W czwartek, 21 listopada 2024, amerykańska spółka Boeing podpisała z Departamentem Obrony USA dwie wielomiliardowe umowy produkcyjne na dostawy samolotów transportowo-tankujących KC-46A Pegasus oraz patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.
Boeing KC-46A Sił Powietrznych USA z opuszczoną sztywną sondą do tankowania / Zdjęcie: Boeing, Paul Weatherman
KC-46A Pegasus
Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 2 389 323 828 USD (9,949 mld zł) z Boeing Defense, Space & Security (część Boeinga) na produkcję 15 egzemplarzy samolotów transportowo-tankujących KC-46A Pegasus w ramach 11. serii produkcyjnej.
Prace będą wykonywane w Seattle w stanie Waszyngton, a ich zakończenie jest spodziewane do 30 czerwca 2028. Całość funduszy pochodzi z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2025 (środki na zamówienia publiczne) i zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy.
Zamówienie w całości trafi do USAF, gdzie Pegasusy będą zastępować starzejące się KC-135R Stratotanker i wypełniać lukę po już wycofanych w tym roku KC-10A Extender. Przed zawarciem umowy USAF użytkowały 89 samolotów KC-46A (stan na październik br.), a do 2029 wojsko chce posiadać łącznie 183 egzemplarze (Amerykańskie powietrzne tankowce rozmieszczone w Powidzu).
Samoloty tego typu trafiły też na eksport do Japonii (4 dostarczone + 9 planowanych) oraz Izraela (4 zamówione + 4 jako opcja). Ostatnio, z planu zakupu 6 KC-46A zrezygnowały Włochy. Wcześniej samolotami były zainteresowane Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malezja i Indonezja. Są też promowane obecnie w Indiach, a w poprzednich latach oferowano je w Polsce, Kanadzie i Korei Południowej.
Boeing P-8A Poseidon / Zdjęcie: BAE Systems
P-8A Poseidon
Dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) podpisało umowę o wartości 1 677 228 007 USD (6,984 mld zł) z Boeingiem na dostawę 7 egzemplarzy w ramach 13. serii produkcyjnej samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon dla amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) oraz użytkowników eksportowych: Niemiec i Kanady (Zasobniki do samoobrony BAE Systems ASP dla P-8A Poseidon).
Prace będą wykonywane w Seattle w stanie Waszyngton (98,22%), Huntington Beach w Kalifornii (1,1%) i różnych lokalizacjach w kontynentalnej części Stanów Zjednoczonych (0,68%) i oczekuje się, że zostaną ukończone we wrześniu 2030. Część funduszy pochodzi z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024 z niewykorzystanych funduszy na zakup samolotów przez US Navy w wysokości Środki na zakup samolotów – w wysokości 695 872 899 USD (2,897 mld zł), które zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy i nie wygasną z końcem bieżącego roku fiskalnego (do 30 września 2025).
Niemcy zamówiły 8 samolotów tego typu w dwóch partiach: 5 za 1,77 mld USD oraz 3 za niecałe 1,1 mld EUR (dostawy pierwszej partii miały rozpocząć się z końcem października 2024). Samoloty będą przydzielone do 3. Dywizjonu Lotnictwa Marynarki Wojennej (Marinefliegergeschwader 3) Graf Zeppelin z bazy lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii. Na ich uzbrojenie trafią m.in. 324-mm lekkie torpedy zwalczania okrętów podwodnych Mark 54 LWT (Lightweight Torpedo).
Kanada zamówiła z kolei 16 samolotów w ramach programu o kryptonimie CMMA (Canadian Multi-Mission Aircraft) na następców CP-140M Aurora (zmodernizowany wariant Lockheed P-3 Orion), wprowadzonych do służby operacyjnej w 1980.
Boeing uzyskał zamówienia na 178 samolotów, które trafiły, oprócz US Navy i wyżej wymienionych, także do Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 egz. odebranych + 6 egz. zamówionych), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.), Norwegii (5 egz.), Nowej Zelandii (4. egz.) i Korei Południowej (3 z 6 egz. odebrano). Natomiast zainteresowanie zakupem wyraziła jakiś czas temu Arabia Saudyjska, a w ostatnich miesiącach Królestwo Niderlandów oraz Dania.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.