia BRU-61/A, pojedynczy samolot jest w stanie przenieść jednocześnie znaczną liczbę bomb. W przypadku F-15E jest to 28 bomb, a F-35 – 24 bomby, w tym 8 w wewnętrznych komorach uzbrojenia i 16 na węzłach podskrzydłowych.